• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PEUGEOT J5 CABBY CITY -90

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Hej!
Är Peugeot J5 Cabby City en ovanlig husbil? Jag har letat på nätet och får inga träffar alls nästan. Skulle gärna vilja få kontakt med andra som har eller har haft en sådan här veteran och kan dela med sig av sina erfarenheter.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Vad Jag vet så gick ju Cabby i konkurs 2016. Runt 2008 så byggde Cabby husbilar på Renault chassi Cabby 24LB tror jagden hette.. Att Nordic skulle tagit över tillverkningen på 90-talet var en nyhet för mig. Vad jag kommer ihåg så byggde både Cabby och Nordic husbilar på 90 talet under egna märken. Kenneth
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ove Andersson var den man på Cabby (han hade olika chefsposter) som drog igång Cabbys husbilsproduktion.

Efter några år gick Ove och Cabby skilda vägar och Ove startade företaget Nordic Husbilar, som byggde husbilar enligt samma koncept. (Vill t.o.m. minnas att Cabby under de första åren var underleverantör av bl.a. väggelement.)

Idag drivs Nordic Husbilar av Oves söner Per och Stefan, som säkert gärna berättar mer om både företag och fordon.

Pålle
 

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Tack snälla för responsen,. Skall försöka forska lite mer och kontakta Nordic Husbilar - bra tips!
 

Qcomfort52

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
19268
Medlemskap
2024
Min första husbil var en Nordic Cabby city årsmodell-90 vi tyckte att de var en bra husbil men
när man blir äldre så var inte alkoven något för oss men husbilen var mycket varm och bra helst
här uppe i norr Köpte den av Per på Nordic
 

Drago Peretic

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västerås
HBK-Nr
12280
Medlemskap
2022
Hej vi har en cabby city 585 och bor i västerås och är nöjda med bilen men vi har gjort om lite inne bilen ,tagit bot den bakre sittgruppen och gjort en bred säng där fast den är lite kort och så har vi utrymme under den sängen för diverse saker, just nu har jag inga bilder att skicka då vi har bilen avställd på vintern, du får gärna höra av dig
Med vänlig hälsning, Gerd Peretic medlem 12280
 
I

Inke

Guest
Jag vill gärna ha kontakt med någon som har en peugeot J5 ca-89. Min har brunnit och är osäker på hur alla slangar är kopplade.
 
F

F.d. 57966

Guest
Hej. Jag har en j5 -88 just nu renoverar jag motorn på den, jag har stora reperationsboken. Dock på tyska, men man förstår det mesta och skisser finns, kan scanna bilder på vad det är du undrar över.
 
I

Inke

Guest
Hej. Jag har en j5 -88 just nu renoverar jag motorn på den, jag har stora reperationsboken. Dock på tyska, men man förstår det mesta och skisser finns, kan scanna bilder på vad det är du undrar över.
Hej. Vad bra. Bensinslangarna är konstigt monterade på min. Det kommer två bensinslangar från tanken. Den ena går till pumpen och direkt därifrån till förgasarens vänstra sida sett framifrån. Den andra som kommer från tanken går till en T-koppling. Varav en går till förgasarens högra sida lite högre upp än den andra. Från T-kopplingen går ytterligare en slang till bensinfiltret. Vart tar den vägen sedan. Det är uppbrunnet och jag kan inte hitta något vettigt. Hur är dina slangar kopplade. Fråga 2. Vart går slangen för vevhusventilationen?
Tacksam för svar.
Inkeri
 
F

F.d. 57966

Guest
Hej. Min bil är tyvärr en 2.5L Diesel.
Men skriv vilken motor du har så ska jag se om det finns skisser på det när jag kommer hem ikväll. Vet att boken har många motortyper, både diesel och bensin. Så än finns det hopp.
 
I

Inke

Guest
Hej. Min bil är tyvärr en 2.5L Diesel.
Men skriv vilken motor du har så ska jag se om det finns skisser på det när jag kommer hem ikväll. Vet att boken har många motortyper, både diesel och bensin. Så än finns det hopp.

  • Bensin
  • Drivmedelsprocess:Insugrörsinsprutning/förgasare
  • Drivningssätt:Framhjulsdrift
  • Cylindrar:4
  • Cylindervolym:1971
  • Fordonsår:1989
  • Reg.datum:19891005
  • Växellåda:Manuell
  • Chassinr:280G2200541778
  • Motorkod:XN1T
  • Gruppkod:pG000000
  • Färg:LGUL
  • Fordonsslag:LB
  • Däckdimension:185R14C
  • Tjänstevikt kg:2180
  • Längd mm:4900
  • Totalvikt kg:3100
  • Motoreffekt kW:62
  • Hästkrafter:84
 
F

F.d. 57966

Guest
Hej. Det är tyvärr inte så mycket skisser på just slangar osv när det gäller bensinare, står mest om alla moment och annat, tog ett par bilder på de skisser som fans men hjälper nog inte mycket, annars får du ta google översätt och gör ett bildsök på google på tyska etc.
Mvh ska bara se hur jag får upp bilderna...
 
F

F.d. 57966

Guest



 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Kanske hjälper
 

Bilagor

  • IMG_20200721_202326883.jpg
    IMG_20200721_202326883.jpg
    889,4 KB · Visningar: 58

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Lite OT, men vore det inte läge att byta det där bensinfiltret, det ser rätt gammalt ut. ;) Och den där vävomspunna bensinslangen, dom brukar spricka under väven och börja läcka när man minst behöver det, kan bli ganska farligt med bensinslangar som spricker och sprayar bensin över motorn..?!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Sant, latoxen i mig har satt stopp. Mycket har jag fixat men slangarna har blivit kvar.
Det är som med lister i mitt hus det fattas några ännu efter många år.
Tack för att du påminner, nu måste jag ju skärpa till mig.
:twitcy:
 
Toppen