• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips POI i Garmin Camper 780

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Hej! Har köpt en ny Garmin Camper 780 och försöker lägga in HBKs ställplatser. Har försökt både via sd kort
och via Utforskaren "hämtade filer" till POI direkt i enheten. När jag försöker kopiera över filen händer inget. Har försökt med olika variationer som jag hittat i andra trådar men lyckas inte. Inga problem med att kopiera till minneskortet men där får jag inte fram något på Gpsen. Har fungerat klockrent i mina äldre Garmin.
Tacksam för all hjälp!
Leffe
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hade samma problem i början. Jag fick det inta att fungera med att kopiera gpi-filen till minneskortet. Det fungerade bra att kopiera filen till POI-mappen i GPS-ens internminne (se bifogat dokument Egna filer med POI) men då fanns det inte mycket arbetsminne kvar i GPS-en.
Senare har jag fått det att fungera även med att kopiera gpi-filen till minneskortet (se bifogat dokument Garmin mappar på minneskort).
 

Bilagor

  • Egna filer med POI.pdf
    492,6 KB · Visningar: 57
  • Garmin mappar på minneskort.pdf
    41,3 KB · Visningar: 73

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Tack för ditt svar. Det var bla din beskrivning som jag har försökt med. Går inte att kopiera från "hämtade filer" till POI mappen. Det bara klickar till i datorn och ingen överföring sker. Har även försökt att nollställa allt och börja om från början. Samma resultat. Får väl nöja mig med de program som finns med och köra HBKs platser i någon av mina gamla.
Mvh
Leffe
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Det var bla din beskrivning som jag har försökt med. Går inte att kopiera från "hämtade filer" till POI mappen. Det bara klickar till i datorn och ingen överföring sker. Har även försökt att nollställa allt och börja om från början. Samma resultat. Får väl nöja mig med de program som finns med och köra HBKs platser i någon av mina gamla.
Mvh
Leffe
Att kopiera till GPS-en måste gå att lösa.
Har du anslutit GPS-en med kabel till datorn och kan du då öppna POI-mappen i GPS-ens internminne för att se vulka filer som finns där?
Om du ser filerna i GPS-ens internminne, backa då tillbaka tills du ser Internal Storage och Memory Card. Högerklicka på Memory Card och välj Egenskaper för att se vad minneskortet har för ledig minne.
Om du inte får någon uppgift om minneskortet kan det vara så att det måste formateras.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har tidligere været ude for at kabel mellem Garmin og PC var forkert. Det var kun kabel der blev leveret sammen med Carmin GPS, der kunne anvendes.
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Ledigt utrymme på Memory Card är 58,1 GB (64 GB). Dit går det att kopiera. Men GPSen tar inte fram filen. Markerade fel fil (din "Egna filer med POI") när jag skulle försöka kopiera HBKs. Den gick in på "Internal Storage) och på POI. Verkar vara något med HBKs fil som inte funkar mot min 780???
Har även försökt med äldre filer. Samma sak händer då, det klickar till i datorn (låsnings ljud) men ingen kopiering sker.
Mvh
Leffe
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag hade också en del strul innan det började att fungera.
Så småningom började det att fungera och det kan ha att göra med att jag laddade in en gpx-fil med Garmins program POI Loader. POI Loader kan eventuellt ha triggat något GPS-en så att den kom igång efter det..
Bifogar en liten gpx-fil du kan pröva med.
 

Bilagor

  • Mina Parkeringsplatser.gpx
    15,4 KB · Visningar: 16

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På et tomt CD kort har jeg lavet en mappe der hedder "Garmin".

I den mappe har jeg lagt en hel del gpi-filer, herunder HBKs gpi fil.

Alle disse filer kan jeg så finde i GPSen under "Egne POIs".

Hvis jeg derimod ikke har mappen "Garmin", men lægger GPI filerne direkte i roden på kortet, så kan GPSen ikke finde POIs.

Har du først lavet mappen "Garmin" kan du i den have lige så mange mapper du vil, så du kan holde orden på dine GPI-filer, men GPS-en kan ikke se disse mapper men kun de GPI filer der ligger i mapperne.

Efterhånden fylder kortene (seneste version 2023.10) så meget at de ikke kan være på internmindet, men så lægger Garmin Expres så bare det overskydende kortmateriale i nogle nye filer på mit CDkort. Disse filer kan jeg naturligvis ikke åbne elle se indholdet af, og de skal under ingen omstændigheder slettes.
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Nu är det klart!!!
Funkade när jag la till POI på SDkortet så gick det in. Nu kan jag lägga min gamla GPSer där de hör hemma.
Tack för all hjälp!
Mvh
Leffe
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Nu är det klart!!!
Funkade när jag la till POI på SDkortet så gick det in. Nu kan jag lägga min gamla GPSer där de hör hemma.
Tack för all hjälp!
Mvh
Leffe
Vad bra att det fungerade till sist.
Min gamla GPS slutade att fungera förra sommaren och då köpte jag en Camper 780.
Har senare lyckats att reparera den gamla GPS-en som jag håller uppdaterad och har med som reserv.
 
Toppen