• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar skenar i pris!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sedan vi började kolla och även köpte plåtis så har priserna skenat iväg tycker vi. Ny priser på märken som inte är top notch ligger på 750.000 kr.
Är det enbart intresset av plåtis eller är det i grund och botten lika dyrt att framställa en plåtis som en vanlig husbil?
Vi trivdes med vår 5,99 plåtis, men vill gärna ha enkelsängar för att slippa klättra över varandra, men nu hittar vi inget som vi fastnar för ens i Tyskland för en rimlig peng. Lutar åt att vi går tillbaks till en vanlig HB på runt 7 meter. Får mer utrymme men tappar lite av smidighet.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sedan vi började kolla och även köpte plåtis så har priserna skenat iväg tycker vi. Ny priser på märken som inte är top notch ligger på 750.000 kr.
Är det enbart intresset av plåtis eller är det i grund och botten lika dyrt att framställa en plåtis som en vanlig husbil?
Vi trivdes med vår 5,99 plåtis, men vill gärna ha enkelsängar för att slippa klättra över varandra, men nu hittar vi inget som vi fastnar för ens i Tyskland för en rimlig peng. Lutar åt att vi går tillbaks till en vanlig HB på runt 7 meter. Får mer utrymme men tappar lite av smidighet.
Rubriken låter ju intressant, åtminstående för mej som har en Plåtis som jag vill sälja eller byta. Jag vill ha en ".vanlig" husbil igen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag tror

att plåtis är billigare att tillverka för att ytterväggarna är gjorda på bilfabriken, i långa serier.

pandemin har även gjort att efterfrågan under 2020 steg markant. En mindre bil är även lättare att köra och parkera, speciellt för nybörjare som brukar semestra med flyg och hotell.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En godt bygget plåtis er ikke billig å bygge, mange deler må spesiallages, mens i en husbil med rake vegger og rene vinkler kan bruke enklere deler i innredningen. En enkel plåtis uten overskap er billig å bygge. En fullt inredet plåtis har nesten alle deler av møblene spesiallaget for den modellen. Chassi pluss tomt påbygg er marginalt dyrere enn en standard van som en må tilpasses og isoleres for ombygging til plåtis..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi lever fortfarande i en 5,99 och är fortfarande mer än nöjda. All förarbete med ”marknadsundersökning” och matchning med våra behov och möjligheter har gett långsiktig utdelning. Vi resonerar idag som så att ”varför släpa på en massa utrymme” som man kan vara utan samtidigt som vi föredrar smidigheten. Vi har t.ex. litet ”garage”, ingen dynett, mini duschutrymme, inga fräsiga spotlights och ingen garderob (den har jag plockat bort själv) och vi måste bädda varje dag.

Lasseboy, du har nog helt rätt:
Att bygga så kompakt kanske kräver mer av byggaren vilket avspeglar sig på priset samtidigt som populariteten kan vara en bidragande orsak. Även bränsleförbrukning i en plåtis ”kan” vara lägre pga mindre luftmotstånd, har inga faktauppgifter bara våra egna noteringar (under litern hur vi än gör).

1610447548093.png

PS. Den plåtis (med våra ”options” som vi skulle beställt från Tyskland kostade 1,2 Mkr redan för 6 år sen. ) DS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Trots mercedeschassi och bakhjulsdrift är ju er plåtis mer gjord för att bo i och den onödiga soffan som tar en massa plats med bälten finns ju inte däremot har ni ju möjlighet att sova och umgås på ett bättre sätt. Jag kommer ihåg er husbil från spanien 2016 det bara regnade restaurangen stängd och flera kilometer ner till kusten. Ett ställe jag aldrig åker till mera volta tror jag det hette. Blev ju bättre väder så fort man kom därifrån precis som Jappe sa var det fel ställe att vara på.
Min åsikt är att det är för lite bobil och för mycket oisolerad skåpbil i en plåtis, det är lite mer camping resebil över den. Jag tror också att det är lite svårt att ändra inredningen enl mall A1 eftersom soffan med säkerhetsbälten måste finnas för att stämma med instrumentet så den måste ju regbesiktas för att ge lite mer utrymme. och sen behövs ju alla dörrar isoleras osv. Bättre då med en riktig husbil som från början är gjord att bo i och förmodligen knappast dyrare beg. En sån är alltid bättre från det ögonblick man parkerat den.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är ju fördelar och nackdelar med allt ! plåtisar av idag upplever jag som välisolerade ! nackdelen är ju skjutdörren som blir ett kallras ! vad är en husbil ? jag vill inte bo i en husbil ? om jag vill ha all den bekvämlighet osv stannar jag hemma ! nästa steg i bekvämlighet och komfort är en husvagn ! går inte att jämföra med husbil ! vi vistas väldigt mycket i vår sk husbil = plåtis men vi är för det mesta på utsidan ! den enda vi gör i fråga om att bo är att vi sover där kanske äter nån gång o går på toa ! så man kan kalla det för sovbil istället för bobil ! sen har den ju fördelen att den går att flytta på om man önskar o har ryck i foten !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...sen behövs ju alla dörrar isoleras osv. Bättre då med en riktig husbil som från början är gjord att bo i och förmodligen knappast dyrare beg....
Du har så rätt, så rätt i mycket Bengt, är verkligen påläst, vaken och observant. Vad du missade däremot med vår lilla HB under din korta tid hos oss är att den enda dörren vi hade mot bodelen var sidodörren och den var verkligen bra isolerad (inga fönsterhissa att ta hänsyn till, nej...). Cockpiten samt bakdörrar ligger helt utanför bodelens ”thermos” lösning där vi kan värmas gott med minimala värmeförluster (neoprene-isolering även bakom fönster gardiner). Hur som helst bengtic, vi är inga ”vinter” människor och undviker allt som har med minusgrader att göra och därmed kommer aldrig att lära känna vinterproblematiken. Hoppas vi kan ses på sydligare breddgrader i år eller nästa år när corona eländet har släppt greppet...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Trots mercedeschassi och bakhjulsdrift är ju er plåtis mer gjord för att bo i och den onödiga soffan som tar en massa plats med bälten finns ju inte däremot har ni ju möjlighet att sova och umgås på ett bättre sätt. Jag kommer ihåg er husbil från spanien 2016 det bara regnade restaurangen stängd och flera kilometer ner till kusten. Ett ställe jag aldrig åker till mera volta tror jag det hette. Blev ju bättre väder så fort man kom därifrån precis som Jappe sa var det fel ställe att vara på.
Min åsikt är att det är för lite bobil och för mycket oisolerad skåpbil i en plåtis, det är lite mer camping resebil över den. Jag tror också att det är lite svårt att ändra inredningen enl mall A1 eftersom soffan med säkerhetsbälten måste finnas för att stämma med instrumentet så den måste ju regbesiktas för att ge lite mer utrymme. och sen behövs ju alla dörrar isoleras osv. Bättre då med en riktig husbil som från början är gjord att bo i och förmodligen knappast dyrare beg. En sån är alltid bättre från det ögonblick man parkerat den.

Man kan välja en plåtis utan soffa.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vi har plåtis och ser oss nästan som ”nomader”: en natt på varje plats, sedan vidare.
Undantagsvis stannar vi några dygn på någon extra fin plats.
Ja det är ju plåtisens styrka att vara resebil så det är ju viktigt att fundera ut om man är camping typen långliggare eller upptäcksresande beror nog lite på åldern och hälsan också.
Ranko din bil är ju inte en vanlig plåtis som man köper över disk den är ju mycket bättre, och nog såg jag en stor skillnad jämfört med plastpelles roadcruiser som var en bra bit större och behövde en hel del värme. Hans bil ska väl vara lite av lyxmodellen men de flesta är ju byggda på fiat framhjulsdrivna vilket du inte gillar och inte jag heller fungerar bra på personbil men inget jag vill ha om jag kunde välja bort det. Hytten tar ju väldigt mycket värme jag har ju ett specialsytt täcke emellan och ofta en tempskillnad på 20-25 grader. Jappes bil hade ju samma lösning med en vägg han gjorde knappt av med någon gasol.
Nej Ranko det dröjer nog innan jag far iväg på någon resa följer virusets härjningar på ett antal nyhetskanaler och datorn.
Tacksam för att vara hemma som det nu är, viktigast är att överleva och inte få men för livet.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag tänker så här; kolla denna plåtis från Weinsberg lille bror till Knaus: 753400kr Vist den är lite speciellt anpassad till cross eller mc, med en hög säng, men finns fler märken som inte är top notch som ligger i dessa prisklaser

eller denna:
Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Rapido för 831000 kr:twitcy:

Sen om man då kollar tex på denna husbil: Som har rullat lite, vilken skillnad på vad man får pengarna 739000 kr

Det som vi tyckte vara bra var att vi säljer vår husbil och köper en plåtis och får över pengar, men kan samtidigt fortsätta göra det vi gjort i 7 år och älskar att göra men att det blir lite trängre men smidigare. Nu när priserna är samma så känns smidigheten inte lika viktig längre, kan ju köpa el cykel och ta oss in där vi inte vågar köra med en husbil. Vi får se vart det lutar!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag tänker så här; kolla denna plåtis från Weinsberg lille bror till Knaus: 753400kr Vist den är lite speciellt anpassad till cross eller mc, med en hög säng, men finns fler märken som inte är top notch som ligger i dessa prisklaser

eller denna:
Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Rapido för 831000 kr:twitcy:

Sen om man då kollar tex på denna husbil: Som har rullat lite, vilken skillnad på vad man får pengarna 739000 kr

Det som vi tyckte vara bra var att vi säljer vår husbil och köper en plåtis och får över pengar, men kan samtidigt fortsätta göra det vi gjort i 7 år och älskar att göra men att det blir lite trängre men smidigare. Nu när priserna är samma så känns smidigheten inte lika viktig längre, kan ju köpa el cykel och ta oss in där vi inte vågar köra med en husbil. Vi får se vart det lutar!

Det finns ju plåtisar i andra prisklasser som verkar helt ok. Det beror på det egna valet, om man vill ligga i absoluta toppen eller få pengar över till annat.
Exempel:

 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vet inget om Plåtis Dreamer men om den kostar 679.000 kr och är 3 år gammal, rullat över 1500 mil, är detta topp line av alla plåtisar?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
kan ju köpa el cykel och ta oss in där vi inte vågar köra med en husbil. Vi får se vart det lutar!

Precis så gör vi:)
Vi vill helst inte stå centrumnära pga av störande ljud etc. Det är perfekt att parkera en bit utanför och ta elcyklarna in till byn. Rekommenderas!

Lycka till i ert val!

//Jocke
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kunde inte låta bli i brist på att ha att göra när man väntar på besked på Covid test!!

Denna Adria kostade ny när den kom ut 539.000kr

I dag 8 år senare och x antal mil på mätaren kostar den 549.000 kr.
Hittade i Husvagn och camping ett test av 2014 modellen i samma utförande samt på tyska på Youtube


Så borde det ju va när jag köper en ny och ska sälja 8 år senare, Men inte när jag ska köpa en begagnad!!!!;):twitcy::swoon:
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
För det första så är den inte såld för det begärda priset än och för det andra så kostade den kanske mer än 539’ vid inköpet. Jag kan inte Adrias standardutförande men en del saker ser ju ut att kosta extra.
Själv lyckades jag välja till för ca 175’ när jag köpte min Plåtis
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja priset är ju åt h-e. Kruxet är att handlarna vet att kommer det bara rätt fisk fram till kroken så köper dom oavsett vad det står på prislappen. Med dagens låga räntor kostar det heller inget för handlarna att ligga på bilen och vänta på att den där icke pålästa fisken simmar förbi och hugger.
Säljarens marknad.

Som köpare måste man vara aktiv och redo att slå till när rätt objekt dyker upp. Lättast privat.
 
Toppen