• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Preemkort

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Hej och Glad Påsk.
Jag har skaffat Preemkort efter att tipsats om den stora rabatten på bränsle. Efter att tankat några månader både diesel och bensin har jag konstaterat att rabatten är väldigt låg därför kollade jag på min senaste räkning där jag tankat 47 l bensin och skulle betala 629:- enligt kvittot, när räkningen kommer så är den på 627:- alltså 2:-
rabatt på 47 l. Så dålig rabatt har jag varken på OK-kortet eller Qstar-kortet. Enligt räkningen är rabatten 15.04 ex. moms men det stämmer ju inte? Kan någon förklara hur det ligger till.
 
F

F.d. 32985

Guest
Har du skaffat Preemkort eller sökt Såifa- / Åfakort via Husbilsklubben?
Denna vecka har riktpriset i Växjö legat på 14,13 och när vi tankar denna veckan är priset från Såifa 13,01 (gäller diesel).
 
F

F.d. 58689

Guest
Listpriset sätts varje måndag och är denna vecka 13.01/lit för diesel, men sedan kan världsmarknadspriset och ev lokalt priskrig på drivmedel ändras kraftigt redan dagen efter. T ex idag kostar en liter diesel i Uppsala 12.99, så där går man ju back, men i Växjö kostar en liter 14.13 och då får man alltså 1.12 i rabatt per liter. Bensinrabatten tror jag ligger på 40 öre/lit.
Jag upplever nog att man får ca en krona per liter diesel i rabatt normalt och det tycker jag är bra!! Som mest tror jag det blivit nästan 1.50/lit i rabatt, men detta kan som sagt ändra sig fort. Speciellt när man är ute på resa och tankar på olika ställen.
Brukar använda mig av www.bensinpriser.nu för att kolla läget och jämföra med listpriset.
Hoppas min förklaring varit till hjälp.
Gäller Såifa-/Åfakort via Husbilsklubben och inte vanligt Preemkort, som jag upplevde försämrades kraftigt ifjol och därför avslutade!
 
Senast redigerad av en moderator:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Rabatten på diesel gäller ej Blankdiesel. Lennart
Tråkigt, tycker inte om deras blask som är gjort på terpentin å raps , att det ska vara så svårt att få tag på RIKTIG diesel som fanns förr . Å inte bara det den här AD-bluen dom säger att det är vanlig grispink men är inte så säker på att den fördyringen av bränslet är så nyttig för miljön i det långa loppet.
sedan ska det hällas i medel mot alger och spridarrengöring,50å 60tals motorer behöver tillsatts av tvåtaktsolja annars skär dom gamla Simmspumparna tycker inte gemene man att bränslepriset är högt nog utan alla dessa konstiga tillsatser.
Förr kunde man köpa och spara både bensin och diesel i många år nu är det bäst datum som gäller, ett halvår gammalt bränsle är bara att slänga å byta mot nytt å fräscht, min fråga är ............ har det blivit bättre ?????????
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
har det blivit bättre ?????????
Ja viss har det det!
Förr var dieselavgaser riktigt obehagliga, både för näsan och miljön.

I min branch kör vi (stora) dieselmotorer innomhus.
Avgasutsug är ett krav.
För en del år sedan var det omedelbar reaktion om någon glömde utsuget.
Idag kan man glömma utsuget utan att någon reagerar.

Det är faktisk så att ALLT har blivit bättre med dieselbränslen och dieselmotorer de senaste 5 åren.
Ny teknik krånglar ibland (jag tänker på EATS), men om någon tycker sig minnas att inget gick sönder förr så har minnet grumlats.

Har någon av er hamnat bakom en gammal buss ombyggd till husbil? DÄR får man en påminnelse om hur "allt var bätter förr" - inte!
(bara till husbil ombyggda 60-80 tals bussar är i trafik)
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
I min branch kör vi (stora) dieselmotorer innomhus.
I min bransch kör vi stora motorer utomhus å jäklar vilken skillnad i ork å förbrukning
Det är faktisk så att ALLT har blivit bättre med dieselbränslen och dieselmotorer de senaste 5 åren.
Det får stå för dej, har inte samma uppfattning där när man nu måste tillföra en massa tillsatser som folk inte har en aning om vad dom andas in.
Om vi ska gå tillbaka tänk vad "bra DDT å hormoslyr var" det kanske är sånt vi tillför våra motorer nu. Visst är motorerna bättre nu än dom gamla förkammarmotorerna, men måste vi försämra bränslet för det.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Angående Preems bränsle, så har jag nu kört upp en del tankar, då jag nyligen fick Åfa/Preem kort.
Jag undrar om det är fler som upplever sämre kraft i uppförsbackarna med deras bränsle? Eller är det bara en känsla jag fått?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej och Glad Påsk.
Jag har skaffat Preemkort efter att tipsats om den stora rabatten på bränsle. Efter att tankat några månader både diesel och bensin har jag konstaterat att rabatten är väldigt låg därför kollade jag på min senaste räkning där jag tankat 47 l bensin och skulle betala 629:- enligt kvittot, när räkningen kommer så är den på 627:- alltså 2:-
rabatt på 47 l. Så dålig rabatt har jag varken på OK-kortet eller Qstar-kortet. Enligt räkningen är rabatten 15.04 ex. moms men det stämmer ju inte? Kan någon förklara hur det ligger till.
Via Motormännen kan man även skaffa Preemkort.
Rabatten är 50 öre/liter på pumppriset för både diesel och bensin (ej Såifa)
Det är ett Mastercard som betalas via Ikanobanken.
Fakturaavgift på 29 kr/månad
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Hej och Glad Påsk.
Jag har skaffat Preemkort efter att tipsats om den stora rabatten på bränsle. Efter att tankat några månader både diesel och bensin har jag konstaterat att rabatten är väldigt låg därför kollade jag på min senaste räkning där jag tankat 47 l bensin och skulle betala 629:- enligt kvittot, när räkningen kommer så är den på 627:- alltså 2:-
rabatt på 47 l. Så dålig rabatt har jag varken på OK-kortet eller Qstar-kortet. Enligt räkningen är rabatten 15.04 ex. moms men det stämmer ju inte? Kan någon förklara hur det ligger till.

Nu vet jag inte om du skrivit fel (att du tankat bensin) i så fall är det andra priser och rabatter än på diesel.

Idag den 13/4 har Preem ett aktuellt dieselpris på 14,23 kr/L exkl ev rabatter!
Ett Preem/Såifakort från Åfa via klubben, har du ett nettopris på 13,01 kr/L diesel=en rabatt på 1,22 kr/L!

//Tommy
 

maylen45

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
19052
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte om du skrivit fel (att du tankat bensin) i så fall är det andra priser och rabatter än på diesel.

Idag den 13/4 har Preem ett aktuellt dieselpris på 14,23 kr/L exkl ev rabatter!
Ett Preem/Såifakort från Åfa via klubben, har du ett nettopris på 13,01 kr/L diesel=en rabatt på 1,22 kr/L!

//Tommy
Hej, jag har bara tankat bilen än så länge så det är bensin jag tankat och får inte ihop hur det fungerar eftersom
det står på räkningen att jag fått 15.04 ex.moms i rabatt på 47 l bensin, enligt bensinkvittot har jag tankat för 628.99
fakturan var på 626.65, alltså ca: 2 kr i rabatt. Jag visste att det är sämre rabatt på bensin men blir ändock fundersam
hur räkningen är utformad.
Tack för informationen.
Lennart
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det går inte att tanka bensin med ett Såifa HBK kort. endast diesel.
(med villkor från Husbilsklubben)

Det går inte att hitta billigare Diesel för en privatperson än vårt avtal med Såifa.

Antalet liter bensin som förbrukas i husbilar bland HBKs medlemmar torde vara extremt lågt VS antalet liter diesel.
Att fokus ligger på rabatter på dieselbränsle tycker jag är helt rätt.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej och Glad Påsk.
Jag har skaffat Preemkort efter att tipsats om den stora rabatten på bränsle. Efter att tankat några månader både diesel och bensin har jag konstaterat att rabatten är väldigt låg därför kollade jag på min senaste räkning där jag tankat 47 l bensin och skulle betala 629:- enligt kvittot, när räkningen kommer så är den på 627:- alltså 2:-
rabatt på 47 l. Så dålig rabatt har jag varken på OK-kortet eller Qstar-kortet. Enligt räkningen är rabatten 15.04 ex. moms men det stämmer ju inte? Kan någon förklara hur det ligger till.
Verkar väl vara korrekt... 627:- / 47 liter = 13,34:-/liter så väsentligt lägre än normala tappriset.
 
Toppen