• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jo, jag såg det, den där synen med husbilarna fricampande utefter stränderna i Torrevieja hör tyvärr troligen till historien.

Det var starka reaktioner lokalt under 2019 - 2020, vi har helt enkelt blivit för många. Borgmästaren i Torrevieja tog en del egna initiativ redan i mars 2019 då han skickade ut Policia Local att lappa husbilarna som fricampade utefter stränderna.


Det visade sig att han gått över sina befogenheter, eftersom husbilarna ”parkerade”, ja, ja... Det fortsatte med Costas, spanska Naturvårdsverket, som är ansvarig för alla spanska strandområden ändrade status på flera områden till skyddade strandområden och då kunde man förbjuda bilarna.

Vad statusen är just nu hittar jag inte, den senaste vintersäsongen var det troligen så få bilar att det inte var något problem. Men jag tror att det i framtiden är svårare att finna strandnära områden för fricamping.

Men som vanligt i Spanien, är det inte bara legalt, eller illegal, nej det mesta i Spanien är som vanligt ”alegal”... Alegal står för något som inte regleras i lagen och hamnar då i en gråzon, helt ärligt kan de flesta juridiska tvister hamna i en ”alegal” situation. Sa jag att spansk byråkrati är en mardröm? Den hjälper en massa skurkar och det det sätter mat på bordet hos Spaniens 153 913 verksamma advokater!

Nu till en ny gåta, en bild som är från tiden innan pandemin som du kan se

CDE7954F-0220-469B-A06C-48787638D8EC.jpeg

Tommy
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Tack kände igen svängen på strandpromenaden.vi blir kvar i bärmen men var
 

Bilagor

  • 20160220_200524.jpg
    20160220_200524.jpg
    339 KB · Visningar: 29

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ok då..... kändes lite för mycket hemmamatch för mig men det är ju ingen som svarar.

Det röda hotellet är Vista Flor Cura Marina som ligger vid Playa del Cura, ett utmärktt lugn destination, på sydvästra Gran Canaria.

Tommy
 
Toppen