• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

pratradio

F

F.d. 11289

Guest
Va då com-radio, låter kul va ska man ha för radio, vilken frekvens, vad skaffar man den, behövs det licens eller anna tillhörighet för att få anrops kod???????
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: pratradio

Har du fått appen Tikl att fungera?

Det skall tydligen gå att prata med sina Facebookvänner.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: pratradio

Jag provade TiKL nyss jag och min granne laddade ner varsin app i våra Android. Fungerade inte... Jag har Telia Centrex abb i min mob som visar vx nr. Det funkar inte.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: pratradio

OK, Doris,
bortsett från den tidigare nämnda < appen > som kräver att alla inom ett "snack-nät"
MÅSTE ha samma mobilopperatör, så finns det ett antal olika radiosystem att prova.

1) P(rivat) M(obil) R(adio), ett digitalt system runt 445 MHz och c:a 500 milliWatt.
Fungerar fint på avstånd under c:a 3-4 km med "små" antenner på c:a 35 cm.

Licensfritt över hela Europa, Afrika samt "Ryska Asien" (läs)Sibirien), valfria
anropssignaler a'la "Putte, Knutte, Fimpen och Vårtan".


2) P(rivat) R(adio), även kallat CB, ett analogt system på nedre delen av 27 MHz-bandet
med max 4 W sändareffekt på 1,5 - 2m. antenner.

Licensfritt över hela Europa, Afrika samt "Ryska Asien" (läs)Sibirien). med valfria
anropssignaler.


3) Amatöradio med ett antal frekvensband på Långvåg, Mellanvåg och Kortvåg samt
VHF och UHF med telegrafi, analog och digital modulation och fjärrskrift via dator.

Licenspliktigt och du blir, efter godkänt licensprov, tilldelad en anropssignal som är
"världsunik"!
Med undantag för några frekvensband med lägre sändareffekt så är generella
maxeffekten 1 ooo W (ja, TUSEN watt!), Du når lugnt "jorden runt" på Kv !
Även "studs på månen" förekommer på VHF och UHF!

På VHF och UHF så finns det ett otal(!) repeatersystem för att öka räkvidden.
Bra knep är att rita in de olika repeatrarna på vägkartan för att kunna se vilken
repeater man kan nå.

För att ordna amatörcertifikat kontaktar du S(veriges) S(ändar)A(matörer) på
telefon 08=585 702 73 .

Välkommen med frågor om något är oklart.

Lycka till! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Resenären

Guest
Sv: pratradio

Har du fått appen Tikl att fungera?

Det skall tydligen gå att prata med sina Facebookvänner.

ja, men den kräver att telefonnumret är inprogrammerat på sim-kortet.
Inte all kort är det, men kan fixas av telefonoperatören om man ber om det!

Jag och sonen pratar utan vidare med varandra, fast jag har Telia och han har Telenor.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: pratradio

Typ av radio beror nog till stor del hur och till vad man skall använda den.
Har för egen del s.k. PMR, (typ leksaksradio) lätt att ha med sig i fickan vid t.ex. svamp, och bärplockning med ganska bra räckvid, men inom tättbebyggd område får man räkna med att få prata med många "vänner" med låg medelålder. (även om måga har mobil idag)
Fast monterat i bilen finns en 27 MHZ (CB) som man kan ha rätt stor glädje och nytta av framför allt i Tyskland där CB används mera flitigt än här hemma för att förmedla t.ex. trafikinformation mellan bilarna. (man kan liksom "tjuvlyssna" på andra för att få reda på ex. "stau".) Lite klumpigare men klart bättre än PMR. Här hemma är det tyvärr ganska så tyskt på 27 MHZ.

Amatörradio är kanske det mest optimala men kostnaden och nyttan i husbilen kan nog ifrågasättas om man inte är av speciell "pratglad" natur.

PS. Det finns faktiskt områden där telefoner saknar täckning, dessutom kan ju radion avlyssnas helt legalt för att få reda på "andras" svampställen eller få ren allmän aktuell trafikinformation om närområdet av andra "radiopratare" som ej går ut över rundradion. Men visst finns det många alternativ att välja på.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: pratradio

Doris,
förlåt min < Alzheimer Light >! :rolleyes:

Glömde kanske det viktigaste angående amatörradio och repeatersystemen på VHF och
UHF:
Med 10 -15W i bilens station så kan jag i Uppsala, via en repeater i centrala
Stockholm, nå kompisen i Järna eller utanför Strängnäs.
M.a.o., repeatrarna brukar ha en täckning och räckvidd på c:a 80 - 100 km.
Det klarar inte ens PR med illegala extraförstärkare!

Bara att konstatera: OLIKA radiosystem har OLIKA fördelar och användningsområden.
 
Toppen