• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Optimera elkostnad vid uppvärmning

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi tillhör ju den skara husbilsåkare som vill ha husbilen uppvärmd även när vi inte använder den och nu är ju priserna i elområde SE4 inte att leka med.
Funderar lite på om man kan optimera elanvändningen och hittar då Tibber och Greenely som verkar köra timdebitering och har appar som fått bra kritik för att kunna periodisera förbrukningen bättre till lågpristider.

Finns det någon användare av dessa el-abbonemang bland medlemmarna så dela gärna med er av era erfarenheter.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Vi tillhör ju den skara husbilsåkare som vill ha husbilen uppvärmd även när vi inte använder den och nu är ju priserna i elområde SE4 inte att leka med.
Funderar lite på om man kan optimera elanvändningen och hittar då Tibber och Greenely som verkar köra timdebitering och har appar som fått bra kritik för att kunna periodisera förbrukningen bättre till lågpristider.

Finns det någon användare av dessa el-abbonemang bland medlemmarna så dela gärna med er av era erfarenheter.
Teckna avtal till sommaren så är det inte några problem nästa vinter. Har Ida 68 öre kilowatten + alla skatter.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Elen är alltid billigast mellan 22 och 06. Om det räcker att värma husbilen under dessa timmar blir det billigare.
Löses med ett vanligt timeruttag.
Du kan även kolla prognosen själv när elen är billigast och ställa ditt ur efter det.
Jag styr min förbrukning hemma på liknande sätt fast i större skala.
Hade föregående månad ett snittpris på drygt 1kr.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tack @Daniel K det blev ett Tibber abonnemang och jag lade till elpriset i HomeAssistant, ska bli intressant att följa. Tar väl några veckor innan jag får timdebitering för elmätaren behöver bytas. Tyvärr sitter inte elmätaren så jag når den med wifi och Watty verkar inte finnas längre så jag kanske får ta in realtidsförbrukning via HA och Shelly i stället. Hur har du löst det med realtidsförbrukning?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har inget särskilt arrangemang kring elförbrukningen just nu eftersom vi eldar med ved mot ackumulatortankar. Vi här i norr har ju inte heller drabbats lika hårt av höga elpriser ännu.
Håller på med en installation av solpaneler och i växelriktaren finns en ”smart meter” som har koll på alla energiflöden mellan hus, batterier och nät. Min förhoppning är att kunna styra överskottsproduktion med Home Assistant utifrån elprisets variationer.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Har kört Tibber i något år med timdebitering. Började pga av att vi laddar elbilen på nätterna. Men det gäller att styra över så mycket som möjligt till natten när priset är lägre. Hat t.ex. lagt varmvattenberedaren med timer via en kontaktor. Varmvattnet räcker till gott och väl hela dagen. Golvvärmen i badrummet samt värme i källare och förråd kör jag också på natten.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo jag funderar just på VV-beredaren som är 200 liter och den borde räcka till 2 pensionärer om den går på natten bara. Vi har luftburen värme med återvinning så där är det lite svårare. Har du realtidsmätning inkopplad till mätaren?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jo jag funderar just på VV-beredaren som är 200 liter och den borde räcka till 2 pensionärer om den går på natten bara. Vi har luftburen värme med återvinning så där är det lite svårare. Har du realtidsmätning inkopplad till mätaren?
Har inte skaffat realtidsmätning ännu, min elmätare är inte kompatibel med Tibber Pulse men det ligger i planeringen. Men tibberappen visar timme för timme förbrukningen men resulfatet kommer dygnet efter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De flesta elbolag erbjuder timdebitering.
Tibber har rätt hög fast kostnad (finns betydligt billigare).
Jag säljer så mycket solproducerad el som möjligt (elen är dyrast när solen lyser) och lägger all hög förbrukning nattetid.
Tex varmvattenberedare, laddning av hybrid och elbil, disk och tvätt och elgolv där det är klinker.
När elen är dyrast (normalt mellan 17 och 19) står värmepumpen still.
Många elföretag erbjuder numer koll i appar.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Här ett kul alternativ om man inte vill köra värme kontinuerligt i husbilen. Med detta tillägg i HA (Home Assistant) schemalägger man elvärmens gångtid när husbilen står parkerad ute i kylan. Värmaren startas utifrån tänkt avresetid och anpassar gångtiden efter utetemperaturen. Skickar också en notis till mobilen om sladden inte är kopplad. En wifi plugg som kan integreras i HA och gärna mäta ström krävs. Mer info här >

heater.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ett alternativ för optimering av elkostnad vid uppvärmning av husbil som är parkerad inom hemmawifinätets räckvidd. Home Assistant och en Sonoff TH16 eller TH10 (wifi strömbrytare) samt en Si7021 sensor som kollar temp, luftfuktighet och daggpunkt. WiFi-brytaren reagerar på inställda gränsvärden och aktiverar en elektrisk kupévärmare vid behov. Lite nördigt kanske men kul pyssel under vintersäsongen när husbilen står avställd :).

Collage_Fotor(1).jpg
 
Toppen