• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Panel Dt201 (Hymer 2008) stängs av

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hej, jag har flera gånger sett att flera har/har haft problem med att bodelspanelen stänger av sig själv och nollställs. Jag har dock aldrig sett i trådarna att någon har kommit på någon lösning och blivit av med problemet. Är det ingen som lyckats hitta och löst problemet.
Min panel stänger av oavsett om jag är elansluten eller ej med oregelbundna mellanrum men sällan under vinterhalvåret då jag inte använder bilen. Har bytt båda bodelsbatterierna (2 x 90) men ingen skillnad. Det står också ett ? konstant efter Ah.
Skulle uppskatta om någon vill berätta om ni lyckats lösa problemet och hur ni gjorde.
 

Bilagor

  • 43912161-1627-4801-AC23-8AE3CEA543D2.jpeg
    43912161-1627-4801-AC23-8AE3CEA543D2.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 34
  • 07F5EA0E-272B-4E66-946C-A7F9E1871A75.jpeg
    07F5EA0E-272B-4E66-946C-A7F9E1871A75.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 34
  • 76F139DC-809A-4CCB-87E8-0F679576C449.jpeg
    76F139DC-809A-4CCB-87E8-0F679576C449.jpeg
    2,8 MB · Visningar: 33
  • 5353D6E1-958F-4666-ADE7-DC8B4E92A84D.jpeg
    5353D6E1-958F-4666-ADE7-DC8B4E92A84D.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 33

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Hej
Jag har haft samma fel som jag och leverantören kämpade med 2 år tills orsaken hittades. Om du söker på "Nu slipper man tro på spöken!" så har jag detaljerat beskrivit felet där. Meddela gärna om du har samma felorsak och lycka till!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag har haft samma fel som jag och leverantören kämpade med 2 år tills orsaken hittades. Om du söker på "Nu slipper man tro på spöken!" så har jag detaljerat beskrivit felet där. Meddela gärna om du har samma felorsak och lycka till!
Vad bra att du verkar ha hittat felet med din panel.
Tändningen av ugnen arbetar med hög spänning. Ingen bra kombination ihop med nätverkskabel/ bus ledningen till panelen. Speciellt om kablarna är nära varandra och är dragna parallellt. Då kan nog panelen påverkas om man har otur.
Tändspolen skapar säkert också ett stort elektromagnetiskt fällt som kan påverka.
Ugnen och panelen är kanske dessutom nära varandra.

Formen på porslinet på ett tändstift till en bil, räfflorna runt om har en viktig uppgift.
De är till för att strömmen ska gå den kortaste vägen till elektroden.
Det längre väg på utsidan av stiftet pga räfflorna.
Ström tar alltid den kortaste vägen.
Då hoppar inte gnistan till jord.
Om det finns en samband med tändningen av ugnen vet jag inte.
Men kanske.

Åke
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Hej, jag har flera gånger sett att flera har/har haft problem med att bodelspanelen stänger av sig själv och nollställs. Jag har dock aldrig sett i trådarna att någon har kommit på någon lösning och blivit av med problemet. Är det ingen som lyckats hitta och löst problemet.
Min panel stänger av oavsett om jag är elansluten eller ej med oregelbundna mellanrum men sällan under vinterhalvåret då jag inte använder bilen. Har bytt båda bodelsbatterierna (2 x 90) men ingen skillnad. Det står också ett ? konstant efter Ah.
Skulle uppskatta om någon vill berätta om ni lyckats lösa problemet och hur ni gjorde.
hej
Jadu , detta problem har funnits i olika paneler från Schaudt som tillverkas enl spec från Adria , Hymer mfl och vårt problem var likadant och det var ett mjukvarufel i panelen som jag själv hittade ( med visst bistånd ) och efter byte av uppgraderad panel har detta inte återkommit
Åtgärdades via Generalagenten för Adria efter vissa påtryckningar ! 2007 !!
det verkar gå lite fort på utvecklingsavdelningarna tror jag
mvh
Bengt
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
hej
Jadu , detta problem har funnits i olika paneler från Schaudt som tillverkas enl spec från Adria , Hymer mfl och vårt problem var likadant och det var ett mjukvarufel i panelen som jag själv hittade ( med visst bistånd ) och efter byte av uppgraderad panel har detta inte återkommit
Åtgärdades via Generalagenten för Adria efter vissa påtryckningar ! 2007 !!
det verkar gå lite fort på utvecklingsavdelningarna tror jag
mvh
Bengt
Hej, om jag förstår ditt svar rätt så byttes din gamla panel ut mot ny uppgraderad. Min bil är ju 12 år (varav jag haft bilen 5 år) så jag antar att hymer inte byter ut den kostnadsfritt. Vet du om det är ngt företag i Sverige som har programvara att uppdatera panelen eller måste man skicka till Schaudt?
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hej
Jag har haft samma fel som jag och leverantören kämpade med 2 år tills orsaken hittades. Om du söker på "Nu slipper man tro på spöken!" så har jag detaljerat beskrivit felet där. Meddela gärna om du har samma felorsak och lycka till!
Har nu försökt kolla när panelen släcks och konstaterat att panelen släcks i samband med att pannan startar men endast när det är gaspannan som startar. Har du någon idé om lösning?
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag har fått lära mig av ALDE;s tekniker att 220 voltkabeln ibland sitter hopbuntad med buntband tillsammans med olika 12 voltkablar och kablar från värmaren till manöverpanelen. 220 voltkabeln omger sig av ett "magnetfält" som stör dom tunna kablarna mellan värmaren o instrumentpanelen. Om kablarna är hopbuntade , försök lossa och led bort åtminstone 220 kabeln och lägg den åt sidan. Sedan detta gjordes på min ALDE värmare, slutade alla problem med nollställningen av ALDE,s manöverpanel
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har fått lära mig av ALDE;s tekniker att 220 voltkabeln ibland sitter hopbuntad med buntband tillsammans med olika 12 voltkablar och kablar från värmaren till manöverpanelen. 220 voltkabeln omger sig av ett "magnetfält" som stör dom tunna kablarna mellan värmaren o instrumentpanelen. Om kablarna är hopbuntade , försök lossa och led bort åtminstone 220 kabeln och lägg den åt sidan. Sedan detta gjordes på min ALDE värmare, slutade alla problem med nollställningen av ALDE,s manöverpanel
Ja så är det.
Jag ser det alltför ofta det i mitt arbete. Skapar EMC
Styrkablar, kommunikationskablar etc löper parallellt med starkströmskablar.
Jag sett vid flera tillfällen mjukvara styrda produkter slås ut. Uppkopplade via nätverk. Avståndet bör vara 20-25 cm mellan kablarna. Kablarna kan gå tvärs över utan att det gör något.
Man kan även sätta dit någon form av terminering på kom- kablarna. Kanske inget man gör i en husbil.
Klena kablar och dåliga anslutningar kan orsaka spänningsfall som knut skrev.
Även tändspolen kanske kan orsaka EMC störningar som jag skrev i ett inlägg högre upp.

Åke
 
Toppen