• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter (finns eller inte)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bosse / Eva

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Håbo
HBK-Nr
32595
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har en FIAT Ducato II Flak/Chassi (244) 2.8 JTD Power Diesel 146 hk 2005.
Jag försöker få reda på om jag har ett partikelfilter eller inte, verkar vara svårt att hitta svaret.
Är det någon som vet hur jag kan få svar på det.

Kan man eftermontera ett sådant om det inte finns och vad kan det bli för kostnad?

Tack på förhand

Bosse

 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
2005 är garanterat utan partikelfilter, eftersom det inte ens fanns på Volvo då!
Förmodligen en ren Euro3 spec, dvs endast OX-kat.
Partikelfilter (DPF), innebär mer än att bara sätt dit en ”burk”. Kräver ett styrsystem & en hårdvara på motorn som klarar av att regenerera filtret, dvs bränna ur sotet vid behov.
Krävde mycket utvecklingsarbete hos tillverkarna, där nästan alla hade problem med den tekniken på dom första årsmodellerna efter introduktion.
Definitivt inget man eftermonterar på en gammal bil!

Euro3 är nog dom mest tillförlitliga dieslarna av 2000 talets modeller. Dessutom ofta bränslesnåla också, eftersom motorn får göra sitt arbete i fred från ingrepp från avancerad avgasrening. Sen släpper dom lite sot, men det är ju mest ett stadsproblem. Ute på vägarna utanför stadsmiljö är det väl ett ringa problem i vårt glesbefolkade land.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen