• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Takfönter nummer två monterat idag.

Och ett bakslag idag eller tur i oturen!

Efter senaste dagarnas regn visade det sig att fönstret inte höll tätt i ena övre hörnet. Tråkigt men betydligt bättre att upptäcka det nu, innan väggarna "stängs".
Vet inte om jag ska skylla på grannen som kom och "störde" mitt under fogningen med mängder av frågor om bygget....
Passade på att göra en ny ram på insidan som bättre passar med innerväggens lutning. Den gamla ramen var svår att lossa då jag skummat fast den.
Visa bilaga 180589
Visa bilaga 180590

Fönstet var omöjligt att lossa. Efter att ha läst på Tec7-förpackningen förstod jag varför. Den härdar och har limman de funktion!
Bara att täta utifrån med fog.
Visa bilaga 180591
Det som är limmat med TEC7 är nästan omöjligt att få loss helt
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Idag har vi fortsatt ta bort dekaler och dessutom tätat hål i taket efter skruv som förre ägaren har dragit rakt igenom taket!?
Små hål men ändå inget som går att bortse ifrån när taket ska tätas och isoleras.

Våndats lite över detta med belysning, hur starka lampor och hur många man behöver. Efter tips från en plåtisbyggare på Instagram inhandlades idag 2 st LED downlights, 2W, 125 lm. Funkar dessa bra, blir det fler sådana. Att de är dimbara ökar användingsområdet.

Fortsätter leta efter en "manövercentral" där all el, vattennivåer mm kan övervakas/skötas, gärna med möjlig koppling till mobil. Tips mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Lite senkommet men ta bort dekaler ska gå med en gummirondell som man slipar på dekalen med iden att tempen blir så hög att limmet släpper och dekalen smälter men lacken är oskadad. Tydligen så som proffsen gör?
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Gummirondell? Hade fått köpa en gummirondell men hade jag börjat idag hade jag gjort det direkt.
Olfaskrapan som någon tipsade, verkar "livsfarlig" om man inte jobbar med den kontinuerligt.
Vi tror att vi kommit på metodiken. Det ska vara lagom värme, varken för mycket eller för lite. Stor skillnad och ett väldigt smalt temperaturfönster att röra sig i.
Ändå mycket pill men det går bättre.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Finns att köpa på Biltema,jag har använt mycket. Hade ett stort M klistrat på taket. Bilen är ju direktimporterad från Tyskland så det var säkert en firmabil. Försökte länge innan och så hittade jag den. Sen gick det på en timme.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Lite frustrerad över att det är så mycket jobb att jag inte hinner med husbilsbygget. Men vid jul och nyår, då blir det mer tid över. Fram tills dess blir det lite sporadiskt nedlagd tid på detta projekt. Jag hoppas det kan bli några timmar till helgen.

Har inhandlat 2st LED-downlights, som ska testas för att se hur mycket belysning som behövs.
20191010_203402_6190.jpg

Det finns fortfarande mycket kvar att isolera. För någon veckasedan isolerades taket klart runt bakre takluckan. Rör för el skummades fast bakom isoleringen.
De flesta väljer att regla i trä innan väggar och tak kommer på plats. Jag tänker att finns det plåtreglar, så går väl det lika bra att skruva upp väggarna i dessa, så spar man både plats och vikt? Plåtreglarna är ju också isolerade så det borde inte leda så mycket kyla (och bilen ska inte användas på vintern)?
20191007_215059_7913.jpg20191004_091804_9595.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Trots att det är mycket kvar, är funderingarna stora kring dusch/toa. Därför vill vi ha lite tips och idėer om hur ni löst det! Gärna bilder!
Vår tanke är att disponera max 80×100 cm. Just nu lutar det åt att köpa ett duschkar som är tillräckligt stort, att man även kan ha en porta potti-toa stående på duschgolvet. Kanske Ångrar man sig och vill ha en "fast" toa senare?
Vi har sett lösningar med jalusidörr till dusch/toa men har inte hittat någonstans där man kan köpa detta?
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske det går att hitta en kassettoa med duschgolv på en skrot. Hålla på att släpa en portapotti genom husbilen blir man nog snart trött på.
Finns ju fullvuxna jalusidörrar tror att det går att kapa dom till lämplig höjd och förmodligen bredd också, finns i olika färger. En smidig lösning som tar lite plats. Googla så hittar du nog något på någon byggfirma, har sett det på jem och fix men det var ett tag sen. Faktiskt är det sällan någon som duschar i husbilen om det finns på campingen även om husbilen är relativt ny och fin med stor dusch. Om jag vill fricampa på sommaren har jag en lång slang till duschhandtaget så jag kan står utanför och duscha eventuellt bakom ett duschdraperi om det inte är enskilt. Den lösningen vet jag fanns på en camper.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har gjort liknande isolering och kan berätta att det behövligt även sommartid. Trots att vår bil är silvermetallic utvändigt kan man tydligt känna var stålbalkarna går inne vi väggarna när sommarsolen ligger på. Det är varm där balkarna går. Tänk vad varmt det varit i bilen utan isolering? och våra sommrar är ju inte alltid så varma heller.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Affezell, jag hade gärna köpt din jalusidörr men den ser träfärgad ut. Vi ska nog ha inredningen i gråskalor, så då kanske inte träfärgad passar.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Vi får nog kolla lite närmare på detta med toa efter tips från er. Kanske värt att skippa porta potti.
Har dock läst in mg väldigt dåligt på hur andra toalettlösnngar funkar. De kräver både vatten och el, gärna egen vattentank?
Vill gärna ha foton på era lösningar!
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Jag får kanske åka iväg till den skroten och kika. Ser lite intressant ut med toaletter som tar upp hela bredden i utrymmet, de verkar lite äldre och billigare men passar inte vår tänkta planlösning. Men vi har nog inte ändrat oss för sista gången.....
De modernare toaletterna var ju endast några tusen billigare än nya. Måste verkligen kolla hur man kan sätta en sån modern variant ihop med ett golv. Just nu är vi inne på att köpa färdigt duschkar men det kanske blir svårt att passa ihop med toan? Då verkar det lättare att lägga en matta på golvet och därmed ha möjlighet att anpassa allt som man själv vill?
Får googla och se om man kan hitta lite mer exakta mått på de här toaletterna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske går att pruta på priset, de äldre en sån jag har är kassetten lite längre på står på tvären längst bak med duchgolv framför på sidan finns en lucka där jag fyller vatten tar ut kasetten. De lite nyare har en mindre kasett och förmodligen enklare att montera sitter ju i många plåtisar. Jag skulle försöka handla både toalett och duschgolv samtidigt, viktigt att duschgolvet är helt vanligt att en del spricker.
Tror du kan ladda hem manualer och ritningar på tillverkarens hemsida så får du monteringsinstruktioner. Hör av dej privat till Åsa och Hasse han monterar ju en i sin renault och är mycket duktig och trevlig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du etterlyser tips om alternativer for sentral styring, en kan gjøre det hele med en eller flere microontrollere. Om en velger touchpaneler eller Bluetooth til app på en mobil (Andoid er da enklest) er noe en kan velge underveis. Det finnes massevis av løsninger under home automation eller smarthome, og med 12V kan en forenkle mye. Tanknivå er en problemstilling for seg selv, mest elegant er vanntette ultralyd løsninger.

Selv ville jeg benyttet ESP32 eller ESP8266 basserte microcontrollere, muligens Arduino. Fordelen med ESP familiene ligger i innebygget WiFi eller Bluetooth, mens Arduino har best utvalg i interface moduler. De kan benyttes sammen, kommuniserer da på en enkel busprotokoll.
 
Toppen