Problem med batteribank

caytommie

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
14131
Jag har dubbla batterier på 95 Ah per styck som har fungerat fram tills nu. Plötsligt laddar dom ur mycket snabbt. Från full laddning till neråt 20 % på en enda natt trots att vi sparar på ström så mycket det går. Dessutom tar det mycket lång tid att ladda upp dom igen. Solcellen orkar inte ladda upp fullt längre. Även efter en längre tids körning laddas dom bara till ca 90%. Batterierna är två st Biltema 95 Ah. Någon som har en idé om orsaken?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Det första man kan göra är att låta batterierna stå obelastade efter laddning under några timmar sedan mäta spänningen med en multimeter får man då ett värde på ex 12,2 v vill jag påstå att dom är förbrukade.
Får du ett högre värde då kan det ändå vara ett första tecken på att dom är förbrukade
Mina hade spänning på 12,7 efter 12 timmar men tappade fort vid belastning så jag tog ut dom och belastningprovade vid verkstad det tog 1 minut att konstatera att dom var kass
Skulle tro att det finns belastningprovare vid varje bemannad bensinmack
Det finns ju många andra sätt att belastningsprova men med ett riktigt instrument går det fortare
Så här gjorde jag iaf sen kollade jag ytterligare 4 batt jag hade i garaget 2 kass ett hyffsatt ett bra så fick jag rensat bort dom
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Kan vara fel i en cell på ena batteriet, känn efter om något blir varmt.. koppla bort och isär batterierna och mät spänningen var för sig. Luktar det om batterierna är de förmodligen kass eller överladdade( vilket de inte verkar vara).
 

caytommie

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
14131
Jag skall kolla efter kvittot. Försöka duger. Men först skall jag testa att ta ut dom ur bilen och ladda med C-tek laddaren för att se om något eller båda självurladdar.
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Under Bilbatterier på Biltema finns en länk till "Bra att veta om batterier". Där står bl a att Startbatterier inte är lämpliga som bodelsbatterier och att den låga laddningen från solceller kan förstöra batterierna om det inte är sk fritidsbatterier. Hoppas det inte är startbatterier du har, då kan det nog bli problem med garantin om du berättar hur de använts.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Svar till soderslatt
Utan anspråk att vara vetenskaplig gjorde jag följande överslag
Inköp 2 st litium 100Ah ca 20 000 kr ska då hålla i 20 år
Inköp 2 st Agm 95 Ah ca 4 000 kr 5 byten under 20 år ska hålla i 5 år för att gå jämt upp
Inköp 2 st fritids 100 Ah ca 2 500 kr 8 byten under 20 år ska hålla 2,5 år för att gå jämt upp
Jag tror inte litiumbatt håller i 20 år utan rent ekonomiskt vinner fritidsbatteriet
Men det finns ju många andra aspekter att beakta
Som sagt bara ett överslag
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Men det finns ju många andra aspekter att beakta
...som t.ex. att Li kan laddas ur betydligt djupare utan att de förstörs. Det innebär att man inte behöver 2 * 100Ah Li för att ersätta 2 * 100Ah AGM. Hur mycket mindre de kan vara överlåter jag till den seriöse spekulanten att räkna på :)

/Ingvar
 

Soderslatt

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Svar till soderslatt
Utan anspråk att vara vetenskaplig gjorde jag följande överslag
Inköp 2 st litium 100Ah ca 20 000 kr ska då hålla i 20 år
Inköp 2 st Agm 95 Ah ca 4 000 kr 5 byten under 20 år ska hålla i 5 år för att gå jämt upp
Inköp 2 st fritids 100 Ah ca 2 500 kr 8 byten under 20 år ska hålla 2,5 år för att gå jämt upp
Jag tror inte litiumbatt håller i 20 år utan rent ekonomiskt vinner fritidsbatteriet
Men det finns ju många andra aspekter att beakta
Som sagt bara ett överslag
Ok, nu förstår jag hur du räknat. Men det krävs enbart ett styck litium på 100 Ah för att ersätta två (2) stycken blybatterier på 95 Ah. Allt annat lika betyder det att litiumbatteriet
måste hålla i 10 år för att det skall gå jämnt ut. Vilket inte är helt omöjligt.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Dom är ca två år gamla
Jag har haft Biltema AGM som bodelsbatteri, 2st efter varandra båda har betett sig som dina med den skillnaden att det har visat sig vid min årliga belastningsprovning. Nr 2 fick jag efter lite krigande ut på Biltemas garanti, de ville först inte godkänna garantiärendet pga felaktig användning då deras AGM är startbatterier vilket de också anger i katalogen. Nu har jag i stället köpt Varta som är avsett att fungera som bodelsbatteri och/eller start, återstår att se vad livslängden blir på det.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Ok, nu förstår jag hur du räknat. Men det krävs enbart ett styck litium på 100 Ah för att ersätta två (2) stycken blybatterier på 95 Ah. Allt annat lika betyder det att litiumbatteriet
måste hålla i 10 år för att det skall gå jämnt ut. Vilket inte är helt omöjligt.
Rent teoretiskt kan du gå ner på 20 procent på ett litium och 50 procent på ett fritidsbatteri
utan att förstöra batteriet på ett AGM tror jag ca 40 procent så visst har det betydelse
Men det svider mer att förstöra ett litium det finns både för och nackdelar med allt
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Jag reklamerade 2 st. Biltema 95Ah AGM batterier efter 2,5 år. Batterierna höll helt enkelt inte laddning. Gjorde en test med 55W billampa (=4,6 Ah) som tömde ett fulladdat frikopplat batteri på 4 tim. Reklamationen godkändes eftersom numera säger Biltema att AGM är ett startbatteri men år 2017 var den rekommenderat som förbrukningsbatteri enl. bifogat infoblad.Biltemas batterianvisningar 2017-1.JPG
 
Senast ändrad:

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
AGM er i prinsippet et vått bly syre batteri, men det ligger en glassfiber matte mellom platene slik at platene kan være tynnere (som på fritidsbatteri) og belastes med større strømuttak (som på startbatteri). Så til det store problemet - ventilregulering som på vedlikeholdsfrie våte batterier. Her kommer forskjellen mellom de forskjellige i hvor godt denne ivaretar veskemengden i batteriet. Det er enkelt å bygge med noen års levetid som startbatteri i nordisk klima, mer problematisk for forbruksbatteri og varmere klima. Billigste løsning (eller mangel på løsning) gir nesten ingen forskjell i produksjonspris på AGM og våte annet enn muligheten for flere plater i AGM løsningen.

GEL batterier har syren bundet i en gele som reduserer fordamping, har ellers mye av den samme muligheten for geometri som AGM. Gele er dyrere enn vann så produksjonsprisen blir høyere. Men gelen gir også endring i hvordan en kan lade cellene.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
2.985
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Jag funderar på hur det är med syranivåerna i slutna celler om det är så att någon kemisk del försvinner genom plasten så att elektrolyten föändras kemiskt. Man ser ju ofta hur plastflaskor och dunkar med olika ämnen i förändrar sin form trots att de är oöppnade. Har sett bensindunkar med oljeblandad bensin se svettiga ut utanpå. Så plast är ju inget tätt material.
Verkar ju som om livslängden i moderna batterier som i allt annat är begränsad.
Alla som har har mobiler vet ju att batteriet blir sämre efter några år och man har där också sett till att det inte går att byta och är svårt att få ekonomi i. Att köpa ett litium batteri och tro att de har evigt liv är fel jag skulle vilja säja att de är lättare att skada. Det låga inre motståndet gör att de suger i sej höga stömmar när de laddas så generatorn i bilen får verkligen jobba. Ett blybatteri kan inte ta emot mer ström än 8 - 10 a enligt biltemas pdf filer oavsett om det är ett vinterbatteri. Det är nog det som gör att man luras att tro att kapaciteten är högre i litium men amepere timmar är ju ett mått på vad som kan lagras i batteriet inte hur stor ström det kan ge vilket inte är relevant på ett bobatteri. En sak jag undrar över praktiskt taget alla apparater som har litium batterier har ju en färdig laddningslösning speciellt avpassad, men i bilar sätter man dit dom direkt som ersättning för ett blybatteri det är jag lite tveksam till för att uppnå hög livslängd de har ju ganska olika karakteristik.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17.961
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Det som "berger" LFP er at nesten ingen bil klarer å lade de mer enn 90 - 95%. Endel biler klarer ikke 90% engang før ladesystemet stenger av. Så med velbalanserte celler og avstenging før nedre faregrense gir nesten optimale betingelser for langt liv. Unntaket er biler med smart ladesystem som overlader periodisk.
 
Toppen