• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack, det tog en stund......

Taskig bild tagen i full fart. Vad heter gränsstaden som ligger där nere som vi planerat besöka flera gånger men närmare än så här har det aldrig blivit?

P5250147.JPG

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nähä.... och som sagt, vi har aldrig kommit ner till den här populära gräns-/turiststaden så flera och bättre bilder kan jag inte bjuda på.

Ledtrådar kan vara att staden och sjön delar namn, historiskt har staden tillhört olika länder och en aktualitet, i slutet av 1700-talet uppfann stadens son det första batteriet.

Nudå........

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bra ledtråd!

Pålle

Pålle gillade min ledtråd, men det verkar bara vara Pålle och jag som tycker så....

Eftersom jag aldrig kommit närmare staden än vad jag visar på bilden så har jag inga flera bilder. En medryckande beskrivning hur jag vandrar utefter stranden och ser den ena fantastiska byggnaden efter den andra går inte heller.

Men jag har varit på Bronx Zoo i NYC, stått bredvid Rockefellers fontän, som tidigare stod på det stora torget vid sjön. Den köptes av William Rockefeller 1902. Kan se framför mig hur Rockefeller vandrar utefter sjön, ser fontänen, häpnar, pekar med spatserkäppen och säger, I buy it, send it to me in New York.

Hittade dessa fakta hos min kamrat Wikipedia. Nu finns inga ursäkter, fram med svaret så jag får återgå till det lugna pensionärslivet. ;)

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja nu har både Pålle och jag gett konkreta ledtrådar, men ingen...... börjar undra om det kanske är så att det bara är Pålle och jag som överhuvudtaget kikar på den här tråden?

Om inte.....Vad kan man mera säga.... ja, gränsstad mellan Schweiz och Italien, huvudort i provinsen och om du kan spansk så finns stadens namn i "hur mår du" på spanska.:)

Tommy
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Tyvärr Tommy Gävle får vänta ett tag till. Men är ni i Altea i slutet på september så kanske vi kan ses där.
Annars är det packning på G då jag är på väg hit ……. Så vart är jag på väg
893318_10151494596569153_1673922193_o.jpg
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Förra gången jag var här var det med några polare o vi blev mycket över att hitta denna skylten. :) polare.jpg
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så klart svårt men om drar paralleller till ett jubileum som var nyligen Sedan en mer utzoomad bild :)
893318_10151494596569153_1673922193_o.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nyledtråd 690808 kl 11.36 :)

När jag Googlar ledtråden så får jag det här svaret;

”Bilden, som i dag är en av populärkulturens mest ikoniska, togs runt klockan 11.35 den 8 augusti 1969 av den skotska fotografen Iain Macmillan.”

När jag tittar närmare på bilderna och vet svaret.... javisst, självklart är det lutande glashuset Londons svar på det där andra lutande tornet som romarna aldrig fick till. ;)

TommyD
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Nog jag som snurrat till det då det finna abby road både i London o Liverpool Fotot är så klart taget i London medan mina foton är från Liverpool
Sorry Tommy du får ta över
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nog jag som snurrat till det då det finna abby road både i London o Liverpool Fotot är så klart taget i London medan mina foton är från Liverpool
Sorry Tommy du får ta över

:)Läste troligen bara första raden på Google, men känner ansvaret för att tråden skall leva vidare.

IMGP6295.JPG

Ja, vad är det nu den här "stolstaden" heter?

Kaj, tyvärr finns vi troligen inte i Altea förrän i mitten, slutet av oktober. Vi har köpt ett nytt hus i Sverige som vi får nycklarna till den 1:a oktober, då flyttar vi bara in vårt bohag och sedan sticker vi till Altea. Hoppas att vi i alla fall kommer att kunna träffas i vinter.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nähä.... nu har jag visat ett par bilder, att visa flera bilder är troligen bortkastat så jag spar bilderna till mina barnbarn,

Har berättat att det är en populär kur-/turistort, men som sagt, stolen är mera känd.

Staden och stolen heter B????-????n. Ganska enkelt, eller?

TommyD
 
Toppen