• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polen igen.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Efter 14 månader inom hemlandets gränser är tid att resa utanför gränsen igen. Det blir Polen.
Vi är bjudna på ett stort bröllop med minst 150 gäster vid vår midsommar tid.
Det skall bli intressant.

Det som slår mig, vi kan inte resa utan telefon, appar och internet.

Det börjar i hemmet med att beställa och boka resan, och betala.
_20220608_125729_copy_1346x2393.jpgValet blir TT line, som vi brukar på de senaste resorna.
Vi sparar mycket bränsle att åka till Polen direkt och skippa Tyskland.

Nästa användning av telefonen var när vi skulle betala nya ställplatsen i Trelleborg._20210627_200638_copy_814x1340.jpg_20220608_124512.JPG
Denna gång med qr code appen. Med lite tålamod fixade vi det, betalade och fick vår code till grinden.

Efter en natts sömn var det tid att åka till TT Lines incheckning i hamnen.
Telefonen igen, nu för att läsa streckkoden på biljetten som kommit på mailen, i den obemannade inchecknings automaten.
Det började bra men när den skulle läsa passen gick det inte. Jag fick gå in på det bemannade kontoret och få hjälp med incheckningen. (Jag hade inte gjort fel enl. tjejen.)

Vi hade turen att få resa med TT Lines nya färja med det gamla namnet Nils Holgersson. Det är deras största fartyg. Mycket stort.
DSC_0011_copy_2393x1346.jpg
En upplevelse att resa med en ny fräsch färja. Den gick mycket tyst och snabbt.
Avresa 08,15 och framme i Swinoujscie 13,30.
Nu när vi tog hytt kunde man både slumra och även ta en dusch innan det blev tid för en lunch med köttbullar och potatismos i restaurangen.
En lugn och avslappnad färjetur innan den fortsatta resan på de Polska vägarna.

Krister o. Ursula
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
När man provbokar denna linje så står det att om husbilen är över 3500kg så ska man boka via fraktbokningen.
Ni har ju en tyngre husbil så jag undrar om ni gjorde det eller om det bara gäller lastbilar?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När man provbokar denna linje så står det att om husbilen är över 3500kg så ska man boka via fraktbokningen.
Ni har ju en tyngre husbil så jag undrar om ni gjorde det eller om det bara gäller lastbilar?
Jag var ute för detta i mars förra året när jag skulle boka på en helg när kontoret var stängt och vi skulle åka på måndag morgon.
Så jag gick in på bokningskontoret när vi skulle resa och sa att vi vägde 4,5 ton.
Jag fick ett litet luddigt svar att det behövde jag inte bry mig om när det var en husbil.
Om det är rätt eller fel vet jag inte
Och på den vägen är det.
Så jag tänker inte ställa frågan igen.

Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När vi lämnat färjan och Swinoujscie, kör vi S3, E65 söderut.
Detta är en betalväg där vi tidigare åkt med en via-toll box då vi är över 3,5ton.
Denna gäller inte längre, och skall kunna återlämnas till en viss tidpunkt.
Vi kör in på en lämplig MOP som betyder parkering olika utrustade med toaletter mm.

Nu är det tid att ta fram telefonen igen och försöka registrera appen e-toll som jag laddade ner hemma._20220608_124143.JPG
Vi får med gemensamt arbete Ursula och jag fram hur vi skall gå tillväga.
Vi får kontakt med e-toll och och med coder fram och tillbaka får vi en siffercode som skall registreras på en bensinmack med e-toll service.
När vi kört ett par mil hittar vi en stor mack och de har en e-toll skylt.

Passar på att tanka diesel till en kostnad 7,89 zloty.
Med den dagens sv. kurs 17,98 kr.
Men e-tollen kunde man inte registrera, bara sälja e-toll märken för fordon under 3,5 ton.
Fick uppgift att deras mack Lotos som låg 150 km söderut kunde fixa det.
Men väl där fanns det bara betalmärken där också.

Nu var vi så långt söderut, så vi skulle skifta till A2, E30, som också är en betalväg.
Nu har vi åkt uppåt 30 mil, halvvägs till målet.
Vi åker in på bp tankställe och provar där.
Ja, där fixar det sig med registreringen och betalar in 500 zloty som appen skall dra betalning per kilometer som är 30 groszy, ca 3 zloty per mil.

Men på A2 här åker man på biljett och med betalstationer, så jag behöver inte starta e-toll appen.
Efter många mil på A2 övergår betalningssättet till e-toll.
Kan inte starta appen, men ser att jag inte har gett tillstånd till plats.
Gör det och trycker på start, och åker vidare, och är framme vid målet Broszecin halv två på natten. Totalt ca 60 mil, som gick bra tack vare lite sömn på båtresan.

Nästa förmiddag när jag kollade betalappen hade den inte dragit några pengar. Den hade inte startat, och efter mycket testande och läsning, hittade jag felet.
Appen ville ha obegränsad tillgång till batteriet.
Nu startar den utan problem.

Får se hur dom gör med de körda milen på betalväg.
Om dom har oss på kamerorna får dom väl dra det i efterskott.

Krister o. Ursula
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Att registrera e-toll fungerar ungefär som när man registrerar betalboxarna, förutom att du får ladda ner appen och göra en förregistrering själv.
För att sedan göra slutregistrering på en mack med e-toll service.
Man vill ha reda på personuppgifter( passet) och uppgifter på fordonet och miljöklassningen (tog kopia på blå delen fordonsregistreringen.
Och sätta in ett belopp på ett konto som det dras pengar på efterhand som man kör.
Det går att se vilket belopp som finns på kontot i appen.
Lite krångligt, men vi fixade det.

Motorvägarna i Polen håller mycket hög klass.DSC_0016_9_copy_2133x1200.jpgmedan det lokala vägnätet är mycket lappar och lagat på många ställen.

Krister o. Ursula
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Du behöver inte slutregistrera nånstans vi gjorde allt hemifrån . Vi kör s3 a4 a6 s6 inga problem nånstans . ( vi pratade en stund i lundåkra ifjol brun burstner )
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi tänker att vi ska inom Polen och proviantera i sommar. Diverse mat o dryck som unte finns på annan plats.
Har en husbil med maxvikt 5 ton.
Är det möjligt att runda vägavgifterna med att bocka av betalväg i Google maps.? Egentligen inte för pengarnas skull. Det är småpengar i sammanhanget utan mer rädsla att det inte funkar med appar och betalning och hur gör vi då? Strular det då så kan det bli dyrt med extraavgifter och annan skit.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Vi tänker att vi ska inom Polen och proviantera i sommar. Diverse mat o dryck som unte finns på annan plats.
Har en husbil med maxvikt 5 ton.
Är det möjligt att runda vägavgifterna med att bocka av betalväg i Google maps.? Egentligen inte för pengarnas skull. Det är småpengar i sammanhanget utan mer rädsla att det inte funkar med appar och betalning och hur gör vi då? Strular det då så kan det bli dyrt med extraavgifter och annan skit.
Har svarat er tidigare inga problem visst avgift på stora vägar är just nu i kolobrzeg. Är hemma efter midsommar om ni vill ha hjälp . Då kan vi höras om ni vill . Vi skall ner igen i augusti
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Du behöver inte slutregistrera nånstans vi gjorde allt hemifrån . Vi kör s3 a4 a6 s6 inga problem nånstans . ( vi pratade en stund i lundåkra ifjol brun burstner )
Det var under registreringen i bilen vi fick en skriftlig uppmaning med en nummerserie att uppge och göra en slutregistrering på en mack med e-toll service.
Och det var inga konstigheter med det när vi väl hittat en mack med den servicen.
Som jag skrev tidigare, så tog tjejen som gjorde registreringen en kopia på blå delen på vår bil och och lade till andra handlingar.
Det är möjligt det hade gått hemifrån, eller så är det ändrade rutiner.
När det gäller rankningen på appen så har den bara en stjärna, vilket kan betyda att användarna har problem med den.

Krister
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Norge var vel ikke til valg, da blir det en utfordring. Om vi kommer til Polen går det vel an å få hjelp av noen som kan.
 

Bsvante

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
15744
Medlemskap
2024
Vi ska åka till Polen nu i september men hur gör man med pengar om man ska resa dit? Växlar man till sig zloty i Sverige innan man åker eller är det bättre att ta ut kontanter i bankomat och/eller växlingskontor i Polen? Kan man betala med kort i butiker, restauranger m.m.?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
bensinstationer, ställplatser, matbutiker och de flesta restauranger tar emot kort, det finns vanligtvis inga problem. Små belopp behöver betalas med kontant ibland, men ta det med din bank. Min erfarenhet är dock att det blir lite billigare att använda en bankomat inom landet (PL) för att ta ut kontanter.
 

Bsvante

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
15744
Medlemskap
2024
bensinstationer, ställplatser, matbutiker och de flesta restauranger tar emot kort, det finns vanligtvis inga problem. Små belopp behöver betalas med kontant ibland, men ta det med din bank. Min erfarenhet är dock att det blir lite billigare att använda en bankomat inom landet (PL) för att ta ut kontanter.
Tack för svar!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
ATM brukar ha dålig / hög växlingskurs.

Bättre att gå till en bank.

Dålig växelkurs får man om väljer så kallad dynamisk valutaväxling, undviker man det samt har ett bra kort utan valutaväxlingspåslag så är det bäst att ta ut pengar på plats i en lokal bankomat i lokal valuta och istället få samma valutakurs som Mastercard och Visa minus någon krona.
 
Toppen