• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem att stänga av motorn

F

F.d. 11654

Guest
Hej på er!
Jag har ett lite udda problem min motor vill inte stanna
när jag vrider av tändningen.:twitcy:
Det är en Fiat ducato 97:a 2.5 tdi och detta händer bara ibland,
man slår av och alla varingslampor tänds men motorn går fortfarande.
Får lägga i 3:an och släppa kopplingen för att få stopp på den.
Sedan startar man och allt e som vanligt.
Någon som har en gissning eller kanske vet?

MVH Olle.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Problem att stänga av motorn

Kan det vara dieselpumpen som inte stannar när du stänger av tändningen?
Så länge det kommer in diesel i förbränningskammaren så går väl motorn av självtrycket så att säga?
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Problem att stänga av motorn

Hej.

Är inte säker på hur dagens dieslar fungerar men kan det inte sitta någon magnetventil i eller runt dieselpumpen som kärvar eller är sönder. På nittiotalets lastbilar satt en liten ventil styrd av tryckluft som slog av dieselpumpen när man vred av nycklen. Falerade den blev det precis som du säger, alla lampor lyser men motorn fortsätter att gå.

Peter.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Problem att stänga av motorn

Hej sitter vid Brosundet.
Jag har en Iveco 2.5 TDI och jag hittade en specialnyckel i utrustningen och läste på lite vad den var till och i instruktionsboken var följande:

stoppreglage.jpg
Klicka för större bild för att läsa texten.​

Det kan ju vara en liten hint om det är en liknande stoppspärr som krånglar.​
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Problem att stänga av motorn

Vi hade samma problem(fiat-97)några ggr i fjolsommar.Efter att motorn fått stå på tomgång några minuter gick den att stänga av.I sommar har det hittills varit OK peppar,peppar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem att stänga av motorn

För att motorn skall stanna så skall strömmatningen till solonoidventilen brytas. Det är lätt att mäta med ett instrument, lampa ed.
Om detta är OK, så kärvar ventilen eller så har det kommit skräp i den. Annars kan det vara fjädern som brustit.
Ta bort ventilen och kolla den. Var bara försiktig så du inte tappar fjädern eller ventilkolven.
//W
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Problem att stänga av motorn

Hej
Brukar även sitta ett vred för manuellt "nödstopp" av motorn.
Att användas just i sådana här fall.

/Ljungberg
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Problem att stänga av motorn

Exakt detta hände mig oxo! Kunde då konstatera att felet beror på bristfällig jordning av motorblocket. Jag drog två nya jordkablar >25 kvmm, en från höger rambalk till motorblocket och en lika från vänster rambalk till motorblocket.
Jag hittade felet när jag mätte en spänning på ett par volt mellan minuspolen på batteriet till motorblocket. Den skall naturligtvis vara i stort sett noll!!!
Var noga med att se till att anslutningspunkterna är fria från färg och rost. Fetta in anslutningarna noggrannt!

Göran T625
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Problem att stänga av motorn

Hej..
jag hade samma problem för ngt år sedan, på nyköpt beg husbil. Felet visade sig vara avlagringar i dieselpumpen p.g.a. dieselbakterier i stoppventilen, vilken fick bytas. Filtret byttes samtidigt och det var fullt av svartprickarna.. Fick köpa ngn blå dyr vätska att hälla i tanken då och då.. Kanske hade husbilen stått still långa perioder då vattnet som ev. blir i tanken gör att bakterierna utvecklas mkt snabbare..
Rätta mig gärna om ngn har bättre info.
Lycka till
Libom
 
Toppen