• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PA11 Aluminium flaska

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av PA11 Aluminium
Finns dom utan krage?
Komposit och Alu är för höga
Vill komma ner i vikt, stål flaskorna väger ju mer.
 
F

F.d. 14324

Guest
Vad jag vet så sitter det krage på alla PA11.
Däremot så tror jag att tex @Montreal med flera använder en lättvikts-stålflaska på grund av att höjden på PC11 och PA11 varit för hög, dessa lättviktsflaskor i stål kan man dock inte byta in någonstans vid byte, utan man måste åka till ställen som fyller på dem.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Dän här p11 flaskan har vi väger tom 7,5kg men går inte att byta utan måste fyllas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag vet så sitter det krage på alla PA11.
Däremot så tror jag att tex @Montreal med flera använder en lättvikts-stålflaska på grund av att höjden på PC11 och PA11 varit för hög, dessa lättviktsflaskor i stål kan man dock inte byta in någonstans vid byte, utan man måste åka till ställen som fyller på dem.

Nej, vi har tank och en 5-Kilos reservflaska monterade under bilen. :)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det sitter ju ingen krage på stålflaskorna,,,även på dom är ju ventilen utsatt vi ev skada.
Ja...jag får fundera på detta.
På P11 flaskorna så måste man montera en kåpa vid transport ( Plast Eller Metall ) det är en gänga på halsen under ventilen så det ska man alltid se till att den är med, på P11 light så är det ett spår på halsen som det ska in en lås bygel som följer med kåpan av plast se bilden tidigare.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Dän här p11 flaskan har vi väger tom 7,5kg men går inte att byta utan måste fyllas.
Använder du den flaskan för att du inte får in PA11 i ditt skåp? Vet att det är lite trångt.
Men om du vill använda aluminium ska du köpa Primagaz-tuber som har en mindre diameter på fotringen. Så gjorde jag på vår Eura.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Använder du den flaskan för att du inte får in PA11 i ditt skåp? Vet att det är lite trångt.
Men om du vill använda aluminium ska du köpa Primagaz-tuber som har en mindre diameter på fotringen. Så gjorde jag på vår Eura.
Jag får in PA11 flaskan men tycker det är lite bökigt så jag gjorde en deal med Gasolfyllarna och bytte till P11 Light så nu har jag den + en P11 som jag kan byta vid behov. :cool:
 
Toppen