• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Precis köpt Euramobil 702

Peter Fröding

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
28909
Medlemskap
2024
Vet någon om man om rega husbilen såg inte att det bara var tre platser trodde det var tre+förare. Det är bara ett bälte bak men det finns fäste för ett till. Så om jag ordnar ett nytt bälte tror ni att man kan få det godkänt så att båda barnbarnen kan följa med oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det krävs intyg från Euramobil för detta, samt beroende på årsmodell ombyggnation.
Börja med att kontakta Euramobil om detta är möjligt.

Jag fick hjälp av Hymer med intyg när jag reggade om från 1pass till 3pass, jag har en äldre husbil 2005, det krävdes inga bilbälten i den, fast det fanns redan midjebälten i sofforna.
 

Peter Fröding

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
28909
Medlemskap
2024
Det krävs intyg från Euramobil för detta, samt beroende på årsmodell ombyggnation.
Börja med att kontakta Euramobil om detta är möjligt.

Jag fick hjälp av Hymer med intyg när jag reggade om från 1pass till 3pass, jag har en äldre husbil 2005, det krävdes inga bilbälten i den, fast det fanns redan midjebälten i sofforna.
Tack kanske skall höra med hymercenter i Ängelholm. Det finns en stålram där ett bälte sitter men där är plats för ett till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja då finns det goda möjligheter att få till det.
Jag vill minnas att jag betalade >1000kr för intyget 2014, på Hymercenter i Örebro.
Hör för mej reg.besiktningen gick på 1900kr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om det finns fäste för ett fjärde bälte, men endast tre är monterades, kan det ju också vara så att lastkapaciteten inte räcker till för fyra personer.

Minsta accepterade lastförmåga i en husbil är 10 kg per person och 10 kg per längdmeter.

Pålle
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Min eura 585ls 2000 er godkendt til 5+fører, passagerstol med bælte, 2 siddepladser ved dinette med bælte, 1 plads bagudvendt bag fører godkendt uden bælte, 1 plads sidelæns bag passager godkendt uden bælte. Totalt 6 personer :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
992
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vet någon om man om rega husbilen såg inte att det bara var tre platser trodde det var tre+förare. Det är bara ett bälte bak men det finns fäste för ett till. Så om jag ordnar ett nytt bälte tror ni att man kan få det godkänt så att båda barnbarnen kan följa med oss.
I Transportstyrelsens uppgifter står det antal Passagerare. Föraren är inte Passagerare så man får plussa på en person för att få siffran hur många som får åka i bilen. Förmodar jag. Om sedan inte lastkapaciteten medger det antalet verkar vara en annan sak.
 
Toppen