• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

omklassning

M

mikkis

Guest
hej

Jag har en Dethleffs i 6501 B -2008
den är personbilsklass 2 och totalvikt på 3850 kilo.

Jag är intresserad av öka den vikten änu mer för bilen i sig är tung och vi har övervikt idag då vi åker. någon som vet om det går? eller skal man satsa på att regga den som tunglastbil?

ideer og förslag är jag intresserad av.
kan tillägga att jag har c behörighet och har stor erfarenhet av att framföra tunga lastbilar ch fordon.

/
Mikkis
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: omklassning

Personbil klass 2 har ingen viktbegränsning så det kan knappast vara nödvändigt att registrera om till tung lastbil.
 
M

mikkis

Guest
Sv: omklassning

det förstår jag men har inte husbilen begränsningar för totalvikt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: omklassning

Det som avgjør maks totalvekt er hvilket chassi som er under huset.
Et X250 40 Heavy med 16" kan ha totalvekt 4 tonn. Biler med ALKO lavramme kan ha opp til 5 tonn ved dobbel bakaksel.

For nye biler så er det begrenset hva som kan endres etter første gangs registrering.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: omklassning

Mikkis

Inte lätt att se vilket chassie din bil är byggd på. Men Fiat verkar vara mindre krångel att väga upp än MB. För att väga upp min MB 316 från 3500 kg till 3860 kg så tvingades jag byta framaxelbalk (för 37.000:) och då ökades ändå inte tillåten axelbelastning utan endast totalvikten.
aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: omklassning

det går tydligen inte att ändra registrering från pb2 till tung lastbil.......lurad in i en dyrare skattekategori alla som reggar C-kortsbilar till pb2. Vad jag sett så är C-kortsbilar 50% billigare i skatt.
 
E

ernst2169

Guest
Sv: omklassning

Hej Mikkis. :santa1: Det enklaste är nog att skaffa en 5-tonnare :p t.ex. vår drömbil som säljs i Hyssna:ball-icon:
Lycka till.

VARMA hälsningar från oss i solen.
 
Toppen