• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering klass 1

Krabban 614

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
10959
Medlemskap
2023
Jag har sett här i norra Bohuslän att många parkeringar skyltar med parking klass 1. Är det vanligt i andra populära orter.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkering klass 1

Det är ett fenomen som jag upplever uppträder i närheten av campingplatser. Första gången jag såg det var i Visby 2009 nära Kneippbyn och Gustavsvik. Där heter det "Parkering förbjuden för PB II".
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Parkering klass 1

Såg i tidningen Allt om Husvagn o Camping om en parkering i Varberg som bara gäller PB Klass 2 enligt ny skyltning. Alltså inga något äldre husbilar under 3500kg som inte var klassade som varken det ena eller andra eller är även de något äldre klassade sm PB 2? Det var en artikel där också som påstod att de flesta husbilar numera är klassade som PB2. Gäller inte det bara de som har totalvikt över 3500Kg? Om så är får alltså inte lite äldre eller lättare husbilar stå där. Tror även att det stod i Husbilstidningen som vi nyligen fick.Vet ni hur det är?
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parkering klass 1

Personbil klass II

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.

Personbil - Transportstyrelsen

/ TommyQ
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Parkering klass 1

Om man beslutar att det endast är tillåtet att parkera med PB typ 1 skall beslutsfattarna vara medvetna om att även picupper och mindre skåpbilar är förbjudna att parkera där. Dessa är ju registrerade som lastbilar även om de väger mindre än 3500 kg.
Lasse
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Parkering klass 1

Fick svar från länken till transportstyrelsen ang. om Husbilar under 3500kg också klassas som PB klass II. Jag tyder det så enligt texten nedan.

"Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B."

Då antar jag att även lite äldre HB som var registrerade innan klassen PB II fanns, har fått inskrivet det i sina registreringshandlingar, om de inte är registrerade som lastbilar, och då alltså får stå där bara PB II är tillåten.

Då har jag fått svar på min frågeställning.
 
Toppen