• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med glödlampor

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har en Niesmann Arto 2008
Nu är det problem med glödlampor på vänster bak.
1. Den som är kombinerad bakljus och bromsljus. Tidigare funkade inte bromsljuset men bakljuset. Tog bort glödlampan och den ena tråden var trasig. Köpte en ny lampa. Nu när jag har satt dit den nya så lyser bromsljuset men inte bakljuset. Har provat med 5-56 i kontakten. Jag begriper det inte.
2. Den näst nedersta lampan. Den som på höger sida är backljus. Den gamla lampan såg hel ut men jag köpte en ny i alla fall. Kan ju vara svårt att se ibland. Nu kan jag inte få dit den nya riktigt. Den griper inte fast i hållaren. Även om jag trycker ner den i botten ich vridercså stannar den inte där utan sitter lite löst. Och jag fattar lika lite som i punkt 1 vad jag gör för fel.
På högersidan funkar alla lampor perfekt.

Hoppas att någon klok människa här i forumet kan hjälpa mig.

Hälsningar Tommy
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Vi har en Niesmann Arto 2008
Nu är det problem med glödlampor på vänster bak.
1. Den som är kombinerad bakljus och bromsljus. Tidigare funkade inte bromsljuset men bakljuset. Tog bort glödlampan och den ena tråden var trasig. Köpte en ny lampa. Nu när jag har satt dit den nya så lyser bromsljuset men inte bakljuset. Har provat med 5-56 i kontakten. Jag begriper det inte.
2. Den näst nedersta lampan. Den som på höger sida är backljus. Den gamla lampan såg hel ut men jag köpte en ny i alla fall. Kan ju vara svårt att se ibland. Nu kan jag inte få dit den nya riktigt. Den griper inte fast i hållaren. Även om jag trycker ner den i botten ich vridercså stannar den inte där utan sitter lite löst. Och jag fattar lika lite som i punkt 1 vad jag gör för fel.
På högersidan funkar alla lampor perfekt.

Hoppas att någon klok människa här i forumet kan hjälpa mig.

Hälsningar Tommy
Kolla så att Du satt lampan rätt ? Kanske ett halvt varv fel.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kolla så du har fått rätt lampa, ska nog vara en 21/5w. Går bara att sätta i på ett håll. Låter som du har en 21w lampa nu.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Punkt 2: Om det är ett backljus på högersidan som fungerar vad är det då för ljus på vänstersidan?
Det borde det vara ett backljus på vänster sidan också eller kanske dim-ljus.
Är det backljus så borde det vara en "vanlig" 21W men är det ett dim-ljus så kan det vara 21W med annan sockel.
Titta på den gamla lampan hur den ser ut om det en en en-polig eller två-polig eller om sidostiften sitter olika.
 

Bilagor

  • Bilampor sockelguide.gif
    Bilampor sockelguide.gif
    84,5 KB · Visningar: 24
Toppen