• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pandemins konsekvenser för husbilsturismen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det har funnits en övertro, enligt mig, att hemester, Svemester och staycation, som vårt semestrande i vårt eget hemland har kallats. Har läst entusiastiska turistföretagare som förespeglat att vårt eget semestrande hemma skulle kompensera, ja till och med överträffa bortfallet från de utländska turisterna den här sommaren. Självklart har enskilda anläggningar kunnat redovisa det, men troligen kommer inte branschen i stort att göra det.

Hittade ett reportage från Kristinehamn, en populär husbilsdestination, på SVT;

TommyD
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Om vi räknar med fem månaders coronapåverkan hittills, så blir det i snitt drygt 10 färre husbilsnätter per dygn. Nu bor jag inte så att jag ser ställplatsen i Kristinehamn hemifrån men jag passerar där en eller två gånger i veckan samt ser alla husbilar, som far i riktning till eller från den. För mig ser den full ut. Men å andra sidan brukar den vara överfull, så Tommy har nog rätt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Mariefreds camping har haft en bra sommarbeläggning, den här helgen var campingen nästan helt fullbokad. Träffade ett par som bor i Mariefred och dom säger att det har varit helt galet med turister och husbilar denna sommar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade en ”solskenshistoria” som publicerades idag på SVT Västernorrland.


Önskar för branschens skull, att det är facit för campingbranschen den här sommarsäsongen, men var beredd på klagokören som kommer att sjunga samstämmigt när de verkliga siffrorna kommer att presenteras i september och oktober.

Men grattis Västernorrland, ni är värda att äntligen bli upptäckta!

TommyD
 
Toppen