• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med backkamera

bimota22

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
28563
Medlemskap
2023
Köpte en ny husbil nu i vår, men back kameran är helt omöjlig att se något i. Bara en mjölig dimma med några grå punkter i. Vad göra???
 
R

RobbeS

Guest
Backkameran som sitter som original i Fiat är väl inte det bästa på marknaden direkt. Prova mörklägga i hytten med persiennerna. Syns det bra då är det standardfelet att skärmen är skräp och omöjlig att se något på vid solljus. Tyvärr inget som kan reklameras eftersom skärmen funkar som den ska, dvs dåligt vid solljus, ja till och med vid dagsljus utan sol.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Säljaren påstår att detta problem är inget som har med garanti att göra.

Om den inte fungerar som den ska, är det vad ARN kallar "fel i vara". Om felet upptäcks inom 6 månader anses det vara ursprungligt och skall åtgärdas av säljaren. (Konsumentköplagen.)

Pålle
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Fiat original bakkamera er DÅRLIGT og kan ikke blive bedre, har en 2019 plåtis, med orginal kamera, som er prøvet at blive skiftet, men blev ikke bedre.
har ny købt en garmin camper 780 med trådløs kamera bc30, som jeg vil montere, og bruge.
pris i danmark for begge dele 4100dkr
hilsen
flemming
 

bimota22

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
28563
Medlemskap
2023
Backkameran som sitter som original i Fiat är väl inte det bästa på marknaden direkt. Prova mörklägga i hytten med persiennerna. Syns det bra då är det standardfelet att skärmen är skräp och omöjlig att se något på vid solljus. Tyvärr inget som kan reklameras eftersom skärmen funkar som den ska, dvs dåligt vid solljus, ja till och med vid dagsljus utan sol.
Det är en Burstner Ixeo. Skärmen är på Pioneer Avic EVO1.
 

bimota22

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
28563
Medlemskap
2023
Om den inte fungerar som den ska, är det vad ARN kallar "fel i vara". Om felet upptäcks inom 6 månader anses det vara ursprungligt och skall åtgärdas av säljaren. (Konsumentköplagen.)

Pålle
ARN tar inte upp en sådan fråga om backkamera. Det är ingen princpiell fråga så den lämnar man där hän.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vad är det som borde synts på bilden. Betonggolv, grusplan eller vad? Tycker mig se ett stödben i bildens högra kant?
Oavsett vad som borde synas tycker jag att du skall åka tillbaka till säljaren och visa upp den bild du får i displayen till kameran. Det är inte ok att det ser ut som det gör. Det är säljarens problem/ansvar och inte ditt. Han har ju trots allt tagit betalt för en backkamera och där det ju självklart att den skall fungera.

Specificera vilken backkamera du har så kan vi väl se om det finns någon annan på forumet som har en likadan och kan lägga upp en bild.
Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
ARN tar inte upp en sådan fråga om backkamera. Det är ingen princpiell fråga så den lämnar man där hän.

Dessbättre tro jag du har fel på den punkten.

ARN är inte begränsad till att ta upp principiella frågor, utan tar upp alla typer av tvister mellan konsument (privatperson) och näringsidkare.

Pålle
 

bimota22

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
28563
Medlemskap
2023
Vad är det som borde synts på bilden. Betonggolv, grusplan eller vad? Tycker mig se ett stödben i bildens högra kant?
Oavsett vad som borde synas tycker jag att du skall åka tillbaka till säljaren och visa upp den bild du får i displayen till kameran. Det är inte ok att det ser ut som det gör. Det är säljarens problem/ansvar och inte ditt. Han har ju trots allt tagit betalt för en backkamera och där det ju självklart att den skall fungera.

Specificera vilken backkamera du har så kan vi väl se om det finns någon annan på forumet som har en likadan och kan lägga upp en bild.
Kjell
Det som nästan syns på kanten är en lyktstolpe, i övrigt är det en grusväg med gröna gräskanter!!!
Säljaren är helt ointreserad av problemet, han säger att detta får du lösa själv.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Backkameran som sitter som original i Fiat är väl inte det bästa på marknaden direkt. Prova mörklägga i hytten med persiennerna. Syns det bra då är det standardfelet att skärmen är skräp och omöjlig att se något på vid solljus. Tyvärr inget som kan reklameras eftersom skärmen funkar som den ska, dvs dåligt vid solljus, ja till och med vid dagsljus utan sol.

Vilket fabrikat är det som är original då?;)
Jag har original och inte samma fabrikat som trådstartaren har!
 

bimota22

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
28563
Medlemskap
2023
Vad är det som borde synts på bilden. Betonggolv, grusplan eller vad? Tycker mig se ett stödben i bildens högra kant?
Oavsett vad som borde synas tycker jag att du skall åka tillbaka till säljaren och visa upp den bild du får i displayen till kameran. Det är inte ok att det ser ut som det gör. Det är säljarens problem/ansvar och inte ditt. Han har ju trots allt tagit betalt för en backkamera och där det ju självklart att den skall fungera.

Specificera vilken backkamera du har så kan vi väl se om det finns någon annan på forumet som har en likadan och kan lägga upp en bild.
Kjell
Den här kameran är det.
Dometic Group PerfectView CAM 45 NAV Backkamera Spegelfunktion, Extra IR-ljus, inbyggd uppvärmning Silver


Dometic Group PerfectView CAM 45 NAV Backkamera Spegelfunktion, Extra IR-ljus, inbyggd uppvärmning Silver
 
Toppen