• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2026 kommer att hållas i Karlstad 14-17 Maj.
    KLICKA HÄR FÖR INFORMATION OCH ANMÄLAN.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

P förbud husbilar oavsett storlek?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2026
Under påsken gjorde vi som tidigare år en liten rundresa på Österlen i samband med konstrunda med våran lilla husbil 5,50 lång och köpt just med tanke på att kunna resa runt , stanna här och var och till slut övernatta på lämpligt ställe. Tyvärr blir detta snart omöjligt då det på allt flera ställen kommer upp skyltar med P förbud för husbil trots att våran inte är större än många stora moderna personbilar och definitivt går in i en normal P ruta! Jag anser att detta är något Husbilsklubben måste agera mot och i stället för generella förbud verka för att sådana förbud gäller för en storlek överstigande exempelvis 6 meter eller det självklara hjulen inom rutan där sådana finns. Då mindre bilar och inte minst plåtisar är på frammarsch blir ju detta mer och mer angeläget. Man väljer ju litet och smidigt just för att kunna använda husbilen som en vanlig bil!1000010337.webp

Senast ändrad:
Jag har under min tid som husbilsägare studerat detta fenomen med P-förbud för husbilar i olika miljöer. I vissa fall kan jag hålla med om olämpligheten i att husbilar parkeras just där. Men i många fall så kan förbuden tes sig helt märkliga och omotiverade. Jag tror att det finns många fall där storleken inte har någon betydelse alls, utan att de som har skyltat upp inte vill har några husbilar, stor eller små, alls parkerade där. De vill nog så ofta att de inte vill att det övernattas i husbilar. Många gånger skyller de på att det blir oreda och nedskräpning på platsen, trots att den egentliga orsaken är någon helt annat. Den aktuella parkeringsplatsen kan ju vara ett exempel på en sådan plats jag relaterat till.

Betyder tilläggstavla formellt att husbilar, oavsett hur de är registrerade, inte får parkera? Eller menas att husbilar inte får campa?

Betyder tilläggstavla formellt att husbilar, oavsett hur de är registrerade, inte får parkera? Eller menas att husbilar inte får campa?
Som jag tolkar tilläggstavlan så är det P förbud för husbilar helt och hållet! Detta gör ju att man inte ens kan stanna på sådant ställe även om det rör sig om kortare besök!

Även om tilläggstavlan inte finns upptagen i VMF (jag har i varje fall inte lyckats hitta den), och därmed saknar lagligt stöd, så är innebörden glasklar.

Med tanke på den anarki som vissa medlemmar på detta forum (och andra) åtminstone tidigare gett uttryck för i sina inlägg, är det inte förvånande att husbilar inte alltid ses med så blida ögon.

"Som man bäddar får man ligga...", sägs det men ibland är det någon annan som bäddat åt en och knölat till det ordentligt.

Pålle

Senast ändrad:
Den där tilläggstavlan på bilden verkar inte finnas med i vägmärkesförordningen, dessutom hittade jag ett par intressanta sidor angående förbudsskyltar med husbil: SR_länk_1 och SR_länk_2
Men om jag stötte på en sådan skylt så skulle jag nog åka till något annat ställe...

Oavsett tilläggstavlors giltighet måste vi komma bort från påhitten att totalförbjuda husbilar oavsett storlek eller hur de är registrerade. En enkel regel där fordonets längd är avgörande är självklar. Så avgörande man själv om man vill ha flexibilitet eller tvingas uppsöka ställplatser och campingar eller parkeringsplatser för stora fordon.

Som redan nämnts är det nog oftast inte storleken på fordonet som ligger bakom att man vill förbjuda parkering. Man vill inte ha husbilar på platsen helt enkelt hur liten husbilen än må vara. Det är väl mer vårt beteende man inte är överens med...

Ja, det är nog bara att svälja och åka vidare. En äldre husbil som är reggad som lätt lastbil (och även tung lastbil i.o.f.) som är samma registrering som de flesta små hantverksbilar m.m. skulle ju egentligen inte behöva bry sig om ens en laglig skylt med parkeringsförbud för Personbil 2.
Men även då är det ju bara att svälja och bedöma förbudet för allt som kan kallas Husbil och åka därifrån, för annars så kan det bli hur stökigt som helst med lokalpersoner som är säkra på att varenda förbudsskylt är lagligt förbud och då också gäller allt som man kan bedöma som HUSBIL.
Personligen så orkar jag inte börja käbbla med någon som tror hen vet.
Vill dom inte ha mig här så far åt h...... och att sedan inte handla i någon affär i närheten brukar funka som en liten hämnd för att få lugn och ro i sinnet igen när man åker vidare.

M.v.h. JANKRO.

Jag har under min tid som husbilsägare studerat detta fenomen med P-förbud för husbilar i olika miljöer. I vissa fall kan jag hålla med om olämpligheten i att husbilar parkeras just där. Men i många fall så kan förbuden tes sig helt märkliga och omotiverade. Jag tror att det finns många fall där storleken inte har någon betydelse alls, utan att de som har skyltat upp inte vill har några husbilar, stor eller små, alls parkerade där. De vill nog så ofta att de inte vill att det övernattas i husbilar. Många gånger skyller de på att det blir oreda och nedskräpning på platsen, trots att den egentliga orsaken är någon helt annat. Den aktuella parkeringsplatsen kan ju vara ett exempel på en sådan plats jag relaterat till.
Under de 30 åren jag som skånsk husbilsägare sett utvecklingen i södra Sverige har det mesta förändrats radikalt. Den enorma ökningen av antalet husbilar har öppnat en ny marknad. Man kan tjäna mer pengar på oss ju mindre som är gratis. Priset på ställplatser är nog mer beroende av läget än den service där finns. Om förbuden är mer heltäckande, dyrare blir det. Vi skall inte tro att beslutsfattare och näringsidkare lever i skilda världar.
Vad nedskräpningen beträffar är min uppfattning att platser där lastbilar stannar över natten ofta är mycket, mycket mer nedskräpade. Inte resulterar det i förbud mot nattparkering för dem.
För min del har resandet hemmakring minskat radikalt. Tyvärr har det inneburit att jag förbrukar mer diesel.

Måste det skyltas om att Kontrollavgift tas ut vid felparkering på privat mark?

Måste det skyltas om att Kontrollavgift tas ut vid felparkering på privat mark?
Bilden jag tog var på mark som måste tillhöra Ystads kommun. Det var liknande skyltning på mängder av P platser i och runt Ystad vilket ju gör det omöjligt att exempelvis göra ett kortare besök om man åker runt med husbil även om den inte är större än många personbilar. Det är ju frågan om hur man totalt kan förbjuda parkering oavsett storlek på fordonet och tid på dygnet? Vill man undvika " fricamping" är det ju P förbud exempelvis 00 - 06 som borde skyltas.

Vi bor ju numera på Österlen och är i Ystad ofta. Anledningen till denna skyltning är det missbruk som varit på badplatsparkeringar tidigare år som stundtals förvandlades till campingar. Ystad har upplåtit nästan hela hamnområdet för besökande husbilar för rimlig avgift så de är absolut inte husbilsfientliga.

Ystad är en favorit. En väldigt trevlig, lite mindre stad. Står på ställplats i småbåtshamnen, Marinan, nästan mitt i centrum, med flera bra restauranger inom kort promenadavstånd. Är ibland på konsert på Sandskogens idrottsplats, knappt två kilometers promenad från ställplatsen. Ska dit nu igen den 11 juli och se Diggilo. Det finns även en populär ställplats, Västerleden tidigare kallad "Reningsverket", direkt vid havet och bra cykelväg in till Ystad. Båda ställplatserna populära, prisvärda och väl beskrivna i Husbilsklubbens "Husbilsplatser". Dessutom finns vanliga p-platser för husbil på hamnplan. Så jag tycker Ystad är en väldigt husbilsvänlig stad.

Det är inte helt lätt att tolka skyltar vilket många trådar vittnat om. Framförallt inte om det hängs på tilläggs-skyltar. En går väl an, men två eller fler kan generera huvudbry. Som jag tolkar det är den aktuella skylten riktig. På den undre anges villkor för parkering, och där förbjuds husbilar att parkera med symbolen S12. Olika symboler används för att ange villkor eller som lokaliseringshjälp.
Trafikverket anger att symbolen S12 betyder pb klass 2. Då borde, i vart fall teoretiskt, en lastbils-reggad husbil klara sig från böter.
Jag såg ett tips om att läsa skyltar med en eller flera tilläggs-skyltar nerifrån och upp för att lättare kunna tolka dem.

Tillbaka
Toppen