• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parallelkoppla ny solpanel med gammal solpanel

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har nyligen fäst en flexibel solpanel Allpowers på HB tak och den vill jag parallellt koppla med den gamla rigida Alden solpanelen. Så ser det ut på bilden.
Jag har köpt 2 adaptrar för parallel koppling med MC4 in/utgångar och antal styck Mc4 kontakter.
Nu skulle jag vilja ha råd från detta eminenta forums experter:
1 - kan jag bara skära genom den grövre (svarta kabel på bilden) kabel för att komma åt + kabel och minus kabel från gamla Alden solpanelen utan risk för kortslutning eller "Light arch?"
Sedan skulle jag vilja koppla + kabel från Alden och h kabel från Allpowers via adapter. Till utgång från adapter kopplar jag + kabel från den distala delen av tidigare klippta svarta kabeln. Och på samma sätt med minus kablarna.
Så kommer jag inte behöva dra nya kabler via takgenomföring till solpanel regulator.
2. Kablar från nya solpanel är 4.0 mm2, kablar från gamla solpanel vet jag inte än vilka storlek de är (men de är minst 4.0mm2) , avstånd till regulator blir 5 m. Räcker sådana storlek?
3. På MC4 kontakter står det "do not disconnect under load". Så jag tolkar det att man varken kopplar in, eller ut dessa om det finns el från solpanel. Räcker då att man täcker solpaneler med filt?
 

Bilagor

  • IMG_20200711_085857.jpg
    IMG_20200711_085857.jpg
    2,3 MB · Visningar: 59
  • IMG_20200711_085847.jpg
    IMG_20200711_085847.jpg
    2 MB · Visningar: 59

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er hvilespenningen den samme for begge? Dette henger normalt sammen med antall celler i panelet. Koble ikke i parallell paneler med forskjellig spenning. Det er egentlig spenningen under belastning som teller, den skal ikke skille mer enn en brøkdel av en volt. Er den mer er det kun panelet med høyest spenning som blir benyttet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan belasta panelerna var för sig med en multimeter, då får du fram spänningen under belastning, självklart under samma förhållanden (sol), då får du fram ifall de går att parallellkopplas.
Annars blir alternativet separata regulatorer.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag gjorde mätningar med multimeter och fick cirka 19V på den gamla solpanel och cirka 20V på den nya... dock var det inte vid samma tillfälle, så belastningen säkert inte var identiska.

Jag ska göra nya mätningar under samma förhållanden som Ni föreslår.
 
Toppen