Ortnamn på bilder

Nissed

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Hej
När jag fotar med min telefon utomlands i Europa, får jag med ortsnamnet på bilden, oavsett hur liten platsen är. Men i Sverige står det bara Sverige och inget närmare. Vad beror detta på. Jag har ju valt att Google ska lägga in namnen på bilderna, då jag tycker det är kul att kunna se var bilden togs.
Någon klok på klubben som vet orsaken

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Önskar jag kunde hjälpa dig, men undrar lika mycket som du. Vore trevligt om det kom ett svar som rätar ut frågetecknen. Hälsningar Göran Hellman.

Tommy o Merit

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Hej
När jag fotar med min telefon utomlands i Europa, får jag med ortsnamnet på bilden, oavsett hur liten platsen är. Men i Sverige står det bara Sverige och inget närmare. Vad beror detta på. Jag har ju valt att Google ska lägga in namnen på bilderna, då jag tycker det är kul att kunna se var bilden togs.
Någon klok på klubben som vet orsaken
Har kameran fått tillgång till platstjänsterna med högre precision? I min Sony kałlas det "Spara plats" och ev objektspårning! Lycka till och
Rulla lungt
Tommy

chiko

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
25187
Det finns en app som heter GPS förfinats där man har möjlighet att ta ett foto där man i fotot får både gps-kordinater och ortsnamn.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
21121
Har letat efter samma sak, och hittade i galleriinställningar (Android) alternativet platsvisning tror jag skall hjälpa.

knarrevik

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Bilder som tas med mobiler och kameror utrustade med GPS lägger in koordinater med mycket mera som exifvärden tillsammans med bilden.
Nedan visas en del av alla värden som lagras.
C5ECB053-84B7-4D9C-8B11-401E65EC5F76.png

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Det kan bli värre fel än ortsnamn, jag tog några bilder här i närheten och blev lokaliserade med plats och allt i U.S.A

knarrevik

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Det kan bli värre fel än ortsnamn, jag tog några bilder här i närheten och blev lokaliserade med plats och allt i U.S.A
Då funkade inte GPS eller platstjänster. Tidiga mobiler och kameror tog tid på sig att hitta koordinater. Inte minst fasta navigatorer som krävde fri sikt till satelliterna.

Toppen