• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ortnamn på bilder

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2024
Hej
När jag fotar med min telefon utomlands i Europa, får jag med ortsnamnet på bilden, oavsett hur liten platsen är. Men i Sverige står det bara Sverige och inget närmare. Vad beror detta på. Jag har ju valt att Google ska lägga in namnen på bilderna, då jag tycker det är kul att kunna se var bilden togs.
Någon klok på klubben som vet orsaken
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Önskar jag kunde hjälpa dig, men undrar lika mycket som du. Vore trevligt om det kom ett svar som rätar ut frågetecknen. Hälsningar Göran Hellman.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej
När jag fotar med min telefon utomlands i Europa, får jag med ortsnamnet på bilden, oavsett hur liten platsen är. Men i Sverige står det bara Sverige och inget närmare. Vad beror detta på. Jag har ju valt att Google ska lägga in namnen på bilderna, då jag tycker det är kul att kunna se var bilden togs.
Någon klok på klubben som vet orsaken

Har kameran fått tillgång till platstjänsterna med högre precision? I min Sony kałlas det "Spara plats" och ev objektspårning! Lycka till och
Rulla lungt
Tommy
 

chiko

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
25187
Medlemskap
2024
Det finns en app som heter GPS förfinats där man har möjlighet att ta ett foto där man i fotot får både gps-kordinater och ortsnamn.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har letat efter samma sak, och hittade i galleriinställningar (Android) alternativet platsvisning tror jag skall hjälpa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Bilder som tas med mobiler och kameror utrustade med GPS lägger in koordinater med mycket mera som exifvärden tillsammans med bilden.
Nedan visas en del av alla värden som lagras.
C5ECB053-84B7-4D9C-8B11-401E65EC5F76.png
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kan bli värre fel än ortsnamn, jag tog några bilder här i närheten och blev lokaliserade med plats och allt i U.S.A
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det kan bli värre fel än ortsnamn, jag tog några bilder här i närheten och blev lokaliserade med plats och allt i U.S.A
Då funkade inte GPS eller platstjänster. Tidiga mobiler och kameror tog tid på sig att hitta koordinater. Inte minst fasta navigatorer som krävde fri sikt till satelliterna.
 
Toppen