• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med CBE-system

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har en Chausson från 2002 och det som strulade var egentligen kylskåpet först när vi körde första resan. Säkringen till kylskåpets 12V del har haft glapp så den har smält men vi tror ev att det var den varma sommaren som gjorde att det var labilt.

Sen har vi kikat närmare på allt när vi lärt känna bilen..
Ett problem är att batteriet drar ut rätt fort och jag började mäta upp kablar. Då märktes att kablarna från laddaren var varma.. tog isär den och det var tecken på smälta grejer där med..

Är det nån mer här som grejat med detta system?
Vi ville byta laddare men förstår som att den ingår i systemet då det är nån styrström ut från den..

Byta till ett nyare system?

I princip funkar det men känns lite oroligt när det smälter ;)

20200816_124114.jpg

20210531_151106.jpg

20210531_151224.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Helt klart har du haft överbelastning eller dålig kontakt, som har lett till värme, på det som är kopplat till kylskåpssäkringen. Har det varit för hög ström i kylskåpsanslutningen så kan det säkert också ha drabbat laddaren när man står inkopplad till elstolpe. Kablarna ut från laddaren (blå+svart) ser litet klena ut.

Det har alltså funnits ett fel på det som var kopplat till 20A-säkringen. Är det felet säkert identifierat och avhjälpt så du inte har för höga strömmar framöver också? Själva centralenheten (där säkringarna sitter) borde du nog egentligen byta. Det är möjligt att "renovera" den elektriskt om man vet vad som behöver bytas. Själva säkringshållarna på CBE är i praktiken inte möjliga att byta eftersom de sitter lödda på kretskortet.

Förutom 12V ut från laddaren så har du också en "styrsignal" som talar om för systemet att 230V är inkopplat. Så om du skaffar en ny laddare så köp en med två utgångar. Oftast brukar utgång nr 2 bara klara litet ström och användas för att underhållsladda startbatteriet men man kan lika gärna använda den som "styrsignal".

MVH
Hans
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Helt klart har du haft överbelastning eller dålig kontakt, som har lett till värme, på det som är kopplat till kylskåpssäkringen. Har det varit för hög ström i kylskåpsanslutningen så kan det säkert också ha drabbat laddaren när man står inkopplad till elstolpe. Kablarna ut från laddaren (blå+svart) ser litet klena ut.

Det har alltså funnits ett fel på det som var kopplat till 20A-säkringen. Är det felet säkert identifierat och avhjälpt så du inte har för höga strömmar framöver också? Själva centralenheten (där säkringarna sitter) borde du nog egentligen byta. Det är möjligt att "renovera" den elektriskt om man vet vad som behöver bytas. Själva säkringshållarna på CBE är i praktiken inte möjliga att byta eftersom de sitter lödda på kretskortet.

Förutom 12V ut från laddaren så har du också en "styrsignal" som talar om för systemet att 230V är inkopplat. Så om du skaffar en ny laddare så köp en med två utgångar. Oftast brukar utgång nr 2 bara klara litet ström och användas för att underhållsladda startbatteriet men man kan lika gärna använda den som "styrsignal".

MVH
Hans
Vi har inte exakt funnit ut varför det varit för hög ström på 20A säkringen.. men det var en loppa på hållaren till säkringen så det var dålig kontaktyta.. Antagligen borde kylskåpet bytas ut men de var inte enkla hitta liknande..

Sant med kablarna där den är nog lite tunnare än de som går in i panelen.. håller på prova mig fram lite hur det fungerar systemet..

Tack för tipset där med andra utgången på laddare.. Vi har köpt en laddare "CRISTEC YPOWER" men blev osäkra på att koppla in den då det inte var nån direkt styrström..
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi hade liknande problem för 3år sedan.
Jag tog ut kortet efter fotografering av var alla kontakter satt.
Det fanns 2st som passade i varandras motsvarighet på kortet.
Jag kollade upp kortet som såg OK ut och rengjorde säkringshållarna
noggrant. Spände dessa och i med ny säkring. Jag drog i gång kylen på 12V och
mätte med IR-temp och med multimeter temp.mätare vid olika tillfällen och kunde konstatera
att ingen nämnvärd temp.höjning skedde.

Vad gäller laddaren så kunde jag på annan HB mäta mej till att den extra utgången bara var en överkoppling i laddaren
från den ordinarie laddutgången så där inhandlades en vettig och kraftig laddare från biltema och styrkabeln
kopplades således direkt på samma laddutgång. Detta fungerar som det skall fortfarande.
 
Toppen