• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orvar är fångad

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hejsan alla husbilskompisar!
Är nu hemma från helgens besök i Kroksjön, och tro det eller ej men med i frysfacket ligger en fin laxöring, Orvar.
Jag har inte fått en fisk på 40 år, har inte hafft det intresset tidigare, men jösses vad spännande det var.
Den hoppade och for omkring så jag trodde även denna lina skulle gå av men det höll, och med god hjälp av min nyfunna vän INGE K, lyckades vi få upp Orvar.
Så det var trots vädret en kul helg.
Med detta så ligger väl Sixten illa till, nu när denna nya hobby måste utvecklas.
Vet inte hur man lägger in bilder, den är för stor säger datorn, klarar inte av att minska den, har ACDC-programmet men när man är på recize vet jag inte hur man gör, någon som kan hjälpa mig?
Så kanske jag kan lägga in en bild på Orvar.
Ha det underbart alla.
MVH KEJO 20:rolleyes:
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Infogar bild
Vet inte om det funkar, men detta är Orvar.
Som jag sa i inlägget i Vart Åker Vi.
MVH KEJO 20
testIMG_0653.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: Siw

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Grattis Kejo till din fina fisk som kallas "Orvar". Kan man kallade det "nybörjartur" på nytt? Hoppas att den ska smaka bra.
:yes:
Eva & Hasse HBK 9
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

:cool: GRATTIS Kennet, snyggt jobbat, nu får man lägga på ett kol så man kan va med i fiskeligan.
Vad körde du med för bete? för hunden är väl fortfarande vid liv,hoppas jag.
Nu får vi snart planera på allvar om fiskehelg, eller.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Hej hopp!
Jo jycken lever, han var mycke nyfiken på firren, jag använde bottenmete med något grönt "gojjs" med glitter i, ungefär som deg.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Orvar är fångad

Grattis Kejo o bra kämpat ! :D Lyfter på min nyinköpta fiskekepa...o "lånar" fotot till min samling över HBK-medlemmarnas firrar.


Mvh
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Surt sa räven när ORVAR blev lurad.För upplysning så planteras bara rengnbåge in i Kroksjön:wub: Grilla Orvar och HaDe
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Ooooops Hasse, där ser du vad jag kan om firrar, tack för upplysningen, hoppas den är god iallafall.
Ha en fin dag.
MVH KEJO
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

:cool: Skit samma Kennet det var i alla fall en sort av laxsläktet. vi kan ta och titta på bilderna i en fiskebok medan vi väntar på fångst, jag tror nämligen att Rollerteam är mycket intresserad av hur sixten ser ut med mittbena? så vi får väl låta han tjuvkika lite i boken han med , eller vad tycker du kejo?
:wink:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Fin fin idé, det verkar kul.
Jag behöver lära mig mycke nu.
Börjar fundera på vad man skall ha för rullar, spön mm.
Man får ju aldrig nog när man hittat en ny hobby.
MVH KEJO 20:rolleyes:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

:cool: Med tanke på rullar skulle jag föreslå att du köper en haspelrulle, haspelrulle är den som du har en bygel som du fäller fram vid kast , varför jag tycker att man bör ha en haspel är av den enkla anledningen att det finns så mycket på marknaden att välja på, samt att priset är överkommligt, ca 200- 1,500 kr det jag tycker att du ska titta på är om rullen har kullager eller ej, det finns dom som bara har bussningar, och dom blir efter tid lite tråkiga att kasta med,kärvar helt enkelt. Dom flesta haspelrullar nu för tiden är med vändbar vev Höger eller Vänstervevad, beroende på hur man vill veva med höger eller vänster hand. Spön därimot ska du vara uppmärksam på om du köper en haspelrulle, och det du ska titta på är om det är en stor spöögla den första öglan på spöt, varför det har betydelse beror på att om man har en haspelrulle så får linan större utrymme att spola av från rullen vid kast.Längden därimot på spöt är mera personligt, det ska kännas bekvämt med spö och rulle, det jag tycker är ett lagom långt spö är 8-10 fot vid vanligt fiske i sjöar,ska du därimot fiska vid havet går det åt ett längre spö med mera ryggrad alltså styvare och längre. Köp ett paket som du tycker verkar bra,av erfarenhet vet jag att man gärna köper flera rullar och spön, du vet BRA att ha.
Sen är det som jag skrivit i fiskeforumet det är ingen matrealsport (dyrt är bäst)
Det går att få fisk på en rev och träpinne oxå.

Välkommen i den här (galna värden Kejo).:wink:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Hejsan Hasse P.
Tack för dina mycket goda råd, frugan såg väl matpengarna flyga iväg på dyrbar fiskeutrustning men som du säger man behöver ju inte ha det dyraste.
Dom grejjorna jag har nu får duga ett tagm men en ny rulle finns på önskelistan.
Hur är det när man kör uppåt Dalarna, hur vet man var man får fiska?
Är det någon som har tipps om bra fiskeställen?
Vi kör upp åt Siljan vecka 31 tar 45:an upp så tipps om sevärdheter och bra ställplattser mottages tacksamt, jag vill inte in på campingar.
Ha en uderbar dag kära vänner.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Orvar är fångad

Hej Kejo....vet inte om ni är kvar i trakterna då, men vi åker upp mot Dalarna o Värmland V 32 o 33 på fiskeraid efter Sixten.

Ska försöka skicka över via mail till dig ang fiskeplatser som jag har i mitt kartprogram, visst nåt med copyriht o lägga ut det här på forumet.

Sen håller jag med Hasse P ang hans råd om fiskeutrustning, det som jag tycker är bland det viktigast är att du har fräch lina på, helst årsfärsk..för hur roligt är det om linan går av pga linan är torr, o då naturligtvis med Sixten hängandes i andra änden ! :twitcy:



Mvh
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

:cool: Jag vill ge dig ett tips till som många (nybörjare) inte tänker så mycket på när man står där och fiskar.
Man har inte sett till att slirbromsen är inställd på rullen, antingen står den för löst med påföljd att man inte kan göra ett bra mothugg vid fångst, eller för hårt då med påföljd att linan då brukar brista.
Ha därför som vana när du börjar fiska, ställ in slirbromsen på rullen, ta tag i linan och känn med ett drag ut med spöt hur hårt bromsen står, ställ bromsen på ett lagom hårt motstånd, justera därefter vid napp om det behövs.
Vi kanske får gå över i Fiskeforumet för vidare konservationer i detta ärende, så vi snackar på rätt ställe, det kanske är flera som vill vara med och diskutera om detta.

Hade ;)
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Orvar är fångad

Hallå Rollerteam
Skulle vara jättekul om vi fick sammanstråla med er uppöver, vi saknar någon att åka tillsammans med, så om ni vill eller kan så söker vi gjärna upp er.
Eller om någon mer ser detta, skall ni 45:an uppåt vecka 31 så hör av er, det är alltid roligare om man är fler.
MVH KEJO 20
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Orvar är fångad

Hasse,

Ni är redan flyttade till Fiskekroken så det är bara att fortsätta fisket!
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Orvar är fångad

Kejo....sköj, vi får höras vidare om sammanstrålningen lite närmare inpå i en ny tråd. Vi kanske kan bli fler som gör vattnen osäkra runt den tidpunkten.


Hasse P...vill gärna kika i din bok, för en Sixten med mittbena har jag aldrig sett innan. Kan du inte sätta in bilden på Fiskeforum ? :cool:
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Orvar är fångad

Hej på er och lycka till i jakten på Sixten, ser efter några semesterveckor i Österike ,att det är ganska lungt på jakten efter Sixten, men lycka till i fortsättningen.

irgitta & Rune
 
Toppen