• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Partikelfilter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2026
Återkommer om någon kan hjälpa till med någon ledtråd avseende partikel filter problem. En kortfattad beskrivning: bilen är en Fiat Ducato 2021 med 160 hk motor o turbo som vid första stoppet gått 1700 mil. På försommaren stannade bilen i Limp mode läge bärgare till Fiat verkstad. Partikelfilter fel. Konstaterar att två spridare skall bytas. Hämtar bilen med fel indikation på start stopp. Kör några mil så löser det sig sa man. Inte, åter på samma verkstad så byter man partikel sensor. Nu är det ok. Hamnar i Blekinge samma problem Limp mode utan förvarning till Fiat verkstad igen. Partikel filter fullt 100%. Byter partikel sensor igen och även glödstift. Fanns felkod på glödstiften hela tiden. Efter forcerad regenerering kör vi vidare. Nästa hemma så händer samma sak igen. Nu till en duktig men icke auktoriserad verkstad. Efter körning med datorn inkopplad konstateras att alldeles för mycket partiklar genereras. Alla värden temp och tryck är i övrigt normala. Kollar så att inte tjuvluft förekommer. Verkstaden är nu osäker på vad nästa åtgärd bör vara. Känner mig ganska hjälplös efter en sommar på verkstad. Tacksam för tips.

Hmm, lite också inne på det spåret om aska och inte sot i partikelfiltret, utifall husbilen haft en väldigt knasig blandning av bränsle och luft under en längre period. Men som det tidigare skrivits, det är en så pass ny bil, och lågmilare, så det kan vara långsökt.

Men samtidigt värt att utesluta just filtret kanske, vad beträffar ev. askmängd. Tyvärr funkar det ju inte med regenerering eller enklare DPF rengöring som går att hitta i handeln, utan filtret måste ner och rengöras för sig.

I de fall jag rengjort filtret så har det mest rört sig om sot, så det har funkat med tvingad regenerering (dagnostikverktyg), längre körning och/eller rengöring från typ Biltema eller Thansen.

I extrema fall har jag behövt skicka burken till Filter Refresh Rengöring partikelfilter (DPF) - +15 000 nöjda kunder | Filter Refresh eller Aros filter Partikelfilter rengöring | Snabbt och effektivt | Rengör till 99% för partikelfilterrengöring.

Går relativt fort och frakten samt lev. tiden är inte dyr eller lång, en dag dit och en dag tillbaka, i princip, förutom arbetet då.

Tycker att det är märkligt, att både spridare, glödstift och sensorer behövt bytas så pass "fort" på en husbil under 2000 mil. Det ska egentligen inte kunna ske! Samt att felkoden på glödstift funnits där, men att första verkstaden missade det.

Eller ett felaktigt filter som inte rymmer vad det ska. Men någon konstaterade att det genererades för mycket sot och frågan är hur det konstaterades. Kunde vara kul att höra hur det gick.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen