• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Tips Påställning. Tips

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
392
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2026
Den 1:a april måste jag ta ut husbilen och köra hem den. Då måste jag ju ha den försäkrad och påställd. Sen tänkte jag ha den avställd avställd 1 månad. Är det någon som har tips hur jag kommer billigast undan?
Karenstid är väl 15 dagar för skatten?
 
Hakar på denna tråd. Vad händer om man ställer på tex 26 mars. Får man betala skatt för hela mars eller bra 26 mars och frammåt
 
Hakar på denna tråd. Vad händer om man ställer på tex 26 mars. Får man betala skatt för hela mars eller bra 26 mars och frammåt
Ställer du på 23/3 och ställer av 24/3 och inte ställer på inom 15 dagar betalar du bara skatt för en dag. Försäkringen påverkas ju också om du har sån med garageförsäkring när den är avställd. Försäkringen har däremot inte 15 dgr utan påverkas direkt.
 
Ställer du på 23/3 och ställer av 24/3 och inte ställer på inom 15 dagar betalar du bara skatt för en dag. Försäkringen påverkas ju också om du har sån med garageförsäkring när den är avställd. Försäkringen har däremot inte 15 dgr utan påverkas direkt.
Några har fått låg skatt när malus avskaffades, har man skatt under 4800kr så gäller månadskatt,påställd en dag får man betala för hela månaden, kanske inte så många som råkar ut för detta.
Jag klarade mig precis skatten sänktes från 17000kr till 4900kr när malus försvann.
 
Ställer du på 23/3 och ställer av 24/3 och inte ställer på inom 15 dagar betalar du bara skatt för en dag. Försäkringen påverkas ju också om du har sån med garageförsäkring när den är avställd. Försäkringen har däremot inte 15 dgr utan påverkas direkt.
Var nog otydlig. Ska börja köra 1 april och ställer inte av. Men vad händer om jag ställer på 23 mars istället och låter den vara påställd. Får man skatta för hela mars då eller bara från 23 mars
 
Några har fått låg skatt när malus avskaffades, har man skatt under 4800kr så gäller månadskatt,påställd en dag får man betala för hela månaden, kanske inte så många som råkar ut för detta.
Jag klarade mig precis skatten sänktes från 17000kr till 4900kr när malus försvann.
Vår bil hamnade på 4739kr, så vi fick månadsskatt. Inte ofta man önskar att man fått högre skatt...
 
Var nog otydlig. Ska börja köra 1 april och ställer inte av. Men vad händer om jag ställer på 23 mars istället och låter den vara påställd. Får man skatta för hela mars då eller bara från 23 mars
Beror på....hög skatt brukar vara kvartal och fjortondagar karens.
Mina bilar med årsskatt är hela månader för skatten.
Finns manual för att räkna på Transportstyrelsen har jag för mig.
 
Skatt upp till 4800 kr är det månadsskatt, ingen karens. Skatt över 4800 kr, skatt per dag men det måste vara 15 dgr mellan avställning och påställning. Jag som har försäkring på 22 000 kr/år (ca 60,30 kr/dag, garageförsäkring ca 8,25 kr/dag) som går ner vid avställning så lönar det sig ändå att ställa av direkt när man inte använder den eftersom man betalar/dag och inte har någon karens på försäkringen. Ett par dagar efter avställning ser jag på transportstyrelsen.se hur mycket jag är skyldig och kan betala in direkt så slipper jag pappersfakturor och återbetalningar.
 
Apropå ämnet skatt.. jag är en ny husbilsägare. Köpte en husbil i höstas, en Weinsberg Carabus 600K av årsmodell 2022, skatten var då 4597kr/år. Nu när jag ska ställa på den är skatten helt plötsligt 9432kr/år, hur kan det vara så? Jag har ställt frågan till Skatteverket men det skulle ta 4-6 arbetsdagar innan jag fick svar så jag tänkte att jag frågar här också.
 
Det sägs att den rättar till sig och visar rätt när den är påställd. Våran visar också högre skatt när vi ställde av den. Ska ställa på 1 april så får jag se.
 
Ställde på husbilen den 1 april. Nu den 3 april när jag tittar på transportstyrelsen.se på mina fordon står det årsskatt 14602:-. Jag har fått en räkning som gäller 1 april - 30 juni på 1202:-, det blir alltså 4808:-/år. Det verkar halta i deras system. Det är en Hymer B890ML -23 på 5,5 ton totalvikt. Bra att det blev lite över 4800:-/år. Då betalar jag bara de dagar den är påställd under förutsättning att det är minst 15 dgr mellan avställning och påställning för det gör mycket på försäkringen på ca 24000:-/år mot avställningsförsäkring 3 200:-/år. Ska kolla upp försäkringar innan årsförfallodag 31 maj eftersom vi inte får 10% rabatt på Folksam längre.
 
Jag kollade på Transportstyrelsen på min nu och nu är den tillbaka till 4597kr/år
 
Ställde på husbilen den 1 april. Nu den 3 april när jag tittar på transportstyrelsen.se på mina fordon står det årsskatt 14602:-. Jag har fått en räkning som gäller 1 april - 30 juni på 1202:-, det blir alltså 4808:-/år. Det verkar halta i deras system. Det är en Hymer B890ML -23 på 5,5 ton totalvikt. Bra att det blev lite över 4800:-/år. Då betalar jag bara de dagar den är påställd under förutsättning att det är minst 15 dgr mellan avställning och påställning för det gör mycket på försäkringen på ca 24000:-/år mot avställningsförsäkring 3 200:-/år. Ska kolla upp försäkringar innan årsförfallodag 31 maj eftersom vi inte får 10% rabatt på Folksam längre.
De 15 dagarna gäller skatten. Försäkringen bör övergå till avställningsförsäkring även om du har bilen avställd kortare tid.
 
Lite ironiskt är att för mig blev det dyrare per år när man avskaffade bonus malus. Kör på sommaren och en två helger på vintern. Nu är det inte lönt att ställa av under sommarhalvåret då jag aldrig uppfyller de 15 dagarna. Därmed sagt stöder jag ändå att man tog bort det på husbilar, hade dock gärna haft kvar de tre dagarna.
 
Tillbaka
Toppen