• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ovälkomna propåer

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Sedan en tid har det med viss regelbundenhet dykt upp meddelanden som säger att jag har virus, systemfel, trojjaner osv. samt uppmaningar att förnya eller aktivera virusprogram. Visserligen har jag bara ignorerat dem, men till slut har jag börjat tröttna på dem. Genom att fråga rund har jag fått tips om att det kanske går att blockera avsändaradressen, även om det kanske inte hjälper så länge. Och senast att ladda ner MBAM som verkar vara väl avancerat:
Är det någon som har något annat förslag?
//Conny
 

Bilagor

  • Flera.jpg
    Flera.jpg
    45,2 KB · Visningar: 29
  • Krypterat.jpg
    Krypterat.jpg
    63,9 KB · Visningar: 28
  • Mc Affe 2.jpg
    Mc Affe 2.jpg
    14,5 KB · Visningar: 24
  • Mc Affe.jpg
    Mc Affe.jpg
    23,8 KB · Visningar: 21
  • Norton 2.jpg
    Norton 2.jpg
    15,1 KB · Visningar: 25
  • Norton.jpg
    Norton.jpg
    31,3 KB · Visningar: 25
  • Varning.jpg
    Varning.jpg
    31,7 KB · Visningar: 27

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
Sedan en tid har det med viss regelbundenhet dykt upp meddelanden som säger att jag har virus, systemfel, trojjaner osv. samt uppmaningar att förnya eller aktivera virusprogram. Visserligen har jag bara ignorerat dem, men till slut har jag börjat tröttna på dem. Genom att fråga rund har jag fått tips om att det kanske går att blockera avsändaradressen, även om det kanske inte hjälper så länge. Och senast att ladda ner MBAM som verkar vara väl avancerat:
Är det någon som har något annat förslag?
//Conny
Det går att blockera ,men dom kommer ändå att dyka upp från andra adresser, byta mailadress(vilket kan vara jobbigt),ett annat emailprogram som förpassar dom till skräppost.
Det är tyvärr svårt att helt bli av med dessa mail,(huvuddelen av alla email som sänds är spam) jag använder flera emailadresser och har lyckats hålla några fria från spam.
Min erfarenhet är att gmail rensar skräpet bäst.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har 2 olika adresser. En när jag köper saker eller har med företag att göra mm.

En för bara min privata. Den privata inga skräpmail på 5 år
 
F

Fd.47585

Guest
Som Olof skriver, använd gmail. Plockar bort skräppost mycket bra. Får du ändå så markerar du det som skräppost och då lär den sig att ta bort den avsändaren. Skräppost ligger 30 dagar i sin mapp innan den automatiskt tas bort så man kan hitta ev mail som hamnat där felaktigt (då markerar man det som "ej skräppost" så hamnar avsändaren inte där mer).
Se även till att ha ett BRA virusprogram, Norton är INTE bra liksom gratisvarianterna som fungerar om man inte har mail och bara startar datorn för att betala räkningar på banken men inte annars. Bra virusprogram, Panda, McAfee, Kasparov.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hej,
Sedan en tid har det med viss regelbundenhet dykt upp meddelanden som säger att jag har virus, systemfel, trojjaner osv. samt uppmaningar att förnya eller aktivera virusprogram. Visserligen har jag bara ignorerat dem, men till slut har jag börjat tröttna på dem. Genom att fråga rund har jag fått tips om att det kanske går att blockera avsändaradressen, även om det kanske inte hjälper så länge. Och senast att ladda ner MBAM som verkar vara väl avancerat:
Är det någon som har något annat förslag?
//Conny
I Gmail under inställningar kan du blockera avsändre/adresser
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Är det verkligen via mailen du får dessa meddelanden? Är det inte så att de "bara poppar upp"? I så fall har du fått in någon skit i datorn. Om du klickar på meddelandet kommer det att installeras ett virus. Lika troligt att det kommit via någon websida som via mail. Testa Malwarebytes och se om det programmet hittar något.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Är det verkligen via mailen du får dessa meddelanden? Är det inte så att de "bara poppar upp"? I så fall har du fått in någon skit i datorn. Om du klickar på meddelandet kommer det att installeras ett virus. Lika troligt att det kommit via någon websida som via mail. Testa Malwarebytes och se om det programmet hittar något.
Nej, detta är inte via mejl, Utan de bara poppar upp när som helst.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Avinstallera alla antivirusprogram som du fått via länkar eller vid nyinköpt maskin. Det är dom som poppar upp. Sedan kör du Microsoft egna inbyggda antivirus program. Det fungerar utmärkt om du inte har några andra hyss för dig mer än Googla, läsa tidningar o betala räkningar.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Avinstallera alla antivirusprogram som du fått via länkar eller vid nyinköpt maskin. Det är dom som poppar upp. Sedan kör du Microsoft egna inbyggda antivirus program. Det fungerar utmärkt om du inte har några andra hyss för dig mer än Googla, läsa tidningar o betala räkningar.
OK, jag har inget annat antivirusprogram och "Windows-säkerhet är inbyggt i Windows och innehåller antivirusprogrammet Microsoft Defender Antivirus. (I tidigare versioner av Windows 10 har Windows-säkerhet hetat Windows Defender Säkerhetscenter). Om du har installerat och aktiverat en annan antivirus app stängs Microsoft Defender Antivirus av automatiskt." (inte min fetstil).
Men på bifogad bild av Defender så hittar jag inget som gör att köra.
//Conny
 

Bilagor

  • Defender.jpg
    Defender.jpg
    91,7 KB · Visningar: 18

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Avinstallera alla antivirusprogram som du fått via länkar eller vid nyinköpt maskin. Det är dom som poppar upp. Sedan kör du Microsoft egna inbyggda antivirus program. Det fungerar utmärkt om du inte har några andra hyss för dig mer än Googla, läsa tidningar o betala räkningar.
Det löser inte problemet, det är spam (email) som kommer det blir du inte av med genom antivirusprogram, däremot bör ett bra emailprogram förpassa dessa till skräpposten.
Tyvärr är spam svårt att undvika,jag använder en särskild emailadress när jag handlar eller på annat sätt krävs en emailadress på nätet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag använder 2st program sedan många år för att hålla rent i min laptop.

CCleaner, (finns som gratisversion) städar webläsarna bra, dessutom sker en lättare städning varje gång man stänger webläsaren.

Revo Uninstaller pro, avinstallerar allt skräp som följer med installerade program, t.ex allt skräp som kommer med en ny PC antivirus m.m. även fullständiga raderingar på minnen med överskrivning.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Det verkar som att meningarna går i sär om det är kopplat till webbläsaren eller spam. Medan jag har uppfattningen att det förekommer utan någondera är i gång. Och vare sig Defender eller Windows-säkerhet har tydligen reagerat. Så hur gör jag för att veta vad det beror på?
//Conny
 

Bilagor

  • Windows-säkerhet.jpg
    Windows-säkerhet.jpg
    32,1 KB · Visningar: 11

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Det verkar som att meningarna går i sär om det är kopplat till webbläsaren eller spam. Medan jag har uppfattningen att det förekommer utan någondera är i gång. Och vare sig Defender eller Windows-säkerhet har tydligen reagerat. Så hur gör jag för att veta vad det beror på?
//Conny
Hej Conny,

Som jag uppfattar det, och som det ser ut på bilderna så verkar det som det är i Windows 10 som du får upp dessa aviseringar

Och då beror det nog på att när du installerat något program så har du även fått med med diverse skräpinstallationer, eller program som datortillverkaren skickat med och som nu vill att du skall köpa dessa, kan det vara så?

Ett bra verktyg för att få bort dessa heter "Malwarebytes" och som brukar vara bra att få bort skit på datorn, prova även CCleaner som PeterK föreslår.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hos mig dyker dessa typer av meddelande ofta upp bland min e-post, bara att radera.
De påstår dessutom felaktigt att jag har fått virus i min dator.
Har jag inte fått virus tidigare lär jag få det om jag klickar på någon av deras länkar.
Får några mail dagligen som jag får lägga tid på att slänga.

Visa bilaga 218226

Markera oönskad epost som skräppost så slipper ni sitta och radera återkommande "skräp".
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Ja, jag har tagit bort cookies och kört diskrensning sam ökat spärren för "popup" I Goole, men inte hittat det i Firefox.
Jag installerar i princip aldrig program från nätet, och inte så långt tillbaka jag kan minnas.
Propåerna kommer upp utan att jag vare sig har e-posten eller någon webbläsare i gång.
Jag tycker att det är märkligt att ingen annan tycks ha/haft samma problem. Men jag har kanske valt fel rubrik på tråden (?)
//Conny
 
Toppen