• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisköp

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har efter idogt sökande hittat en nyare plåtis av märket Globecar som uppfyller de flesta kriterier på önskelistan.
Men! Den har till skillnad från vår gamla SMC ingen elpatron kopplad till pannan.
Värmekällan är en Truma combi 6 till skillnad från Aldepannan vi har idag.

Att gå över till luftburen värme från vattenburen dito, känns sådär, men det är väl smällar man får ta om man rör sig i plåtissegmentet.

Men hur är det att leva utan elpatron? Hur kan man komplettera till rimlig kostnad?

Vi använder inte husbilen vintertid. Normalt från mitten av april till mitten av oktober. Det kanske gör viss skillnad?

Hur gör ni som har Trumavärme utan elpatron?

Tacksam för input.

Conny H
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi är just nu i Tandådalen i sälen, använder gasolen hur bra som helst. Vi kör året runt med vår plåtis inga problem. Bild från vår vandring i dag. När det är riktigt kallt ställer vi en liten cupefläkt mellan framstolarna.
 

Bilagor

  • received_254040476658470.jpeg
    received_254040476658470.jpeg
    306,7 KB · Visningar: 27

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi kör mest under vår och höst. Bilen är utrustad med en Truma Combi 6E med elpatron. Elpatronen har vi aldrig använt eftersom vi aldrig står vid elstolpe. Jag skulle tro att du inte kommer att sakna den såvida du inte står uppställd flera veckor i sträck. Då kan ju gasolen ta slut om det är kallt på tidig vår eller sen höst.

//Michael, medlem
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En tystgående elfläkt löser problemet när du står på landström. Funkat bra för mig. Startar fläkten ett dygn före avfärd när vi står hemma. Billigt att byta om den fläkten går sönder jämfört att reparera Truman. Kör året runt. Vår endabil.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi hade trumapanna utan elpatron i förra bilen, varje gång man stod på laddström så saknade man elpatronen för både värme och varmvatten.

En separat värmefläkt gör inte varmvatten, är det någonting som alltid är en bristvara i en plåtis så är det förvaringsutrymmen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Vi hade trumapanna utan elpatron i förra bilen, varje gång man stod på laddström så saknade man elpatronen för både värme och varmvatten.

En separat värmefläkt gör inte varmvatten, är det någonting som alltid är en bristvara i en plåtis så är det förvaringsutrymmen.
Att värma vatten med gasol drar inte mycket och visst med en plåtis måste man prioritera vad som ska med men en fläkt är inte så särskilt stor. När jag gick från plastis till plåtis plockade jag bort allt jag inte använt på ett halvår. Ordnade också så att jag lätt kom åt grejorna med kullagrade utdragbara lådor. Går att stuva kompakt men åtkomligt.
IMG_2413.JPG

IMG_2437.JPG
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vår Adria plåtis har samma värmesystem, fast med EL patron. Kan köra med bara EL i två olika effektlägen, eller med gas eller med gas + något av EL lägena.
Klart man använder möjligheten om man är ansluten till 220V
Sommartid är det ju bra att ha möjligheten. Men är det runt nollgradigt på natten så räcker inte EL, utan man måste använda gasen för att stötta.
Jag skulle säga att om ni kommer att sakna detta är helt upp till hur ni använder bilen. Men självklart kommer ni att klara er med bara gasol under dom flesta omständigheter.
 
Toppen