• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabolproblem med importerad bil

F

F.d. 30168

Guest
Hej!

Köpte en husbil tidigare i år som är importerad från Tyskland, bilen är utrustad med motorstyrd parabol HDS 910 fabr. Kathrein. Problemet är att jag får inte utrustningen att fungera. Är det någon som varit ute för samma problem och vet vad som behöver göras.

Tacksam för svar.
Olle
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Här kommer inget svar men som den novis jag är på tekniska prylar så blir mitt "svar".
Vi har köpt en en importerad bil från Tyskland och det första vi gjorde var att skrota parabolen och sätta upp en ny antenn. Men maken är inte hemma så jag kan fråga varför.
Men det kommer nog riktiga svar från någon kunnig medlem.
MVH Gunilla:twitcy:
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Det satt en motorstyrd Teleco på min. Efter byte från den tyska boxen till svensk hos JR larm i Lindome så fungerade det.
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Går parabolen upp ?
söker den?
Den bör hitta en massa tyska fria kanaler på Astra satellit.
 
F

F.d. 30168

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Jo, parabolen går upp och söker men det går inte att hitta signal från satellit för svensk mottagning. Har haft hjälp av en TV-tekniker som hade instrument för att söka signaler men han lyckades inte hitta någon.
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Har samma problem . Tror jag. Har pricis kommit hem med en tysklades bil och har inte satt mej in i parabolen. Det är en Oyster Vision Cosmo Caro. Har hittat en svenk bruksanvisning på nätet, Tror parabolen och dess ingående detaljer är från 2002 enligt Tyskmanual. Någon som har tips om vad man kan göra el hitta nya huvuden och boxar.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Hej
Någon gång under våren började Astra sända enbart digitalt.
Det betyder att man måste ha en digital reciver och rätt microhuvud på antennen, annars kommer det överhuvudtaget ingen bild.
Klas
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Okej
Någon som vet vart man enklast köper dess nya delar
 
L

Lacke

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Hej
Jag lämnade in min box på omprogramering till de satelliter som sänder på svenska. Jag tar min viasatmottagare och ser på den ner till södra Tyskland. Fria tyska får man in via Astra. Jag har en Telco i en importerad dethleffs.

Med vänlig hälsning,
Lacke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Har samma problem . Tror jag. Har pricis kommit hem med en tysklades bil och har inte satt mej in i parabolen. Det är en Oyster Vision Cosmo Caro. Har hittat en svenk bruksanvisning på nätet, Tror parabolen och dess ingående detaljer är från 2002 enligt Tyskmanual. Någon som har tips om vad man kan göra el hitta nya huvuden och boxar.
Her er det et par saker som ikke stemmer 100%, Oyster Vision I kom i 2003-2004 og ble etterfulgt av Vision II i 2006, begge uten innebygget tuner. JR Larmcenter skal ha utstyr til oppdatering av firmware for Oyster Vision II (liten kontrollboks) Oyster Vision I er noe mer problematisk når det gjelder oppdatering. Cosmo er en rund antenne uten LNB arm, Caro er en annen type Parabol enten en firkantet eller en 60 cm offset med LNB arm.

I Sverige er det JR Larmcenter som er generalagent og de har endel deler hemma.
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Her er det et par saker som ikke stemmer 100%, Oyster Vision I kom i 2003-2004 og ble etterfulgt av Vision II i 2006, begge uten innebygget tuner. JR Larmcenter skal ha utstyr til oppdatering av firmware for Oyster Vision II (liten kontrollboks) Oyster Vision I er noe mer problematisk når det gjelder oppdatering. Cosmo er en rund antenne uten LNB arm, Caro er en annen type Parabol enten en firkantet eller en 60 cm offset med LNB arm.

I Sverige er det JR Larmcenter som er generalagent og de har endel deler hemma.


Tack för informationen.

Tommy
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Hej!

Köpte en husbil tidigare i år som är importerad från Tyskland, bilen är utrustad med motorstyrd parabol HDS 910 fabr. Kathrein. Problemet är att jag får inte utrustningen att fungera. Är det någon som varit ute för samma problem och vet vad som behöver göras.

Tacksam för svar.
Olle


Hej

Jag hade hoppats våra vänner Sten o Maisy hade läst detta.

Dom har en Kathreine som inte fungerade. Det visade sig att den spruckit på ovansidan (när den ligger ner) av hagel och vatten hade trängt in och kortslutit. Kolla om den ser hel och fin ut eller om det finns skador och om det rinner vatten ur den. Efter byte till en annan antenn så funkade allt igen.

Lycka till
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Hej Olle & Tina

Kathrein HDS 910 är inte direkt "lyxvarianten" av aut. sat. anläggningar.

Har svårt att finna info kring HDs... Men Kathrein UFs har HDMI utgång!
Om er HDs box har hdmi kan ni ganska enkelt sätta en box i serie med 910'an.

910'an styr då parabolen mot den satellit ni programmerat in, (sirius etc. etc.)
och med ex. Can.dig. box tar ni emot signalen och sänder vidare till er/a tv'/s

Så har jag gjort med Oyster 85 som har HDMI ut och därefter med sep. box/kort.

Finns garanterat fler möjligheter och förhoppningsvis än mer teknisk kompetens som kan bistå er!

Hoppas det löser sig!
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Har samma problem . Tror jag. Har pricis kommit hem med en tysklades bil och har inte satt mej in i parabolen. Det är en Oyster Vision Cosmo Caro. Har hittat en svenk bruksanvisning på nätet, Tror parabolen och dess ingående detaljer är från 2002 enligt Tyskmanual. Någon som har tips om vad man kan göra el hitta nya huvuden och boxar.


Provade min parabol. Fick in en del tyska kanaler . Provade då att byta till en Svensk box med fria kanaler och tänkte söka efter nordiska sateliter ,då vill den inte söka efter Sateliter eftersom jag har bytt mottagare. Är det där mjukvaran man behöver byta kommer in i bilden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Var det orginalt en eller to bokser på koaksen fra antenna?

Var det en boks så var det nesten helt sikkert en kombo antennkontroller og digital tuner - er det en CI slot så dytt inn en Conax CAM med et Canal Digital kort og se om du får inn noe fra Thor satellittene.

Med to bokser så er den nærmest antenna styringen og den andre tuner - her kan en bytte ut tuneren som en ønsker og bruke CD eller Viasat sine bokser. Trikset her er å bruke betjeningen til første boks til å velge hvilken satellitt en ønsker å benytte,
 
F

F.d. 25138

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Köpte en Hymer 674 (2010) som hade gått 3400 mil av Unnewehr i Osnabrück i början av juni.
Har bara gott att säga om Unnewehr och vi är mycket nöjda med bilen som nu gått 700 mil ytterligare.
Det enda vi nu måste lösa är hur vi byter ut våra ASTRA satellitkanaler mot ett annat satellitutbud. Någon som har tips? I bilen finns en DVB-Sat-Receiver UFS 740sw med en antenn MobiSet 2 digital CAP 600.

MVH
Sune
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Vi köpte vår bil av Dürrwang i Dortmund.
De fixade inställningen av parabolantennen till mottagning av Thor som sänder de svenska kanalerna. Detta bör väl de flesta säljarna i Tyskland kunna ordna.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parabolproblem med importerad bil.

Köpte också en Hymer av Unnewehr ett år tidigare, och är nöjd med dem, Div garantiarbeten utfördes till belåtenhet.

betr Parabol så får man nog gå in i menyn och Erstinstallation för att välja satellit, Thor för canalplus Astra4 (Sirius) för Viasat. Det finns inga fria kanaler så man måste ha programkort

Handboken förmodar jag du har
annars http://www.kathrein.de/de/sat/produkte/doc/9362907e.pdf
 
Toppen