• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Onormalt slitage på innersida bakdäcken.

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Är det någon som råkat ut för onormalt slitage på innersida bakdäcken?
Jag har hört att det kan bero på stötdämpningen. Fler bud från någon som råkat ut för detta?
Ni som varit ute för detta, har det räckt att byta stötdämpare eller har ni fått komplettera med hjälpfjädring?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Mest troligt är att dom suttit fram innan och snedslitaget uppkommit där. Det kan inte bero på stötdämparna iallafall. Och har du original fiat chassi är det stel axel vilket inte borde slita snett, möjligtvis glappa hjullager men ganska osannolikt. Har dom bara suttit bak är det nog fel i däcken, separation p.g.a. Överlast kanske.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Mest troligt är att dom suttit fram innan och snedslitaget uppkommit där. Det kan inte bero på stötdämparna iallafall. Och har du original fiat chassi är det stel axel vilket inte borde slita snett, möjligtvis glappa hjullager men ganska osannolikt. Har dom bara suttit bak är det nog fel i däcken, separation p.g.a. Överlast kanske.
Nej det är nya däck. När jag köpte bilen så var bakdäcken slitna på in och utsida. Jag drog slutsatsen att det varit fel lufttryck. Nu tänker jag att problemet fanns redan då och man helt sonika har lagt om däcken, därav slitage även utsida.
Så förutsättningar är helt nya däck och fyrhjulsinställning gjort. Rätt lufttryck.
Allt är som det skall.
Men något är ändå fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, på äldre bilar med Fiats egen stela bakaxel så kunde en del fått stryk så hjulspindlarna helt enkelt böjt sig lite av belastningen och bilen gick med negativ camber och slet bakdäcken på insidan.
Fullastad/maxvikt hela tiden och många mil på dåliga vägar var nog största boven, då i alla fall. Det behövs inte mycket fel på spindeln för att däcken skall börja luta rätt mycket.

Vet inte alls om det problemet är helt borta på nyare bilar, och i så fall från när.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg ditt inlägg nu, kollade de bak om det nu är en stel bakaxel som egentligen inte går att justera. Har du mätvärden på bakhjulen??
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej vill bara tillägga lite info om svaga hjulspindlar vid maxlast hela tiden på en del äldre Ducato med stel original Fiat axel som kanske kan vara bra att veta.
Jag har varit med om/sett problemet tre, fyra gånger på äldre bilar som slitit bakdäcken på insidan. Det är lite svårt att säga för i de två fall jag fixat felet så har det varit utan nya delar. Det finns nya lösa spindlar att köpa och de är bultade till bakaxeln (i alla fall på de äldre) så man kan helt enkelt byta dem, och felet är troligen endast i spindeldelen och inte i själva bakaxeln. Man kan säkert mäta vinkeln på anliggningsytan på bakaxeln för koll när spindlarna är borta.
Men till slitaget, inte nog med att det blir negativ camber när spindlarna ger med sig utan också lite toe out som bättrar på suddgummieffekten mot asfalten eftersom båda hjulen strävar lite utåt hela tiden.

Men åter, jag vet inte om de fått bort problemet på nyare bilar med lite mer marginal från början.
Å andra sidan sett så är ju även ALKO's bakaxlar fasta i hjulvinklarna men tuggar däck ibland. Det finns väl en firma i Örebro tror jag som kan rikta upp dem med induktionsvärme och mätinstrument.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sett detta betydligt fler gånger, syns tydligt när man ligger bakom en äldre fiat-husbil, bakhjulen står som på en nerlastad VW bubbla, men det är knappast p.g.a delad bakaxel, utan som Jankro skriver stor överlast över tid.
 
Toppen