• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av brandvarnare i en Plåtis ?

cardahl

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Täby
HBK-Nr
30870
Medlemskap
2024
Någon som har en åsikt om var man placerar en brandvarnare på bästa ställe i en Plåtis (Pössl Roadcruiser 640) för optimal funktion ( I taket i sovdelen eller i taket i främre delen av bilen?)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har du inte öppning av bakdörrar tillgänglig från sängen?
I så fall är ju bagaget en bra plats, dvs dra i handtaget till bakdörren om du är i sängen, hoppa ut bak och greppa släckaren som hänger direkt innanför bakdörren!
Om det brinner bör ju ändå första reflexen vara att ta sig ut.
Är man fram i bilen när det händer bör ju vägen till släckaren i så fall vara utvändigt till bakdörren.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Sen är nog taket inte bästa placeringen, om man krockar och dom lossnar får ni dom i bakhuvudet, tack och adjö.
Undrar om en takmonterad brandvarnare är det stora problemet när man krockar med sin husbil?
Brandvarnare brukar man väl montera så högt som möjligt mitt i rummet.
Göran i Björnarbo
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har du inte öppning av bakdörrar tillgänglig från sängen?
I så fall är ju bagaget en bra plats, dvs dra i handtaget till bakdörren om du är i sängen, hoppa ut bak och greppa släckaren som hänger direkt innanför bakdörren!
Om det brinner bör ju ändå första reflexen vara att ta sig ut.
Är man fram i bilen när det händer bör ju vägen till släckaren i så fall vara utvändigt till bakdörren.
Frågan gällde väl placering av brandvarnare?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har själv en brandvarnare liknande den på bilden, och i bruksanvisningen till denna står att den inte ska placeras i "smygen" mellan vägg och tak.

Vår brandvarnare har dessutom en "pausfunktion".

Pålle
 

Bilagor

  • 759411_21096_manual_en_sv.pdf
    2,9 MB · Visningar: 43

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har själv en brandvarnare liknande den på bilden, och i bruksanvisningen till denna står att den inte ska placeras i "smygen" mellan vägg och tak.

Vår brandvarnare har dessutom en "pausfunktion".

Pålle
Jo jag vet, men den är minst i vägen där.
Och den funkar, stekte bacon en blåsig dag med takluckan stängd... ;)
 
Toppen