• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pick up your litter don't be a shitter :)

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Dette par som jeg har fulgt på Youtube i nogle år, giver lidt deres syn på de ændrede husbils regler i Portugal samt Valencia i spanien. De siger det vi alle har gjort længe, men måske det er tide at tage kampen op, og vise lokale beboere, vi er bedre end rygterne :)

 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har också följt detta par. Gillar vad de säger och väldigt bra att du lade upp videon.
Finns många platser även i Sverige som är nedskräpade, blir sur när jag går runt i natursköna områden och det ligger skräp där. Så det känns som ett viktigt budskap.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I den här tråden känns det naturligt att påminna om att Husbilsklubben har en beslutad miljöpolicy:

Miljöpolicy för Husbilsklubben.se​


Vår målsättning är att ständigt verka för att minimera den miljöbelastning som kan komma att uppstå i samband med våra resor.
Kretsloppstänkande och att hushålla med naturens resurser är en självklar del i vår fritid.

Vi vill uppnå detta genom att:
Motivera och informera varandra på husbilsklubben.se

  1. Information
    Genom återkommande diskussioner i forumet motivera varandra till engagemang och eget tänkande i miljöfrågor
  2. Kemikaliehantering
    Våra diskussioner kan handla om miljövänliga kemikalier tex. för tvätt av fordon, avfallsprodukterna t.ex. batterier, spillolja och kemisk toa.
  3. Avfallshantering
    (inkl disk-, dusch- och toa-vätskor)
    När det gäller avfallshantering, följer vi gällande lagstiftning samt i möjligaste mån strävar efter att källsortera sopor
  4. Kunskapsbank
    husbilsklubben.se är det naturliga forumet för att söka information om miljöfrågor i vårt husbilsliv

Beslutat av årsmöte 2013

Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dette par som jeg har fulgt på Youtube i nogle år, giver lidt deres syn på de ændrede husbils regler i Portugal samt Valencia i spanien. De siger det vi alle har gjort længe, men måske det er tide at tage kampen op, og vise lokale beboere, vi er bedre end rygterne :)


Tyvärr är det väl precis det ökande antalet av den här typen av vans och hemmabyggda "plåtisar" som är problemet i t.ex. Portugal. De flesta, inte minst de hembyggda har varken toa eller ordentlig gråvattentank och borde alltså alltid stå på välutrustade ställplatser eller campingar där det finns sådana faciliteter.
I verkligheten finns det ju massor av dessa som bara fricampar, och vart tar allt avfall vägen då, om det bara är en bil kan man ju göra som dom propagerar, gräva ned o.s.v. men troligen hamnar ju ändå gråvattnet i naturen. Om det däremot finns hundratals som står stilla eller turnerar runt
mellan olika platser, kan man ju ganska lätt föreställa sig vad som händer, resultatet blir skärpta regler liknande de i Portugal, jag är rädd att vi bara
har sett början på detta över hela Europa.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Tyvärr är det väl precis det ökande antalet av den här typen av vans och hemmabyggda "plåtisar" som är problemet i t.ex. Portugal. De flesta, inte minst de hembyggda har varken toa eller ordentlig gråvattentank och borde alltså alltid stå på välutrustade ställplatser eller campingar där det finns sådana faciliteter.
I verkligheten finns det ju massor av dessa som bara fricampar, och vart tar allt avfall vägen då, om det bara är en bil kan man ju göra som dom propagerar, gräva ned o.s.v. men troligen hamnar ju ändå gråvattnet i naturen. Om det däremot finns hundratals som står stilla eller turnerar runt
mellan olika platser, kan man ju ganska lätt föreställa sig vad som händer, resultatet blir skärpta regler liknande de i Portugal, jag är rädd att vi bara
har sett början på detta över hela Europa.
Vad har du för fakta på att hemmabyggda plåtisar skitar ner mer än andra? Jag har en hemmabyggd van med både toa och gråvattentank. Är med i flera ”van”grupper och ser hur de har byggt sina bilar. De flesta har som jag, toa och gråvattentank och är mycket noga att inte skita ner där de står. Många är unga människor som är väldigt miljömedvetna och strävar efter att leva med naturen. Jag använder tex miljövänligt medel i toan för att inte förorena mer än nödvändigt när jag tömmer toan. Tömmer gör jag på därför avsedd plats, det är inte alla som kör ”riktiga” husbilar som gör har jag hört. Så skyll inte på oss som kör hemmabyggen att det har blivit som det blivit i Portugal.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad har du för fakta på att hemmabyggda plåtisar skitar ner mer än andra? Jag har en hemmabyggd van med både toa och gråvattentank. Är med i flera ”van”grupper och ser hur de har byggt sina bilar. De flesta har som jag, toa och gråvattentank och är mycket noga att inte skita ner där de står. Många är unga människor som är väldigt miljömedvetna och strävar efter att leva med naturen. Jag använder tex miljövänligt medel i toan för att inte förorena mer än nödvändigt när jag tömmer toan. Tömmer gör jag på därför avsedd plats, det är inte alla som kör ”riktiga” husbilar som gör har jag hört. Så skyll inte på oss som kör hemmabyggen att det har blivit som det blivit i Portugal.

Synd att du känner dej personligen träffad, det behöver du ju inte när du har allt det som behövs för fricamping! :)
Men om du följer en del av de som bygger egna van:s eller plåtisar så hittar du ofta kommentaren " toa och avfallstank behövs inte (på olika språk).
och det är ju förståeligt då det tar mycket plats och är ganska dyrt och besvärligt att fixa ordentligt. Och om du följer forum i lite andra länder så finner du ofta kommentarer från andra besökare om hur besättningen från van:s och enklare plåtisar är ute i buskarna och gör sina behov, vilket sedan alla som övernattar där får äta upp när det kommer upp förbudsskyltar.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är ju inte så bra på utrikiska språk så jag kollar mest på skandinaviska grupper o forum och där är nog majoriteten som vi, följer lagar och regler om tömning av vatten och toa.

Majoriteten av de här små van:s och hemmabyggda enklare plåtisar finns nog ännu så länge utanför Skandinavien, och rör sig nog oftare nedåt än uppåt med övervikt till Frankrike, Spanien och Portugal, kanske delvis beroende på ganska enkel isolering och utrustning som inte direkt lämpar sig för resor i vårt klimat, sedan drar väl södern mera på väldigt många husbilsresenärer, klart mer än vad Skandinavien gör.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är inte bara husbilar ( färdigköpta eller hembyggda) som skräpar ner. För några år sedan införde kommunen här ett husbilsförbud på en populär plats med många husbilar med hänvisning till nerskräpningen.
Husbilarna är nu sedan flera år borta men nerskräpningen ligger på samma nivå eller möjligtvis ändå högre, det planeras dock inga förbud eller andra åtgärder mot andra grupper som skräpar ner.
De erfarenheter som jag har gjort på naturplatser är att det är mycket få husbilsresenärer som som lämnar något skräp efter sig och på rastplatser är det företrädesvis andra grupper som står för nerskräpningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte bara husbilar ( färdigköpta eller hembyggda) som skräpar ner. För några år sedan införde kommunen här ett husbilsförbud på en populär plats med många husbilar med hänvisning till nerskräpningen.
Husbilarna är nu sedan flera år borta men nerskräpningen ligger på samma nivå eller möjligtvis ändå högre, det planeras dock inga förbud eller andra åtgärder mot andra grupper som skräpar ner.
De erfarenheter som jag har gjort på naturplatser är att det är mycket få husbilsresenärer som som lämnar något skräp efter sig och på rastplatser är det företrädesvis andra grupper som står för nerskräpningen.

Kan det vara Getterön du syftar på? Där pågår ju mycket annat som skräpar ned. :)
 
Toppen