• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Peugeot J5 husbil -91 med 2.5D motor

seppoa

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
39721
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Peugeot J5 husbil med en C25/661 2.5D motor, utan turbo, från -91. Motorn går jättebra och startar fint utan rök. Men när man accelererar så accar den bäst om man inte trampar gasen helt i botten, släpper man lite på gasen så känns det som att accet och kraften blir bättre då. Har ingen tidigare erfarenhet av dieslar av äldre konstruktion, så jag undrar nu om det är normalt? Funderar på om justering av tändläget kan ge en förbättring, dvs att accet blir bäst vid full gas? En annan möjlig justering är väl även att öka bränslemängden? Den ryker aldrig oavsett belastning.
Hoppas nån med mer kunskap än min kan svara, tack på förhand
//Seppo
 
F

F.d. 22252

Guest
Har en peugeot samma motor och den uppför sig på samma vis är nog normalt med de gamla dieslarna har varit med om det på betydligt äldre men liknande konstruktion förkammardiesel med stötstänger.
Min rök aldrig heller har en teori om att det frånsett vår dåliga diesel beror på att dieslarna i frankrike var beskattade efter Hk och vid den tiden så var pumpen plomberad. Idag har besiktningen slutat mäta rökgaserna på så gamla fordon utan det beror på vad besiktningsmannen anser är normalt förmodligen efter att ha tokvarvat sönder gamla dieslar vid rökgasprovet och fått ersätta.
Din bil kan alltså bli starkare och gå bättre om du ställer upp pumpen det har jag gjort förbrukningen ökade inte men motorn gick bättre anvisningar finns långt tillbaka i min tråd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er kun 3 ting en dieselmotor trenger for å gå 1. rikelig med luft til kompresjonen 2. diesel som sprøytes inn ved maks kompresjon 3. rotasjon på veven for å komme i gang. Farten reguleres med mengden diesel som sprøytes inn.
 

seppoa

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
39721
Medlemskap
2024
Tack bengtic :) Din teori om att pumpen är nedställd låter trolig. Jag har läst många av dina trådar med intresse, och även om hur man ställer upp pumpen. Tankade en gång på Shell i Danmark, deras dyraste diesel och det var som att plötsligt fått en turbo på motorn, så mycket bättre gick den :)
Har i ett annat forum fått rådet att byta bränslefilter, skall göra det med. Men filtret skall vara nytt, betalade för en service med byte av alla filter samt oljan, förra året när jag köpte husbilen.
Och tack Knut också.
 
F

F.d. 22252

Guest
Knappast problem med filtret det enda problem jag haft med det är att det läckt luft så det har varit bekymmer att starta utan att pumpa upp manuellt.
Både motorn och du själv mår bättre när du ställt upp pumpen blir så mycket bättre även på dålig diesel, men tanka inte på preem om du inte måste finns bättre mackar. Enklast att ställa upp är med en liten spegel och på en platt yta så du med lite hjälp kan flytta bilen med 5 växeln i, annars måste man dutta med starmotorn och hoppas på det bästa. shell verkar ha bästa soppan enligt min erfarenhet.
 
Toppen