• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar

C

cheetah1

Guest
Kan nån hjälpa mig att sammanfatta vilka tillverkare som bygger plåtsiar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

Adra, Knaus, Hymer, Laika, Plösl, Westfalia og mange andre.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisar

La Strada gör kvalitetsbilar, Husbilen.com i Mellerud kan hjälpa dig, och dissa bilar kan också glädja dig vinterstid. Största producenten är Pössl, med ca 3000 bilar pr år (inkl. Globecar - Dethleffs varumärke), men det är inte för nordiska förhållande. Knaus gör bra plåtisar, men Bavaria-camp är kvalitetsplåtisen i Knaus gruppen. Adria har goda 3 säsongers bilar. Trigano-gruppen med Challenger, Chausson, CI, Karmann etc gör alla sina plåtsar vid samma fabrik i Italien med samma lösningar och kvalité (eller mangel på samma!). Spennande plåtiser på Mercedes (5.91 lång, 2 m bred) är HRZ, CS och Bresler. Alla dissa är 4 säsongers bilar som klarar av nordisk vinter.
Bürow och Knobloch är små kvalitetsproducenter som gör bilarna efter dina önskemål, inte billig, men toppen annars.
Själv har jag köpt min plåtis hos TOGO reisemobil (skicka mail) öster om Hamburg och sparat ung 120 000 kronor nu i maj. 4 svensker har gjort samma nu under våren, 3 köpte La Strada, 1 Adria.
Mvh
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Om du vill ha svensk kvalitet så är det SMC eller ScandiMobil som gäller.
SMC från Göteborg eller ScandiMobil från Falköping - har haft båda.
Alde vattenburen värme såklart. :)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Plåtisar

Vad tycker ni om Knaus Box star? Vart lite förtjust i Runner 540. Badrum med riktig dusch, sex bältade platser och fyra sovplatser (om man tycker om varandra, men så är det väl generellt med husbil..). La Strada Regent L verkar ju också trevlig, särskilt med tanke på att den är byggd på MB, men bara fyra bältade platser och tre sovplatser där, och så är den 2,99 hög..
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Cheetah!
Om jag skulle köpa plåtis idag skulle det nog bli just Knaus 540. Gillar Knaus redan idag - vi har en BoxStar 600 idag - och tänker att en ännu kortare vore ännu bättre! Så tänker vi. Samtidigt är det sällan problem med vår bil att ta sig fram i trånga småstäder eller att finna nattparkering eftersom en normal p-ruta passar för vår bil precis.

Lastvikten har aldrig varit något problem. Fullt utrustade när vi drar hemifrån för långresa ligger vi oftast något under 3000 kg ( full packning, fullt med diesel o vatten, mat, möbler, grill mm). Det betyder att vi har drygt 300 kg kvar till "souvenirer", mestadels vin.:D Stort lastutrymme under sängen ger plats för minst 120 flaskor vin!
 
L

linde

Guest
Sv: Plåtisar

Lägger till en fråga. Vilka plåtisar har full ståhöjd (195 cm)? Och minst 2m bädd?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Behöver man så högt eller långt? Jag använder inte hela sängen hemma och inte i husbilen heller
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisar

Lägger till en fråga. Vilka plåtisar har full ståhöjd (195 cm)? Och minst 2m bädd?
Svårt att hitta, men min La Strada Avanti C har full ståhöjd med högbygget til Fiat. Samma gäller Knaus högbygget. Bädden är 1.98 tror jag. Jag åker till Värmland om 3 veckor om du vil se den!
 
L

linde

Guest
Sv: Plåtisar

Skulle vara kul att se den, är kanske i Branäs om 3 veckor.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

Lägger till en fråga. Vilka plåtisar har full ståhöjd (195 cm)? Och minst 2m bädd?

Har en Pössi 2win Style och i den är bädden 196 cm lång och ståhöjden är 190 cm. En smidig och bekväm compact living husbil som min fru och jag verkligen gillar.
 
Toppen