• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Placering av solcell?

Rockfredde

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Växjö
Hej.
Jag har en husbil från 1984 (Pilote) där jag vill montera solceller.
jag funderar på om det går att placera solcellen på alkoven som har vinkel ned mot färdriktningen.
Vad som gör att jag är lite tveksam med den placeringen är att plåten kanske är lite lös och att det kanske är risk att luftmotståndet tar i underifrån på solcellen.
Jag har tänkt att limma med MS-40 (inrådan av husbilsfirma).

Alternativet är att placera solcellen på det plana underlaget som är efter Alkoven, lasträcket är borttaget av tidigare ägare.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej.
Jag har en husbil från 1984 (Pilote) där jag vill montera solceller.
jag funderar på om det går att placera solcellen på alkoven som har vinkel ned mot färdriktningen.
Vad som gör att jag är lite tveksam med den placeringen är att plåten kanske är lite lös och att det kanske är risk att luftmotståndet tar i underifrån på solcellen.
Jag har tänkt att limma med MS-40 (inrådan av husbilsfirma).

Alternativet är att placera solcellen på det plana underlaget som är efter Alkoven, lasträcket är borttaget av tidigare ägare.
Ja du har ju själv gett svaret ;) det kan bli kraftig lyftkraft, limning är det rätta.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja du har ju själv gett svaret ;) det kan bli kraftig lyftkraft, limning är det rätta.
Varför där,visserligen är det bra vinkeln men hur många gånger har man den vinkeln när man står stilla så jag tycker att plant på taket är den bästa fast man skulle kanske haft stolpe som följer solens bana på himlen typ parabolantenn men såna är dyra i alla fall för mig typ 28000 kronor
 

Rockfredde

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Växjö
Varför där,visserligen är det bra vinkeln men hur många gånger har man den vinkeln när man står stilla så jag tycker att plant på taket är den bästa fast man skulle kanske haft stolpe som följer solens bana på himlen typ parabolantenn men såna är dyra i alla fall för mig typ 28000 kronor
Har funderingar på att sätta dit ett lasträcke igen. Av del anledningen funderar jag på att lägga den på vinkeln.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är ju din bil så du gör som du vill men eftersom du frågar så känner du kanske själv att det är lite galet. Ska du ha cell på alkoven så bör ju en tunn "böjbar" vara det bästa.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har funderingar på att sätta dit ett lasträcke igen. Av del anledningen funderar jag på att lägga den på vinkeln.
Jag skulle sätta dit lasträcke för det går inte att limma varken på taket eller på alkoven ,det är lösplåt ..först på dom nyare bilar med sandwich konstruktionen går att limma ,men på lasträcke går det perfekt har själv så IMG_20190529_102452.jpg
 
Toppen