• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem att få plats med TV i husbilen

E

Ekeby16

Guest
Vi har köpt en ny Adria Coral 670 SL och försöker sätta in en tv i skåpet ovanför kylen. Där finns en förmonterad utdragbar arm för monteringen. Vi har mätt med en ”dummy”-pappskiva och enades om att det skulle gå in en 24”. Köpte en Dantax 12 Volts TV som är 54 cm bred, ett mått som vi bedömde skulle funka.

Men nu har vi försökt montera den och märker att det fattas ca 10 cm för att luckan ska gå att stänga. Problemet är att ställningen som håller den utdragbara armen är placerad onödigt långt ut (c:a 10 cm). Det går inte att få in armen längre pgav att de två reglarna i taket på det lilla skåpet sitter på denna plats. Hade det funnits fler reglar så hade det sannolikt funkat att flytta armen längre in.

Någon som stött på detta problem? Ska vi behöva gå ner till 22”? Skåpet är 52 cm brett och 55 cm djupt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Kan du ta ett foto så vi som inte har Adria Coral 670 SL kan följa med i resonemanget och kanske kan tipsa om alternativa lösningar.
"En bild säger mer än tusen ord".
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har en likadan TV-släde och hustrun lyckas sällan få in TV:n i skåpet. :(
Inga problem, svarar jag och lyfter litet på luckan samtidigt som jag skjuter in apparaten (i skåpet) :rolleyes:
Nu kanske det inte är "det" som är själva problemet i ditt fall, men för mig och min tv-anläggning, så hakar släden tag i låset, om jag inte samtidigt lyfter upp luckan.
 
E

Ekeby16

Guest
Visst, samma hos oss. Har märkt detta med låset som hakar fast. Men, som sagt, det löser inte mitt problem.
 
E

Ekeby16

Guest
Tack för tipset! Ska fundera på den lösningen innan jag lämnar tillbaka den nyköpta 24":aren.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Enligt bilden går det att flytta/skjuta fästet du skruvar fast i tv'n men det kanske du redan har testat.
Annars skjut ner det max så kommer tv'n längre in i uppfällt läge.
Mvh Andreas
 
Senast ändrad:
E

Ekeby16

Guest
Tack för tipset. Men det funkar tyvärr inte att skjuta in den längre. Den är nitad på fästet. Verkar bara återstå en möjlighet, att bygga om på nåt sätt. Eller bita i det sura äpplet och köpa en 22-tummare.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det kan vara ett alternativ att montera 2 st ”expansionsbeslag” mellan fäste o tv.
Då kan du skjuta in den dom 10 cm men även dra ut den lite längre om du vill / behöver det
Borra hål i den efter din-måttet på tv / hållare.
 

roland-m

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
24276
Medlemskap
2024
Precis klar med vår ställning:
kravet var att kunna se från sängen och soffan.

så här blev det!
Nu behöver jag bara lösa "sladdarna" Anten uttaget i skåpet fungerar inte!
Skenor från Biltema, svart hållare från en gammal TV-ställning, lite ombyggd. Skruvarna och popnit från Hornbach. Resten hembygge!
 

Bilagor

  • IMG_1654.JPG
    IMG_1654.JPG
    1,7 MB · Visningar: 69
  • IMG_1655.JPG
    IMG_1655.JPG
    1,6 MB · Visningar: 71
  • IMG_1656.JPG
    IMG_1656.JPG
    2 MB · Visningar: 69
  • IMG_1657.JPG
    IMG_1657.JPG
    1,6 MB · Visningar: 67
  • IMG_1658.JPG
    IMG_1658.JPG
    1,3 MB · Visningar: 64
  • IMG_1659.JPG
    IMG_1659.JPG
    1,5 MB · Visningar: 62
  • IMG_1660.JPG
    IMG_1660.JPG
    1,3 MB · Visningar: 56
  • IMG_1661.JPG
    IMG_1661.JPG
    1,5 MB · Visningar: 58
  • IMG_1662.JPG
    IMG_1662.JPG
    1,5 MB · Visningar: 67
Senast ändrad:
Toppen