• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol och försäkring

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Råkade igår ut för att parabolen gick sönder när jag höll på att fälla upp den, det kom en plötslig kastvind och så var den knäckt och lade sig över taket. Någon som vet om husbilsförsäkringen (Folksam) gäller i ett sådant fall?
Kundtjänst hade stängt över helgen....
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Förmodligen räcker det att byta brytpinnar. På min parabol var det M4 skruv i nån plast. /GB
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
För några år sedan hände det att min parabol gick ned och lade sig ovanför vindrutan som en keps. Jag fick gå upp på taket och lossa några skruvar och sedan dra antennen för hand i rätt läge, för att kunna köra vidare. Sedan fick antenn, motor och all elektronik skickas till Tyskland för reparation. Försäkringsbolaget meddelade först att ”antenner inte ingår i försäkringen”. Nu var det motorstyrningen (troligen ändlägesbrytare) som var felet, och då gick som tur var hela kostnaden på försäkringens maskinskadedel. Man ska ha lite tur ibland…
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
För några år sedan hände det att min parabol gick ned och lade sig ovanför vindrutan som en keps. Jag fick gå upp på taket och lossa några skruvar och sedan dra antennen för hand i rätt läge, för att kunna köra vidare. Sedan fick antenn, motor och all elektronik skickas till Tyskland för reparation. Försäkringsbolaget meddelade först att ”antenner inte ingår i försäkringen”. Nu var det motorstyrningen (troligen ändlägesbrytare) som var felet, och då gick som tur var hela kostnaden på försäkringens maskinskadedel. Man ska ha lite tur ibland…
Har försökt hitta något om paraboler eller oförutsedda händelser i försäkringens villkor men tyvärr.....min bil är äldre än tio år så tyvärr där också....får väl vänta tills måndag och kontakta Folksam och/eller kontakta JR Larmcenter i Lindome som kan det där med paraboler...om inte någon i klubben har tips på annan firma nära Båstad i Skåne.
 
Toppen