• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pilote, är de bra

B

Bergåsen

Guest
Sv: Pilote, är de bra

Har aldrig ägt någon.
Men jag tror de är riktig smäck.
mvh Jocke
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Pilote, är de bra

Hej
Vi har en Pilote Aventura 740- 13
Beroende på vad man står vi har "platå" mellan bäddarna.
Men vid köks&förardelen är det ca 192 cm.
Vi är supernöjda.
Gun
 

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Sv: Pilote, är de bra

Vi har vår andra Pilote har bara bra erfareheter av denna husbil. Vi i dag en Explorateur Diamond Edition och är väldigt nöjda har inte haft några problem med någon av våra bilar.
 

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2024
Sv: Pilote, är de bra

Har syster/bror til Pilote, Bavaria 2012.
Inköpt hos Skoklosters Husbilar i Bålstad.
Nöjda med både bilen och säljföretaget.


Marjatta och Ove
 
L

linde

Guest
Sv: Pilote, är de bra

Tack för svar. Bara 1.92 gör tyvärr att den går bort. Vill helst ha 2m
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Pilote, är de bra

Haha bra svar Pilot :yes:

Vad är det för skillnad på Plot och Bavaria, Har sneglat på båda. ? Har nu en knaus sun ti 650 me. Mycke bra husbil, Men vill ha en med taksäng som underlättar om man har gäster med sig,
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Pilote, är de bra

OBS Har ingen själv men granskat flera fabrikat finner inte Pilote sämre än något annat märke läs bla (Burstner Adria Eura) byggs på samma plattform, och kylskåp värmare ugn och spis. Skillnaden skulle kunna vara att dom är fransktalande dom som sätter ihop bilen. Tror inte att Ni fryser ihjäl i bilen om Ni skulle komma på att campa på vintern heller. Fråga gärna en handlare som säljer olika fabrikat med olika märken t ex Bossings i Linköping där det säljs KABE Adria Pilote (Bavaria) trots att dom är säljare kan dom skilja på byggkvalitet. (det vet jag) Frågar man någon handlare som inte säljer ett märke som man frågar om får man oftast en vinklad info tyvärr.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Pilote, är de bra

Haha bra svar Pilot :yes:

Vad är det för skillnad på Plot och Bavaria, Har sneglat på båda. ? Har nu en knaus sun ti 650 me. Mycke bra husbil, Men vill ha en med taksäng som underlättar om man har gäster med sig,

De är tvillingar men skiljer oftast litet i design på inredningen. Olika färg på trä och tyg. Vissa skillnader i grundutrustning och packet. Bavaria finns ofta bara i de billigare model serierna från Pilot nen inte i de dyrare träfria. Ett marknadstrick från de större tillverkargrupperna och har utnyttjats tidigare av ex. Hymer och Knaus.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Pilote, är de bra

Hej Linde
Nu var det våran Aventurabil som är ca 1,92 har ingen aning om hur Référence, Explorateur och Explorateur Diamond Edition är.

Gun
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Pilote, är de bra

Efter vad jag hört står Pilote inte så mycket på verkstad för garantijobb som Kabe??

Det skulle vara roligt att veta var du hört detta. Var det en stort verkstad som gör många garantijobb på Pilote och Kabe?
Att veta hur mycket garantiarbeten olika husbilsmärken har ger en ganska bra bild av leveranskvalitet och hållbarhet så det är värdefull information om den bygger på fakta:)
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Pilote, är de bra

Hej Alla
Försökte med inlägg 2 i denna tråd belysa att man bör vara medveten om att många inlägg på detta forum bygger på folks tro,tyckande och hörsägen,
och ej på erfarenhet och fakta.
//Jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Pilote, är de bra

Om man ägt en viss husbil med mängder av problem, måste det väl ändå bygga på fakta!!!
Egentligen är denna typ av argumentation ganska meningslös och tillför väl inget positivt för det aktuella märket.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Pilote, är de bra

Min erfarenhet efter fyra husbilar är att de är komplexa skapelser med en uppsjö av saker som kan gå fel och behöva justeringar och reparationer. De är klent byggda i många fall och vi lastar dem hårt. Vi belastar bilarna på gränsen eller över för vad de byggts för. Det är också ett antal leverantörers prylar som skall fungera ihop som en helhet. Jag får känslan att den stora modellfloran från ganska små tillverkare innebär att vi kunder gör produktionstesterna och får ta problemen. Att få nollfelsbilar som jag har vana att få när det gäller personbilar är nästan utopi för husbilar. Att köpa en husbil är starten på en lång rellation med en husbilshandlare och hans verkstad. Det gäller då att inte bara välja rätt bil utan också rätt handlare. I mitt fall valde jag Husbilslandet och en Knaus Sunliner och jag är nöjd med båda. Kanske mest med Husbilslandet. Bilen kan man ju alltid byta men handlaren behåller jag helt klart :)
 
Toppen