• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Jag har förstått, Pålle att det finns väldigt mycket i bildväg som går att finna via Google bl a.
Däremot tror jag att många av oss som deltar här På spåren lägger ut bilder som de som gått förbi den sökta platsen någon gång eller sett denna plats på bild ganska snabbt skall kunna plocka fram den ur minnet eller med hjälp av det de ser på bilden härleda det till nå´t område eller t o m någon ort.
Statyerna på bilderna här ovan känner jag inte igen men kan när jag tittar närmare på bilderna utifrån våra egne reseupplevelser ana att bilderna är tagna någonstans i Centralamerika. Det får räcka för mig för tillfället.

Jag själv är kanske begåvad med ett hyfsat bra bildminne samtidigt som jag alltid vill veta och lära mig mer om den ort, plats eller annat sevärt vi besökt eller som någon annan tipsat oss om vilket förstärker min inre bild av det sedda eller upplevda.
Av den anledningen letar jag själv aldrig efter svaren via Google utan testar mitt minne och finns det inte där så är det högst sannolikt heller ej bekant för mig och då släpper jag det spåret helt.
Just då blir den bilden ointressant för mig men jag väntar med spänning på lösningen och gärna även på en liten förklaring om omständigheterna kring bilden och då blir bilden väldigt intressant för mig och jag har lärt mig något nytt tack vara detta.
Men oavsett hur jag själv vill ta mig an dessa trevliga utmaningar har jag definitivt inget emot att de som vill letar fram svar med hjälp av sökmotorer om de vill få ett svar på gåtan direkt.
Min förhoppning har alltid varit att vi blir många fler som deltar På spåren och delar med sig av sina reseupplevelser. Ju fler, desto större utbud och nya lärdomar!
Bästa Hälsningar
Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Wow, vilka skulpturer! Lycka till på hemresan! Hoppas allt går bra. Håller tummarna.
Jag känner igen Din bild, Kenth men poletten ramlar inte ner just nu.
Huvudbry!!!
//Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjenner ikke igjen stedet, men får vibrasjoner på det tidlige Jugoslavia - det er mange land i dag.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Otroligt. Visst är det Prag. Vi åkte Tyskland - Tjeckien - Slovakien - Ungern - Ö Kroatien - Bosnien - V Kroatien. En otroligt vacker resa.

Spåret är ditt ...
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack, Kenth! Efter att ha fotvandrat på broarna över Vltava ett flertal gånger i båda riktningarna och då även upplevt utsikten i alla väderstreck klarnade minnesbilden väldigt snabbt i mitt huvud direkt jag såg Din andra bild.
Nu lämnar vi Prag och Tjeckien och byter både land och stad. Var befann vi oss denna gång?
//Kjell

21F42329-77A0-4946-BC89-4356288F04DE.jpeg
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Helt riktigt, Jan var vi i Milano. Vi bodde i husbilen på Agroturismo, Cascina Gaggioli (Cascina Gaggioli) söder om stadskärnan. En stor bondgård och mycket populärt helgutflyksmål för Milanoborna där gammelfarmor i familjen hade hand om och drev några ställplatser.
Varje morgon under en veckas tid tog vi spårvagnen, då vi stod på promenadavstånd från den sydligaste ändhållplatsen, till Da Vinci museet där Mona och jag jobbade med ett stort europeiskt teknikprojekt. Förutom att vara ett teknisk museum drivs där mycket teknisk pedagogik och forskning. Passar över spårläggningen till Dig, Jan.
//Kjell
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Tackar! Jag gillar tekniska museer men lite knöligt att ts sig till Milano. Schweiz ligger i vägen. ;)
Var färdas den här bilen?
2019-08-08--144326.jpg
 
Toppen