• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

F

F.d. 6061

Guest
Hej

Efter att ha tillbringat drygt 3 veckor i husbilen i Alperna börjar jag nu tröttna på att åka omkring med garaget fullt med gasolflaskor för att värma husbilen. Har nu starkt börjat fundera på att byta/komplettera med en dieselvärmare. Jag har läst om Eberspächers D4 och Webasto här på forumet och undrar vad jag ska välja? Var köper jag och monterar det någonstans i Stockholms-trakten och vad kostar det?

Tacksam för tips/svar.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hmmm, ja du.

Detta är en ganska dyr affär. ca 20,000:- monterat och klart men.......

Är du lite händig själv så är det inga problem att installera själv. Då kan du ringa runt och möjligen få ett bra pris på en lös värmare.

Webasto säljs av KG Knutsson i Sollentuna och Eber. av Eberspächer...tror de ligger i Skarpnäck. Känner du någon med företag som har kundnummer där så grattis =)
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hej
Finns väl även en del nackdelar med dieselvärmare?
Vi har vattenburen dieselvärmare,luftburen dieselvärmare samt vanliga Alde pannan i våran bil men i första hand kör man helt klart helst gasol.
Dieselvärmaren drar mer ström,låter och luktar faktiskt en del samt vad jag hört kan börja småstrula efter några år..
Vi har dubbla gasoltuber samt en större gastank,finns idag inte så många ställen än att fylla gastank på i Sverige men definitivt söderut där du tydligen åker mycket,och det är väldigt billigt att fylla.
Monterar du en eller flera gastankar kan du även montera en gasgenerator,våran fungerar toppen,syns inte, hörs knappt och laddar 12v.
Mvh Markus
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Jag har bara positiva erfarenheter av Eberspächer dieselvärmare, luftburen. Den är mycket tyst och det luktar bara lite när den körs igång, sedan håller den värmen kanonfint på den nivå jag ställt in. Utan lukt och nästan ljudlöst. Att det sedan är otroligt mycket billigare än gasol är ju det bästa.
Aldrig mer gasolvärmare för mig!
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Men hur funkar det? Värmer man upp bilen från förardelen eller kopplar man ihop dieselvärmaren med befintligt slangsystem i Truman?
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Jag har bara positiva erfarenheter av Eberspächer dieselvärmare, luftburen. Den är mycket tyst och det luktar bara lite när den körs igång, sedan håller den värmen kanonfint på den nivå jag ställt in. Utan lukt och nästan ljudlöst. Att det sedan är otroligt mycket billigare än gasol är ju det bästa.
Aldrig mer gasolvärmare för mig!
:rolleyes: Jag håller fullständigt med dig , har en Eberspächer D4 som jag knappt hör att den går annat än vid start har heller aldrig känt någon lukt dessutom drar den lite el och och knappt någon diesel alls , har en 6002EH panna som standard i bilen den kör jag bara på el när jag står på elstolpe , gasolen använder vi när vi frikampar och då bara till varmvattnet och kylskåpet .
D4:an klarar ledigt att hålla värmen i bilen vid -20grader , bilen är en boggie bil 7,80 cm lång med uppvärmt garage .
Att i efterhand bygga in extra gastankar lär ju inte bli så mycket billigare , dessutom kan jag ju tänka mig att vikten på en sån byggnation är betydligt högre än vad vikten på en dieselvärmare är , dessutom är det ganska svårt att tanka gas i vissa delar av landet , fördelen för min del är att jag alltid har tillgång till diesel .
Enligt uppgift så säjer dom som vet att D4:an är lättare att repa och har lite billigare reservdelar än Webaston , rätt eller fel vet jag inte för jag har aldrig undersökt saken själv .
Den dagen du ev. säljer bilen kan du ju flytta över dieselvärmaren till en annan bil utan alltför stora kostnader .
;) Rulla Lungt .
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Jag har bara positiva erfarenheter av Eberspächer dieselvärmare, luftburen. Den är mycket tyst och det luktar bara lite när den körs igång, sedan håller den värmen kanonfint på den nivå jag ställt in. Utan lukt och nästan ljudlöst. Att det sedan är otroligt mycket billigare än gasol är ju det bästa.
Aldrig mer gasolvärmare för mig!


Förstår dock inte hur det kan bli "ofantligt" mycket billigare med dieselvärmare?
Snarare tvärtom för honom..
Vart köper du diesel? Vart köper du gasol?
Det finns tankställen för LPG i Sverige (ca 8 kr/l)men framförallt och billigare nere i Europa ,jag menar inte att man ska åka till statoil o betala 650kr för en p11.
Dieselvärmaren drar 0,4-0,55 liter per timme och kostar 12 kr/litern och behöver självklart kompletteras med en extra dieseltank så han inte står tom på bränsle i alperna.
Det finns undantag men dieselvärmare är inte kända för att hålla i evigheter,det räcker med en googling på det..
Till den kan han köpa en gasgenerator för ca 20000-25000kr istället så har han även ström.
Mvh Markus
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

:rolleyes: Jag håller fullständigt med dig , har en Eberspächer D4 som jag knappt hör att den går annat än vid start har heller aldrig känt någon lukt dessutom drar den lite el och och knappt någon diesel alls , har en 6002EH panna som standard i bilen den kör jag bara på el när jag står på elstolpe , gasolen använder vi när vi frikampar och då bara till varmvattnet och kylskåpet .
D4:an klarar ledigt att hålla värmen i bilen vid -20grader , bilen är en boggie bil 7,80 cm lång med uppvärmt garage .
Att i efterhand bygga in extra gastankar lär ju inte bli så mycket billigare , dessutom kan jag ju tänka mig att vikten på en sån byggnation är betydligt högre än vad vikten på en dieselvärmare är , dessutom är det ganska svårt att tanka gas i vissa delar av landet , fördelen för min del är att jag alltid har tillgång till diesel .
Enligt uppgift så säjer dom som vet att D4:an är lättare att repa och har lite billigare reservdelar än Webaston , rätt eller fel vet jag inte för jag har aldrig undersökt saken själv .
Den dagen du ev. säljer bilen kan du ju flytta över dieselvärmaren till en annan bil utan alltför stora kostnader .
;) Rulla Lungt .
Hej Rune!
En gastank för husbil hänger du under bilen,riktigt simpelt,ser ut som en större gasflaska.
Precis som jag nämt och som man förstår av ditt inlägg i jämf mellan webasto och eberspäch,dieselvärmare strular tyvärr :)
Min eberspäch som är 2 år gammal låter och luktar en del,inte mycket,men så det stör,jag vill inte ha det så när jag campar,särskilt inte om ja fricamp och står på nåt fint ställe i fjällen där det är tyst och fint.
Nog för mig i detta ämne,ville bara ge ett tips och mina erfarenheter.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hej Rune!
En gastank för husbil hänger du under bilen,riktigt simpelt,ser ut som en större gasflaska.
Precis som jag nämt och som man förstår av ditt inlägg i jämf mellan webasto och eberspäch,dieselvärmare strular tyvärr :)
Min eberspäch som är 2 år gammal låter och luktar en del,inte mycket,men så det stör,jag vill inte ha det så när jag campar,särskilt inte om ja fricamp och står på nåt fint ställe i fjällen där det är tyst och fint.
Nog för mig i detta ämne,ville bara ge ett tips och mina erfarenheter.
:confused: Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av dieselvärmare , som jag skrev så varken luktar eller väsnas den ( men allt är ju relativt ) , hur mycket den strulat för dig kan ju inte jag veta men jag har haft husbilar med dieselvärmare under många år , det strul jag upplevt var att glödstiften brändes ut rätt snabbt på dom tidigare modellerna .
I lastbilar jag kört under mitt liv har vi alltid haft dieselvärmare för att hålla värmen när vi sovit över i bilen sällan eller aldrig varit något strul med dom heller .
Någon extra dieseltank har jag inte haft på någon bil utan bränslet till värmaren har tagits direkt från den ordinarie tanken på bilen .
Jag betvivlar inte gasens förträfflighet när det gäller att värma upp bilen med gas men som jag sa tidigare inköp av gastankar , gasgenerator och installation av hela kittet lär inte bli så mycket billigare snarare tvärtom .
En annan nackdel är ju att om du har en husbil med redan tidigare låg lastkapaciitet så minskar ju den lagliga lastvikten när du monterar extra gastankar mm. Och dessutom finns få tankställen här i norr .
En D4 Camper väger ca 4 kg .
Dieselvärmaren har 4 steg på uppvärmningen och vid uppstart på högsta steget så är bränsleförbrukningen ca 0,50 lit/tim när du uppnått önskad värmenivå förbrukar den ca 0,11 lit/tim medelförbrukningen ligger omkring 0,17 lit/tim med dagens dieselpris här i
Ö-vik så blir det en kostnad på 1.94 kr/tim eller 46.50 per dygn .
Den ursprungliga frågan gällde ju dieselvärmare och jag har redovisat mina erfarenheter
under tiden har ju gas alternativet tillkommit i den här tråden och det alternativet har jag för dåliga kunskaper om för att tillföra något nyttigt .
;) Rulla Lungt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

;):confused:
Förstår dock inte hur det kan bli "ofantligt" mycket billigare med dieselvärmare?
Snarare tvärtom för honom..
Vart köper du diesel? Vart köper du gasol?
Det finns tankställen för LPG i Sverige (ca 8 kr/l)men framförallt och billigare nere i Europa ,jag menar inte att man ska åka till statoil o betala 650kr för en p11.
Dieselvärmaren drar 0,4-0,55 liter per timme och kostar 12 kr/litern och behöver självklart kompletteras med en extra dieseltank så han inte står tom på bränsle i alperna.
Det finns undantag men dieselvärmare är inte kända för att hålla i evigheter,det räcker med en googling på det..
Till den kan han köpa en gasgenerator för ca 20000-25000kr istället så har han även ström.
Mvh Markus
:confused: Hej Zidoe !
Glömde bara fråga dig menar du att en gasanläggning med gasgenerator har evigt liv och aldrig behöver service eller översyn (evighetsmaskin )
Hur många ställen norr om Sundsvall kan man tanka LPG för 8 kr ?
Åtminstone jag skulle nog få åka åtskilliga mil för att kunna köpa LPG , så alternativet för mig när det gäller gas är den där P11:an för 650 kronor på Statoil .
:rolleyes:Rulla Lungt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

:rolleyes: Priset 650 kronor på Statoil fick jag av Zkidor tidigare i den här tråden .
P11 på Gasoldepån i Sundsvall kostar ca 290 kr brukar åka in där när jag har vägarna förbi .
;)Rulla Lungt .
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Vattenburen dieselvärmare låter betydligt mycket mer än gasolvärmare. Drar ca 4 gånger så mycket ström så vintertid blir det ett klart problem. Gasoltank bra men finns ingenstans att tanka i fjällen, i Norge inga problem dock. Se andra inlägg i forumet.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Jag funderar på att lägga ett bud på Ignalina kärnkraftverk som ska fasas ut, tänkte ha en reaktor på ett släp efter husbilen, så slipper man gasol och Diesel:p
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

;):confused:
:confused: Hej Zidoe !
Glömde bara fråga dig menar du att en gasanläggning med gasgenerator har evigt liv och aldrig behöver service eller översyn (evighetsmaskin )
Hur många ställen norr om Sundsvall kan man tanka LPG för 8 kr ?
Åtminstone jag skulle nog få åka åtskilliga mil för att kunna köpa LPG , så alternativet för mig när det gäller gas är den där P11:an för 650 kronor på Statoil .
:rolleyes:Rulla Lungt .

Hej Diesel Rune!

Ville som sagt bara tipsa om ett annat alternativ som redan väldigt många husbilar utomlands har och som kunde passa en alpresenär.

Jag har själv lyckligt lottad och har alla sorters uppvärmning i vår bil och kan välja tack
vare en väldigt trevlig tysk som köpte bilen ny :).

För dig passar dieseln bättre förstår jag tydligt och det är ju väldigt bra att du är nöjd.

Jag har inte något som helst problem med mina dieselvärmare,inte i husbilen,inte i personbilen,förutom att dom drar ur strömmen ur batterierna jämt men de är mitt fel som kör lite.

Beträffande min gasgenerator (som inte har något att göra med att montera en gastank för att få gasol så det räcker en längre period) så är den italiensk och säkert helt värdelös men den går fint då och då,de kan jag höra om jag lyssnar riktigt noga.
Denna behöver du inte för o köra aldepannan,köp en om du behöver ladda batterierna.

Mina dieselvärmare är av märket eberspächer,dock har jag kollegor i branschen som alla säger att webastos värmare är mycket bättre/hållbarare men köper man begagnat får man inte välja.

Mitt alternativ var att bara köpa en gastank och köra befintlig Alde panna på,snarare väldigt mycket billigare och enklare än o köpa en dieselvärmare och du kan köra din aldepanna på gasol och den ger mer effekt/värme.

Gasanläggning och gasanläggning som du beskriver de är inte så komplicerad,en extra tank,typ som att hänga gasolflaskan under bilen istället, med en koppling i gasoltubsutrymmet där jag kan välja mellan tank eller p11.or och utvändig hål för påfyllning.

En gastank väger inte mycket,samma material som gasflaskan tror jag.

Visst bor du långt bort ifrån en en plats att fylla gas blir det ingen ekonomi men killen skulle ju åka till alperna och om du reser mycket söderut finns inte det problemet som du har i norrland.

Man har två bränslen/typ som att ha olika batterier för start och bodel

Att du sen inte haft något problem med din dieselförbrukning i en stor lastbil med 350 liters tank eller mer förstår jag,men står du länge och det är kallt bör du väl gärna ha en extra tank i en husbil med 80 liters.

Vet att gasflaskan kostar mycket på statoil,kanske inte 650kr idag men nära på o det jag undrade var om man hade räknat på dessa priser när man kommer fram till att det är ofantligt dyrare med gasol.

Här är eberspächers tillverkaruppgifter:

Eberspächer airtronic d4 har enligt eberspächer:
En förbrukning på:
0,51l/tim och strömförbrukning på 40 watt vid 4kw,
0,38l/tim 24 watt 3kw
0,25/tim 13 watt 2kw
0,13l/tim 7 watt 1kw

Alde 3010 ger väl 5,5kw på läge 2 med propan och vad drar den i ström?
Tror sist jag försökte räkna blev gasolpriset 160kr/motsvarande en p11:a om ja fyllde i Falun,har jag fel?

Alde blir väl 27 timmars gång på en p11 (11kg/405g=27tim) med en alde 3010 på full effekt(405g/tim) 5,5kw

=Dvs:ca 160kr för 27timmar med 5,5kw värme och låg elförbrukning.

Eberspächern blir med dagens pris alltså 0,51liter ggr 27 tim =13,77 liter ggr 12kr/litern? =Dvs ca 165kr för 27 timmar med 4,okw värme med hög elförbrukning.
Mvh Markus
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

Hade folk i husbilen under helgerna som var, och naturligtvis tar gasolen slut just på lör- eller söndag så den vanliga leverantörens pris på 300 kr/p11 fick ersättas med en flaska från Preem i Karlstad, 525:- sedan bllev det en flaska från OK Kr. 479:- och en prisförfrågan hos Statoil gav 459:-. Åt h----e för dyrt, men hur som helst det värmde.

Beträffande Dieselvärmare så hade jag en Eberspächer i båten och den enda åtgärden under de 20 år som jag ägde båten var det bränslepumpen och lagerbyten som var den enda åtgärden. Och montera man ljuddämpare både på insug och utblåssidan är även en Dieselvärmare ganska tyst.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Pris dieselvärmare/var köpa och montera det?

:rolleyes: Hej igen Zkidor !
Jag har aldrig förnekat att gasdrift inte skulle vara ett bra alternativ för att värma upp en husbil .
Dock hävdar jag med en dåres envishet att även en gasolpanna typ den jag har 6002EH kommer upp i en rätt hög elförbrukning om man som du räknar att dom ska gå på max effekt under dygnats alla timmar .
Jag har skrivit det tidigare i den här tråden och jag skriver det igen en D4 Camping drar ca 0,51 lit/tim vid uppstart , efter att du kommit upp till den inställda innetempem ligger medelförbrukningen mellan 0,18-0,25 lit/tim .
Som jag nämde tidigare förstår jag inte varför jag skulle måsta ha en extra tank om jag fricampar , får väl se till att jag har diesel i min 80 lit tank innan jag parkerar för natten .
Om jag tar medelförbrykningen 0,18-0,25 lit/tim får jag en dygnsförbrukning på ca
4,32-6,0 lit/per dygn .
Sen om dina kollegor hävdar att Webaston skulle vara mycket hållbarare och bättre kan jag ju inte motsäga dig , men rent allmänt säjer grabbarna som jobbar med värmare daglidags till lastbilar , dumpera mfl. fordonstyper att delarna är billigare till Ebersprächer
samt att den är mer lättrepad än vad Webaston är .
Det här få bli mitt sista inlägg i den här frågan eftersom tråden ursprungligen handlade om dieselvärmare .
Som lite kuriosa kan jag väl tillägga att under en tre månaders period ner åt Spanien till brukar vi klara oss med 2 P11 trots en hel del fricamping , står dock på campingar ibland också och då kör jag kylen och ev. värme på el .
Vid fricampng kokar vi äggen och laddar batteriern via ett inbyggd elverk .
;)Rulla Lungt .
 
Toppen