• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oyster IV parabol

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Fick idag tag på en bättre begagnad Oyster 85 men jag tror den har några år på nacken tror den är runt 2004-2005 och mottagaren har inget namn men jag tror att det är en D900, en svart liten box med en svart sat-mus.

Hemma har jag VIASAT och jag undrar om det är möjligt att kunna få detta att fungera. Vad behövs då? Måste man köpa en ny mottagare för att få det att fungera?

Tänkte oxå prova den innan montering på bil är detta möjligt, vad ska jag tänka på?
/Runar
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Det er tydligen en BR2003 kontroller/tuner.
Disse finnes i mange forskjellige bokser, med og uten CI-slot (firkantet hull med plass for 2 CA-moduler.
For Viasat spiller det ingen rolle hvilken av variantene du har, ta en kabel fra F-kontakten Sat-out til Viasat inngang for parabol.
Koble TV til SCART kontakten merket TV og Viasat SCAT utgant i VCR inngangen på Oyster boksen.
Søk etter Sirius (Astra-x) på menyen til Oyster tuneren og når den har funnet satellitten så kan du trykke på AV eller VCR på fjernkontrollen for Oyster.
Resten av jobben er på Viasat tuneren.

Mulig du må legge inn oppdatering av firmware og kanalliste etter oppskriften på ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update for at boksen skal finne satellitten.

Har boksen CI-slot så kan den ved hjelp av en Conax CA-modul kjøre Canal Digital direkte uten annen tuner.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Så här ser mottagaren ut. Som sagt var jag vet inte riktigt vilken modell det är men jag misstänker att det är D900. Fungerar denna mottagare eller är den för gammal. Räcker det med en uppdatering eller behöver man köpa en annan för att det ska fungera. Nu tänker jag inte bara VIASAT utan rent allmänt.

Du säger att man skall uppdatera mottagaren, hur går man tillväga? Behövs speciell mjukvara för att göra detta?

Väl mött
/Runar
 

Bilagor

  • 1121.JPG
    1121.JPG
    276,2 KB · Visningar: 29
  • 1122.JPG
    1122.JPG
    225,1 KB · Visningar: 19

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Till min Oyster har jag nån tilläggsmodul, kan det vara så att den styr parabolen så att jag kanske kan köpa en billigare mottagare?
 

Bilagor

  • tv.JPG
    tv.JPG
    90,8 KB · Visningar: 28

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Hej igen

Nu har jag provisoriskt monterat upp min begagnade oyster parabol på pall, på altanen. Vill ju kolla så att allt fungerar innan jag installerar allt på husbilen.

När allt var kopplat och klart så startade vi den (jag och min far), då reste parabolen sig och började söka efter satelit. Efter någon minut så hade vi alla tyska kanalerna.

Jag ville ju få in viasat också, så jag försökte koppla en extern mottagare för viasat enligt ovan, fast jag hade full signalstyrka på sateliten så kunde jag inte få in någon bild. Jag gick in och kollade på mjukvaran och tror den är lite gammal. Skall luska ut hur man kan uppdatera den på ett enkelt sätt. Men jag tror inte att mjukvaran har någon inverkan på "viasatproblemet".

Jag är ändå mycket nöjd (se bild) med resultatet som jag åstadkommit idag. !!

/Runar
 

Bilagor

  • para1.jpg
    para1.jpg
    349,6 KB · Visningar: 32
  • para2.jpg
    para2.jpg
    422,7 KB · Visningar: 26
  • para3.jpg
    para3.jpg
    367,6 KB · Visningar: 23

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Runar & Lovisa: Tuneren du har kan klare Canal Digital direkte med en CA Modul og et Canal digital kort. For Viasat trenger du Viasat sin egen tuner som du kan koble etter tuneren fra slik jeg beskrev i tidliger innlegg.

Jeg regner med at du trenger å oppgradere firmware og kanalliste, begge deler kan lastes ned fra ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update lenke nederst på siden. Oppgraderingen skjer via en seriekabel fra PC og et program som ligger med i nedlastningen av firmware. Jeg bruker selv en USB til seriel konverter og en 7-pin skjøtekabel når jeg gjør disse oppgraderingene. Programmet som benyttes på PC kan og brukes til å redigere kanallistene.

For å finne ut hvor lenge det er siden det ble foretatt noen oppdateringer se på listen over kanaler (trykk list på fjernkontrollen og bla baklengs til siste kanal) den siste kanalplassen i tuneren skal ha som namn datoen listen ble oppdatert.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

arnew, jeg er nesten helt sikker på at det ikke er en Oyster du har, men klarer ikke å identifisere fabrikat og modell fra foto. Har stort sett gjort service arbeide på alle modeller fra den fabrikken, med unntak helt nye produkter siste 2 år.

Den andre boksen som vi endast ser et hjørne av nederst på bildet er muligens en tuner - mulig du kan benytte eller bytte ut denne.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Det blir canal digital framöver men jag är fortfarande bunden till VIASAT i 6 mån till.

Jag tog en bild på min firmware kanske du kan se hur det ser ut. det finns två firmwares?
vilken är det som gäller. Det ser ut som att den är från 2002 men det verka att det fungerar i alla fall.

Jag har ingen seriellkabel, kanske kan jag köpa den från Ten-Haaft så att allt fungera som det skar. Jag behöver också köpa bottenplattan så jag kan monterar den på bilen.

Finns det på nätet ett kopplingsschma hur man koppla en externa motagare för att få in VIASAT.

Jag fick in SIRIUS (ASTRA 4 som jag tror att den heter nu) och enligt Oyster motagaren så hade jag full signalstyrka. Sedan tryckte jag på AV och då fick jag ingen signal alls på Sirus via VIASATs motagare. Något blev fel. Jag har ett twin mickrohuvud hemma som är till VIASATs paraboler, kan man montera den på oystern? Hur kopplar man detta då?
 

Bilagor

  • firm.jpg
    firm.jpg
    289 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
S

Sune & Eva

Guest
Sv: Oyster IV parabol

Jag ber om ursäkt för att jag går ifrån ämnet lite men ni som är insatta i det , kanske kan svara på vilken av sateliterna som ligger mer åt väst. Är det ASTRA eller Thor. Sen vill jag gratulera till parabolen, det kan ju bli lite tråkigt väder framöver ??? mvh Sune
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Problemet med å bytte til twin lnb er kabeldragningen. Først gjennom armen på Oyster og videre gjennom boksen, full demontering av hele enheten på taket. Og det stopper ikke der - kabel ned gjennom taket. OK om det ikke er montert ennå så er det mulig å bygge om kabelsatsen eller bytte til en utgave for twin eller quad hode. Ved nykjøp er det mulig å bestille fra fabrikken anlegg med opp til 4 lnb i ett hode.

Firmware utgaven hos dere er meget gammel - den viktigste modulen er fra 2003. Når du laster ned så har du mulighet til å bytte til en firmware som har svensk og norsk menysystem (har selv laget den norske utgaven ;) ) Legger du inn siste kanalliste også så skulle du være klar for Canal Digital.

Meget viktig før du begynner med oppdateringen er det å lese gjennom dokumentet Uppdate.... som finnes med i både tysk og engelsk utgave.

Du kan i alle fall slippe å bruke trinn 4 i listen.

Tilbake til Viasat - mulig det er en feil scart-kabel mellom boksene - prøv å flytte TV direkte over til Viasat boksen når Oysteer har funnet Astra-4 (Sirius)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Sirius eller Astra-4 ligger på 5° øst og Thor ligger på 0,8° vest.
De to "tyske" Hotbird på 13° øst og Astra-1 på 19° øst.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Jag ber om ursäkt för att jag går ifrån ämnet lite men ni som är insatta i det , kanske kan svara på vilken av sateliterna som ligger mer åt väst. Är det ASTRA eller Thor. Sen vill jag gratulera till parabolen, det kan ju bli lite tråkigt väder framöver ??? mvh Sune


HA HA Sune!!

Det är så att vi även har husbilen när vi åker ut på jobb och då är det inte alltid strålande väder i november, december eller tidigt en marskväll. Då kan det vara skönt att kunna kika på TV efter en lång arbetsdag, kanske max vad man orkar ? ;)

Hälsningar
Lovisa

ha en underbar valborg!!
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

>knut, jo det är en oyster, jag skall ta fler bilder, jag har läst i pappren från oyster och klumpen i taket är en tilläggsmodul.
Det är bra att det finns kunnigt folk här på forumet så att man kan få utrett alla frågor :)


Nu har jag hittat mina grejer ten Haaft GmbH mobile Satanlagen

Klumpen som man ser i taket är ett "zusätzliches Steuergerät" , men min verkar vara nän modell äldre.

 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Såååååå nu fungerar allt och tack för all hjälp Knut. Jag fick återställa VIASAT mottagaren och vipps så fungarade VIASAT.

Jag har inte gjort uppdateringen av Oyster mottagaren ännu men som det är nu så är jag nöjd :spinny: .

Nu ska jag bara montera parabolen på husbilen så fort jag får bottenplattan till parabolen.

Nu blir det en kall pilsner :wub:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Det kan være en variant som ble laget for just Caro antennen - har selv ikke sett første generasjon Caro Vision. Produktet ble ikke solgt i Norge og Sverige. Caro Vision II bruker samme kontroller som Oyster Vision II.

Vision produktene har en funksjon: finne frem til satelitten og deretter overlate jobben til en ekstern tuner.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Passar alla Viaccess CA Moduler till oyster mottagaren eller är det bara vissa som passar. Det finns ju moduler till TV och Boxer med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Hvilke satellitt kanaler er det som bruker Viaccess?
Viasat gikke bort fra denne for noen år siden.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Nu är parabolen på taket och alla tyska kanaler fungerar klockrent.

Jag uppdaterade mjukvara hos JR Larmcenter och fick oxå in viasat och canaldigital kanalerna samt köpte jag en ca modul för canal digital. Igår fick jag hem mitt kort från canal digital och idag privade jag om allt fungerade.

Jag fick in alla filmkanalerna samt tv4 och några till. Men jag fick inte in TV 1 och TV2 samt att det inte fanns någon undertext till filmkanalerna, märkligt?

Har inte canal digital TV3, den hittade inte jag i alls listan? Finns det listor på alla kanaler så man kan lägga in kanaler manuelt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster IV parabol

Du kan ta en kanalsøk på Thor så ser du om du finner noen som er fallt ut, det er litt pussel å legge de nye inn på rett sted, men det funker brukbart.
Trykk på Menu knappen og velg hovedmeny - deretter kanalliste og kanalsøk og Thor/Intelsat --- Når det nå etter noen minutter kommer opp en liste over kanaler som ikke er i kanallisten så kan du velge hvilke du vil spare og hvor de skal inn, best er det å velge plasser i de få hullene som er eller overskrive kanaler som du ikke ønsker fra Thor listen.

Selv bruker jeg Universal kanallisten, med Thor på 1500 og oppover - fant at den Scandinaviske var ikke etter min smak, men med Thor fra 1 passer mange.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Oyster IV parabol

Lysande, ska göra det när det slutat åska. Är det vanligt att vissa kanaler fungera och vissa inte som ska fungera ex. Som för mig Sv TV 1 & TV 2
 
Toppen