• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel parabol

M

mikkis

Guest
Hej

Nu har jag funderat på parabol på husbilen. Men att betala 25-3000o :- ink montering anser jag är för mycket pengar.
Vi är ju inne på vår 5:e husbil och skulle vi köpa parabol till alla husbilar vi haft blir det en väldig kostnad för att se på tv.
Då börjar jag ju att fundera på en Portabel parabol med samma diameter som det ska vara ( 85 cm ), Mina funderingar är om det inte skulle fungera lika bra med en "villaparabol" som är minst 85 cm i diameter med rätt abonemang. det borde väl även kunna fungera i Spanien samt Marocko. Eftersom svenskar tittar på svt europa här i marock i sina husbilar. då mste väl jag rimligtvis kunna ha en portabel villaparabol som fungerar lika bra.
Nu går det ju att hyra en portabel parabol här i marock där vi står men jag har ju inget digital kort så jag har ingen nytta av hyra detta år. Fins det någon här i klubben som förstår min fråga samt vet om det skulle fungera med en villaparabol ?
Mikkis
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Parabol !!

Parabolmontering på en villa har ju den fördelen att villan inte flyttar på sig. Får man bara in riktningen på parabolen mot önskad satellit så är allt gott och väl.
"Problemet" med husbilen är att den förändrar läget varje gång man kör till en ny plats.
Jag hade tidigare en manuellt inställbar parabol för runt 3.500kr och tröstade mig själv med att det var värt priskillnaden på 20-25 tusen kronor att lägga lite energi på att manuellt ställa in parabolen, lättförtjänta pengar, trodde jag.
När jag bytte husbil skaffade jag en automatisk parabol. Varför? Jo jag vill inte offra ett gott humör och trivsam samvaro på en *---* parabol vars "Satelit Finder" tjuter i takt att min puls ökar och humöret dalar för att den är så gott som omöjlig att rikta in rätt.
Hemma på garageplanen, inga problem men ute i spenaten, så gott som omöjligt att få till en mottagning.
Nu har jag låg puls, gott humör och tunnare plånbok.
:twitcy:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol !!

Manuell parabol på tur krever et par ekstra småsaker:
  1. En liste eller et PC program som regner ut retning og elevasjon for den satelitten du ønsker å finne.
  2. Et godt kompass.
  3. Et inklinometer og en liten platform bak på parabolen slik at du kan finne rett vinkel for parabolen.
  4. Sat finder - "hyleboksen" for å finne sterkest mulig signal, og med rett retning og elevasjon (tilnærmet rett :D ) skulle en slippe med en søking.
Problemet uten de 3 første hjelpemidlene er at en ikke kan skille mellom de ca 20 forskjellige fuglene en kan finne langs storsirkel buen.
Australian Nomad Technologies - Portable Satellite Internet - Equipment viser en noe mer krevende manuell løsning for 2-veis VSAT internet, det tar meg ca. 15 min å sette opp denne stasjonen (om jeg ikke roter det til for meg selv). Selve tripoden justeres slik at masten er loddrett før parabolen settes på tripoden.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Parabol !!

Det funkar utmärkt med en hemma parabol. Plats i bilen ?? Om man bara som tidigare sagts orkar rikta den. Jag bodde några år i Frankrike utanför Potier och tittade på svensk tv med en 90 parabol. Detta var under övergången mellan analog och digital satelit sändning. Jag fick in 1,2,4,5 utan kort och "alla" svenska med ett svenskt viasat kort. Om detta skulle funka idag kan jag inte säga då vi nu bara har en vanlig antenn på bilen.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Parabol !!

Det finns en mast med vev som man monterar parabolen på, man kan montera i hålet som man har den vanliga tv antennen.Jag använde denna metod på 2 husbilar när jag var i Spanien,köp en syftkompass så går det bra samt en satelisökare
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Parabol !!

Hej!
Detta är en förträfflig satelitsökare Clas Ohlson: sk ”beeper”
//Conny

PS
Vill någon parabolägare vänligen gå in på "min" tråd om geoblocking och berätta om/hur det går att se svensk TV då man är i utlandet. Är det någon begränsning som exempel för utländska tv-serier, sport, och vissa nyhetssändninger och andra program som Idol.
DS
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Parabol !!

Här kommer en möjlighet som funkar ända ner till Azorerna!:twitcy:
 

Bilagor

  • Se p TV i husbil.pdf
    556,9 KB · Visningar: 697

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Parabol !!

Själv använder jag en utrustning som heter MAXVIEW B2590. Det är en manuellt inställbar parabol som inte kräver någon stödvägg vid takgenomgången.

Priset vid inköpstillfället för två år sedan var knappa 7000:-. Inställningen är, tycker jag, tämligen enkel. Rikta den grovt mot söder (för Thor) sedan vrider man på den invändiga veven och reser parabolen till den för orten rätta vinkeln som avläses i ett fönster vid veven.

Det är möjligen nu som pulsen kan gå upp en smula men de flesta gånger då jag haft problem har jag i sydlig riktning från bilen sett haft ett träd eller en byggnad som skärmat av signalen.

Detta problem kan inte ens den mest exklusiva automatantenn lösa, det är bara att flytta till en plats med fri sikt åt söder.

Leif

Antennen väger c:a 10 kg och bygger 26 cm på höjden.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Parabol !!

Många jag pratat med säger att man får in svenska satellitkanaler ända ner till norra Italien. Men nu läser jag här att man eventuellt bara klarar att ta emot kanalerna ner till norra Tyskland.

Har man ändrat något nyligen? Eller är det beroende på vilken teknik man köper, t.ex. paraboldiameter?

Ingen idé att kasta ut massa pengar på parabol om man ändå inte får se det man vill.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol !!

Etter flyttingen av de forskjellige kanalene fra Thor-3 til Thor-5 og 6 ble det nye footprint for senderene. Siste gruppe med svenske kanaler ble flyttet på plass i løpet av det siste året. Den store gruppen ble flyttet for ca. 2 år siden.

Før var alle de nordiske kanalene til CD med footbrint som strkte seg sør-østover til Blakan.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Parabol !!

Hej!

Jag har en 85cm parabol från Teleco och skaffade ett Canal Digital depositionskort i våras. Jag fick in Thor med Svenska kanaler ner till mitten av alperna, i Mittersill, i somras. Efter att vi passerat Felbertauerntunnel till nästa dal, Matrei så fanns det ingen signal kvar.

På bilden har vi stannat i Nordheim (finns med bland HBK stellplatser) för att kolla in en av matcherna i fotbolls-VM.

PICT7916.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Parabol !!

Hej

Nu har jag funderat på parabol på husbilen. Men att betala 25-3000o :- ink montering anser jag är för mycket pengar.
Vi är ju inne på vår 5:e husbil och skulle vi köpa parabol till alla husbilar vi haft blir det en väldig kostnad för att se på tv.
Då börjar jag ju att fundera på en Portabel parabol med samma diameter som det ska vara ( 85 cm ), Mina funderingar är om det inte skulle fungera lika bra med en "villaparabol" som är minst 85 cm i diameter med rätt abonemang. det borde väl även kunna fungera i Spanien samt Marocko. Eftersom svenskar tittar på svt europa här i marock i sina husbilar. då mste väl jag rimligtvis kunna ha en portabel villaparabol som fungerar lika bra.
Nu går det ju att hyra en portabel parabol här i marock där vi står men jag har ju inget digital kort så jag har ingen nytta av hyra detta år. Fins det någon här i klubben som förstår min fråga samt vet om det skulle fungera med en villaparabol ?
Mikkis
Hej.
Har ett fullt fungerande beg. självsökande CAMOS parabolpaket inkl. mottagare för satellit och mottagare för marksänd tv , bildskärm, fjärrkontroller,kablar mm för en tusenlapp. Fungerar tydligen inte i Sverige längre men kanske är det något för dig ?
Hör av dig om intresse finns.
 

BitBos

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
3500
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har en Caro Digital CI för Tyska men vill ställa om den så jag får in Canal Digital hur gör jag detta ?????? MVH Bosse.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har en Caro Digital CI för Tyska men vill ställa om den så jag får in Canal Digital hur gör jag detta ?????? MVH Bosse.
Oppdater firmware til nyeste utgave, og skaff en Canal Digital CA Modul som du setter i CI åpningen. Dette gir deg tilgang til de knaler som sender i SD. For å få HD kanaler er det 2 muligheter, en kan ved å utnytte AntOut kontakten på digitalboksen til Caro koble til en Canal Digital tuner - velg en som går på 12V. Alternativt så oppgrader Caro boksen til en HD Europa boks. Tror CD sin tuner er billigere, men en må da betjene to bokser, først velger en noe som er på Thor sattelitt og setter Caro boksen over i AV modus (knapp på fjernkontrollen) deretter kan en velge kanaler på CD boksen. For å slipper mer fikling så trenger en og å ha TV koblet til Caro og CD tuner til AV inngang på Caro boksen.
 

BitBos

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
3500
Medlemskap
2023
Tack Knut Men hur uppdaterar jag boxen, jag har ingen Ca modul utan jag har Canal Digital box. Med vänlig hälsning Bosse.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Hej

Nu har jag funderat på parabol på husbilen. Men att betala 25-3000o :- ink montering anser jag är för mycket pengar.
Vi är ju inne på vår 5:e husbil och skulle vi köpa parabol till alla husbilar vi haft blir det en väldig kostnad för att se på tv.
Då börjar jag ju att fundera på en Portabel parabol med samma diameter som det ska vara ( 85 cm ), Mina funderingar är om det inte skulle fungera lika bra med en "villaparabol" som är minst 85 cm i diameter med rätt abonemang. det borde väl även kunna fungera i Spanien samt Marocko. Eftersom svenskar tittar på svt europa här i marock i sina husbilar. då mste väl jag rimligtvis kunna ha en portabel villaparabol som fungerar lika bra.
Nu går det ju att hyra en portabel parabol här i marock där vi står men jag har ju inget digital kort så jag har ingen nytta av hyra detta år. Fins det någon här i klubben som förstår min fråga samt vet om det skulle fungera med en villaparabol ?
Mikkis
Fanns ju någon här på forumet nu som ville bli av med sin, så kolla det!
 
Toppen