• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Plastslangar för gasol

Eiran1957

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
46477
Medlemskap
2026
Hej
Den husbil jag tittat på är byggd i Södra Europa på en Ducato. Där finns det installerat genomskinnliga gasolslangar som tydligen blir hårda i kyla. Och ska byta vartannat år! Detta lär kosta...
Är detta OK? Vad säger ni mer erfarna.
Jag fick kalla kårar,

Är det en svensksåld bil med dessa slangar? Går det inte att byta till vanliga, köldtåliga slangar?

//Michael, medlem

En gasolslang måste vara diffusionstät, vilket näppeligen en plastslang är. Den får inte heller vara lättantändlig. Detta, och mycket annat, regleras i standarderna SS-EN 16436 eller EN 559 (ISO 3821). Gasolslang bör vara orange till färgen eller märkt med färgkoden och ordet Gasol. Den skall dessutom vara märkt med ett nummer som talar om vilken standard/ norm gasolslangen är tillverkad efter. Gasolslang som används i Sverige måste även vara försedd med en märkning som visar att den klarar -30°C.

Mitt råd är att du låter en kunnig hubilsreparatör kontrollera hela gasolsystemet i den bilen – och kanske även annat. (Har man fuskat med gasolen, kanske man även har fuskat med till exempel elinstallationen eller säkerhetsventilationen...)

Pålle

Senast ändrad:
Hade varit intressant att se lite bilder på detta, nu blev man nyfiken!

Låter för övrigt som att det gjorts besparingar här, har du ev. en länk eller märke på modellen ifråga?

Du kan enkelt byta ut slangen/slangarna och tryckregulatorn mot godkända versioner som du köper här färdiga med kopplingar eller som metervara, och kostnaderna är försumbara... Jag ser inga problem här.
Men som det har sagts här tidigare, det är väl värt att undersöka närmare om den här slangen (godkänd eller inte) säger mer om husbilens övriga skick ???

Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen:

Det är mycket enklare att ge adekvata svar om man känner till fordonets registreringsnummer.

Pålle

Om ni inte noterat detta i annan tråd samma Ts så gäller det ju ett hemmabygge som ” verkar vara proffsbyggd””och importerat från sydeuropa”, känns mera som nåt man ska akta sej för… enl mej… men jag är ju amatör…

Tän

Tack för alla bra inlägg.
Har nu kollat detta: samtliga gasslangar är av godkänt kvalitatèt. Det va fel av mig... Jag tog fel på detta då det löpte även vattenslangar I samma utrymme. Bilen var även gasoltestat ua 2025.
Jag köpte bilen. Sen är det lite småfix i 'gamla' bilar och jag vill 'uppdatera' för mina behov.T.ex att byta ut gamla ciggtändar uttag till usb, snabba sådana helst.
Är det enkelt eller måste det dras helt nya kablar.. nyfiken

Ursäkta att jag lägger näsan i blöt....men..jag tror att det mycket väl kan va en riktigt bra bil du köpt...
Sen vet vi ju ganska lite om vad det är du köpt..du kallar det ..gammal.... det kan betyda allt möjligt?
Min invändning är att...ja, så här tycker jag... när man köpt en begagnad bil...så bör man efter hand gå över så mycket som möjligt..för att få en bild på hur det står till! På en husbil eller van är en sådan lista på saker som bör kollas lång!
Det handlar ju om både själva bilen samt om bodelen... så jag tycker att byta ut något uttag till Usb... nej det är inte där man börjar! Listan är lång! Så svårt att välja vad som bör prioriteras? Men att kolla över gasolanläggning är väl en bra början? Bromsar skulle jag också prioritera! Finns det kamrem? Drivrem till generator mm ? Däck?
Kylare och saker som har med kylning av motor?
Vindrutetorkare, yttre belysning! Startbatteri, generator.
Ja, listan är väldigt lång... usb-uttagen får vänta. Det kan du lösa ändå så länge.

Jag precis!!
Inte lätt för er andra att veta vad det är för ' bilindivid' detta handlar om.. när jag inte skriver om allt. Förlåt för det.
Allt det du nämnder är mycket viktigt... och är redan genomgånget och allt är bra.. tar bara tid för mig att lära mig allt om just denna bil.
Har letat och provkört en del andra gamla (från 90 talet till 2009) den ena si, den andra så.... och jag gav redan upp om att finna en bil för mina behov och ekonomi. Sen hände det att denna dök upp och jag tog kontakt direkt.. och åkte långväga för en titt och provkörning!
Eftersom den hade ALLT jag har sökt i en liten rullande sommarstuga hihi, och allt verkade välskött och väl omhändertaget. Tvekade först för manuell låda.. och tackade nej...... men vaknade på morgonen därpå, och vad övertygad..DENNA ÄR MIN...... så köpte jag den.

Men i.o.m. att vi idag är beroende av telefonen etc. så tänkte jag att usb uttag underlättar mycket, och kunde installeras när allt det andra viktiga redan finns...lagom liten/stor med 4 sittplatser, solcell, dieselvärmare, kyl, fungerande kök, som kan urvecklas, toa (med möjlighet till dusch, vilket jag kan vara utan), gas, vatten försörjning...
Har campat mycket i min combi och fått allt att fungera men vill inte krypa längre hehe.. samt vore skönt att kunna fixa mat inne.

Så klart behöva jag fixa, i sommar/ i höst lite i karossen och med fläkten. First things first så att säga... och annat jag kann önska mig inomhus, får jag ta pö om pö.. en del kan jag fixa själv då jag renoverat många hem... Hade en gammal husvagn också, för länge sen och varit med om en stor husbil.
Bilar dock, förutom byta däck och fylla på vätskor, och fr.a bilel och elektronik är en ny kapitel för mig.... Brukar 'bara' köra mina bilar , servicen kan andra bättre..
Tror att detta 'sommarhus' blir bra.... framför allt att är den lagom i storlek... kanske kan slippa ha två bilar.

Härligt med alla diskussioner här, och delande av erfarenheter, glädjen och missöden.
Läser en del även om jag inte alltid deltar med svar/ kommentarer.

Du kan enkelt byta ut slangen/slangarna och tryckregulatorn mot godkända versioner som du köper här färdiga med kopplingar eller som metervara, och kostnaderna är försumbara... Jag ser inga problem här.
Men som det har sagts här tidigare, det är väl värt att undersöka närmare om den här slangen (godkänd eller inte) säger mer om husbilens övriga skick ???
I min bil finns det en tysk gasolflaska då de åkte mycket i mellan Europa. Tänkte köra slut på den flaskan och ev. byta, fast den kan väl också fyllas i Sverige, eller? Fogas verkar kunna det mesta.
Men jag borde skaffa en krocksäker regulator. Och det vet jag inte om man kan sedan flytta över till en svensk/ nordisk flaska?
Stålflaskor är tunga men säkrare har jag förstått.
Tycker i övrigt att det är förunderligt att det ska vara olika standarder inom Europa!! Något för EU politiker att fixa!! Men de vill väl inte ha några campare ..

Toyota, har du en Proace som en camper?
Previa, men camper skulle jag inte vilja kalla det.....två sängar i princip..men det funkar bra... används egentligen enbart för att köra upp o ned till Italien..dvs två, tre övernattningar ... vi har kört även på vintern. Då är man beroende av eluttag på campingplats.... ( i Tyskland ).
PS...en sak att tänka på om man funderar på att bygga om småbilar är att jag t ex måste alltid sätta tillbaks säten bak inför besiktning! Så det är inte att bygga precis så som man ibland ser på youtube... jag måste tömma min vid besiktning.

Pyssel..alltså. Kör ni ner på två dagar då?
Jag campade mycket i min Toyota Corolla Trek, hybrd. Funkar väldigt bra, bara fälla ner stolarna bak, där fick även en 40L kompressor kylbox plats.
Hybrid är fiffig, för jag kan ha motor igång för kylen, men motorn går bara Ibland då den behöver ladda igen. Men nu blir mer bekvämt med plåtisen.
Alltgått

Vi har inget numera för att fixa mat med...det lilla vi äter under resa fixar vi..ofta på café... Rewe. Man blir lätt sömnig o trött av mat när man ska köra långt. Jag har aldrig saknat nån kyl? Tyskland är fullt med affärer, utom på söndagar.
Någon hybrid är det inte ( 1999) o ingen ac...sånt behövs i stort sett aldrig...med något undantag...hade varit bra förrförra veckan i Tyskland. Nu har vi mest kört under andra tider än sommar så det viktiga har varit att få till värme, Ecomat, suverän liten varmluftsfläkt.
Oftast två eller tre stopp, kör över broarna så ung 200 mil.
Kul med dina idéer, vi är betydligt äldre än du..... men en bra säng o en bra värmefläkt..mycket mera än så behöver man inte...numera tar vi nästan alltid på camping. Jag kör aldrig fort, det tröttar också ut...
PS jo en bra gps o en bra app för ställ- o campingplatser underlättar ibland.

Förmodar att du menar..alltgott?.........

Tillbaka
Toppen