• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Oljemängd?

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Har en Fiat Hymer Camp -91 med 2,5 TD motor. Motorkod 8144.67
Hur mycet olja åtgår till växellådan och vilken olja rekommenderar ni. Vill gärna att pärlan fortsätter att må bra. Har inte ägt den så länge och vet inte hur tidigare ägare skött service. Försöker se till att gå igenom så mycket som möjligt innan säsongen börjar.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag brukar gå till en seriös bildelsfirma, exvis AUTOEXPERTEN som finns i Karlstad.
Där ber man om olja till växellådan till bilen och anger bilnummer.
Då får man rätt kvalitet och rätt mängd. Har för mig det är 2,7 l till min Ducato 1996 2.5TDI. (står även i servicehandboken)
Jag brukar få 1 l flaskor med utdragbar pip, då är det lätt att ligga under bilen och sticka in pipen och fylla VX-låddan.
Genom att hissa bilen lite på höger sida går det att få in någon dl mer och därmed en viss överfyllning.

Mycket bra ide att göra dessa saker som ny ägare på bilen.
Inför säsongen.

Roysan
 

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Tack allihopa. Som ni säkert förstår så existerade inga handböcket till bilen, annars hade jag inte behövt fråga. Men angående överfyllning, hur mycket extra rekpmmemderars?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har en Fiat Hymer Camp -91 med 2,5 TD motor. Motorkod 8144.67
Hur mycet olja åtgår till växellådan och vilken olja rekommenderar ni. Vill gärna att pärlan fortsätter att må bra. Har inte ägt den så länge och vet inte hur tidigare ägare skött service. Försöker se till att gå igenom så mycket som möjligt innan säsongen börjar.
Sök på växellådsolja/ växellåda i forum, skrivet av tex Jankro.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan.
Olja till gen.1 äldsta varianten av ducatolådorna har säkert diskuteras här hundra gånger (lådor upp t.o.m. 1994 och äldsta chassit, gen 1) och blandas bl.a. ofta samman med lådorna (gen2 -94/-95 till ca. -01/-02) som har samma grundkonstruktion men andra problem och inte minst annan oljemängd, 2,7 till 3 Liter med lite överfyll.
De här första lådorna är lite allmänt känsliga och verkar behöva lite modernare oljor än originalet för att må så bra som möjligt och bli så lätta som möjligt att växla.
Det finns några varianter av oljor som brukar rekommenderas, och en av dem som jag och många använder är Red Line's mediumtjocka olja, Lightweight.

RED LINE LightWeight ShockProof.JPG
Nästa klassiker är mängden olja. Det har varit fel mängd angivet (kanske för att de första lådorna var 4-växlade och hade mindre hus) med 1,25L. som rekommenderad mängd.
Sedan strulade det till sig med de 5-växlade lådorna, för det finns en oljesticka i lådan på baksidan upptill. Den blev erkänt efteråt felmärkt ett tag och med den märkningen så blev det bara 1,25L även i den lådan med större hus, och därmed för låg nivå.
Det finns verkstadspapper på hur oljestickorna bör vara märkta eller märkas om, så det är inget allmänt påhitt.
Så man skall hälla i ca. 1,7 till 1,8 liter ny olja i en helt tömd låda.
Anledningen till att "helt" är understruket är att det finns två oljepluggar under lådan som skall tas bort för att få ut all olja ur lådan, så den inte blir överfylld.

Så.... Tappa ur all olja genom två bottenpluggar (lika utseende på båda). Fyll upp med 1,7 till 1,8 Liter ny olja, ex. Red Line genom att ta bort backljuskontakten till höger om växelföraren på uppsidan av lådan. Det är en låg "vägg" inne i lådan så den blir fylld på båda ställen även fast man måste tömma den på två ställen (troligen en säkerhet för att få lite olja kvar i lådan om packboxarna till drivaxlarna läcker). Dra inte åt kontakten för hårt när du är klar för det är väldigt tunt gods mellan nyckelgreppet och gängan.

Om du vill kolla före/efter fyllning, eller ev. märka om din sticka så skall det rätta nivåmärket vara där det står röd "Ny markering" och därmed ca. 6,5 cm under övre flänsen på hatten. Den blåa markeringen har också förekommit, men det blir för mycket olja i lådan och kan ha kommit av att "någon" har märkt om en sticka som redan hade rätt nivåmärkning från början.

Oljesticka.JPG


M.v.h. JANKRO.
 

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Hejsan.
Olja till gen.1 äldsta varianten av ducatolådorna har säkert diskuteras här hundra gånger (lådor upp t.o.m. 1994 och äldsta chassit, gen 1) och blandas bl.a. ofta samman med lådorna (gen2 -94/-95 till ca. -01/-02) som har samma grundkonstruktion men andra problem och inte minst annan oljemängd, 2,7 till 3 Liter med lite överfyll.
De här första lådorna är lite allmänt känsliga och verkar behöva lite modernare oljor än originalet för att må så bra som möjligt och bli så lätta som möjligt att växla.
Det finns några varianter av oljor som brukar rekommenderas, och en av dem som jag och många använder är Red Line's mediumtjocka olja, Lightweight.

Visa bilaga 221310
Nästa klassiker är mängden olja. Det har varit fel mängd angivet (kanske för att de första lådorna var 4-växlade och hade mindre hus) med 1,25L. som rekommenderad mängd.
Sedan strulade det till sig med de 5-växlade lådorna, för det finns en oljesticka i lådan på baksidan upptill. Den blev erkänt efteråt felmärkt ett tag och med den märkningen så blev det bara 1,25L även i den lådan med större hus, och därmed för låg nivå.
Det finns verkstadspapper på hur oljestickorna bör vara märkta eller märkas om, så det är inget allmänt påhitt.
Så man skall hälla i ca. 1,7 till 1,8 liter ny olja i en helt tömd låda.
Anledningen till att "helt" är understruket är att det finns två oljepluggar under lådan som skall tas bort för att få ut all olja ur lådan, så den inte blir överfylld.

Så.... Tappa ur all olja genom två bottenpluggar (lika utseende på båda). Fyll upp med 1,7 till 1,8 Liter ny olja, ex. Red Line genom att ta bort backljuskontakten till höger om växelföraren på uppsidan av lådan. Det är en låg "vägg" inne i lådan så den blir fylld på båda ställen även fast man måste tömma den på två ställen (troligen en säkerhet för att få lite olja kvar i lådan om packboxarna till drivaxlarna läcker). Dra inte åt kontakten för hårt när du är klar för det är väldigt tunt gods mellan nyckelgreppet och gängan.

Om du vill kolla före/efter fyllning, eller ev. märka om din sticka så skall det rätta nivåmärket vara där det står röd "Ny markering" och därmed ca. 6,5 cm under övre flänsen på hatten. Den blåa markeringen har också förekommit, men det blir för mycket olja i lådan och kan ha kommit av att "någon" har märkt om en sticka som redan hade rätt nivåmärkning från början.

Visa bilaga 221311


M.v.h. JANKRO.
Klockrent svar! Älskar människor som ger raka svar och tips på vägen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det lär finnas, eller finns på min bil, DUCATO 1996 2.5 TDI, en skruv med sexkantskalle som ser ut att vara avtappning eller nivåskurv.
Det gäller då att inte försöka skruva bort den. Något kan släppa inne i lådan. Sägs det.....
Det har skrivits om denna skruv.
Bara en liten varning

Annars ser man tydligt vilken som är avtappning och påfyllning. På min bil är det ingen oljesticka och man fyller genom påfyllningskruven vilken oxo funkar som nivå.
4 kant 8 mm, gjorde jag av en 1/2 tum till 3/8 omvandlare, och slipade ner 3/8 till 8 mm fyrkant. (3/8 tum är 9,52 mm)
Avtappningen är ett annat mått, men där funkar även 6 kantnyckel.

Ja vi kom lite utanför ämnet, sorry.
Men säkert många andra som funderar på att byta VX olja själv

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det lär finnas, eller finns på min bil, DUCATO 1996 2.5 TDI, en skruv med sexkantskalle som ser ut att vara avtappning eller nivåskurv.
Det gäller då att inte försöka skruva bort den. Något kan släppa inne i lådan. Sägs det.....
Det har skrivits om denna skruv.
Bara en liten varning

Annars ser man tydligt vilken som är avtappning och påfyllning. På min bil är det ingen oljesticka och man fyller genom påfyllningskruven vilken oxo funkar som nivå.
4 kant 8 mm, gjorde jag av en 1/2 tum till 3/8 omvandlare, och slipade ner 3/8 till 8 mm fyrkant. (3/8 tum är 9,52 mm)
Avtappningen är ett annat mått, men där funkar även 6 kantnyckel.

Ja vi kom lite utanför ämnet, sorry.
Men säkert många andra som funderar på att byta VX olja själv

Roysan

Att fylla via påfyllningsskruven på den växellådan är inte att rekommendera eftersom man bör överfylla den en del för att säkerställa att
5:an får ordentlig smörjning vi långsam körning. Bättre är att fylla via backljuskontakten och överfylla ca 0,5L, totalt 2,7-2,8L.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det lär finnas, eller finns på min bil, DUCATO 1996 2.5 TDI, en skruv med sexkantskalle som ser ut att vara avtappning eller nivåskurv.
Det gäller då att inte försöka skruva bort den. Något kan släppa inne i lådan. Sägs det.....
Det har skrivits om denna skruv.
Bara en liten varning

Ja vi kom lite utanför ämnet, sorry.
Men säkert många andra som funderar på att byta VX olja själv

Roysan
Hej, ja den berömda skruven sitter framåt bilen (mot kylaren alltså) på växellådsväggen och ser förrädiskt ut som en nivå/ev.fyllskruv och det är nog många som blivit svettiga när de har fått bort den och snabbt skruvat dit den igen. Jag vet att det inte brukar hända något om man lossar den och hinner titta på den innan man inser misstaget och sätter dit den igen o_O. Men man skall nog inte röra på växelspaken eller annat innan återmontering, och hålet som blir har inget med oljenivå eller fylla på olja att göra.
Gäller alltså generation 2 lådorna mellan ca. -95 till -02 som förtydligande.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det var därför jag skrev att ha bilen upphissad på höger sida, i tron att det går att fylla mer.
Men det kanske inte räcker då?
Klart lättare om man kan fylla uppifrån om jag hittar backljuskontakten.

Det står 2,75 l i servicehandboken för min bil.
Köper man tre liter och kan få i det borde det vara bra.

OK Jankro om den förrädiska skruven.
Det är en sexkantskruv, och avtappning och påfyllnadskruvarna är annorlunda, dvs har fyrkant fattning och ev även sexkant.
Ett sätt att skilja på skrufvarna.....

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tänkte bara skriva om en grej till i sammanhanget som jag brukar påpeka men glömde nu i inlägget ovan.
När man fyller upp de äldsta lådorna gen.1 till markeringsnivån som ger uppåt 1.8Liter olja i lådan så blir oljenivån då så hög så att oljan står, även när man inte åker med bilen, uppe på ingående axeln i växellådan, så risken ökar lite att om den packboxen är sliten och kanske har en tendens att läcka lite ut mot kopplingen/svepet, och då ökar risken lite för mer läckage.
Även om olja piskas mot packboxen vid lägre oljenivå när bilen är igång så står inte oljan mot packboxen när bilen står still. Men det brukar visa sig med någon liten droppe nere vid svepet där den halvmånformade täckplåten sitter.
Verkar inte vara något överhängande problem, men kan vara bra att veta.

(Tyvärr så fick Fiat's konstruktörer för sig att montera packboxen som första detalj inifrån lådan när huset är helt tomt på delar och kugghjul.... Så att säga grundbulten i sammanhanget :mad:, när det naturligtvis hade varit bättre och enklare att montera den så den kan bytas utifrån och då "bara" behöva ta loss växellådan för åtkomst till packboxen.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var därför jag skrev att ha bilen upphissad på höger sida, i tron att det går att fylla mer.
Men det kanske inte räcker då?
Klart lättare om man kan fylla uppifrån om jag hittar backljuskontakten.

Det står 2,75 l i servicehandboken för min bil.
Köper man tre liter och kan få i det borde det vara bra.

OK Jankro om den förrädiska skruven.
Det är en sexkantskruv, och avtappning och påfyllnadskruvarna är annorlunda, dvs har fyrkant fattning och ev även sexkant.
Ett sätt att skilja på skrufvarna.....

Roysan
Du har rätt, det står 2,75L i verkstadshandboken, men man bör fylla ca 3L. Jag höll på med en annan växellåda senast, där blev det lagom med 2,75L inkl. överfyllnad!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Intressanta inlägg!
Denna gången jag byter olja i VX-lådan skall jag ta prover på dels den gamla oljan och dels den nya.
Bilen kör 60 000 km enligt de bytesintervall som står i den servicehandbok jag har.
Jag skall gör några tester för att se om den gamla oljan har försämrats, eller förändrats. Och därmed försöka vets om det är lönt att byta oljan.
Dvs jag vill veta saker och inte tro. (Försöka i alla fall).

1. Kolla färgen om den har förändrats
2. Ta en droppe av varje olja på en plåt och känna med fingern om den är lika fet eller smörig som den nya
3. Någon form av glidtest, ev en större droppe på en plåt och placera en tung sak på oljan och efter någon dag luta plåten för att se om den tunga saken glider, mer eller mindre.
4. Titta i mikroskop på en liten oljedroppe, för att se om den har partiklar från slitna kugghjul eller annat.

Förslag till tester fler mottages????

Bytet av olja kommer att ske under april tror jag återkommer.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressanta inlägg!
Denna gången jag byter olja i VX-lådan skall jag ta prover på dels den gamla oljan och dels den nya.
Bilen kör 60 000 km enligt de bytesintervall som står i den servicehandbok jag har.
Jag skall gör några tester för att se om den gamla oljan har försämrats, eller förändrats. Och därmed försöka vets om det är lönt att byta oljan.
Dvs jag vill veta saker och inte tro. (Försöka i alla fall).

1. Kolla färgen om den har förändrats
2. Ta en droppe av varje olja på en plåt och känna med fingern om den är lika fet eller smörig som den nya
3. Någon form av glidtest, ev en större droppe på en plåt och placera en tung sak på oljan och efter någon dag luta plåten för att se om den tunga saken glider, mer eller mindre.
4. Titta i mikroskop på en liten oljedroppe, för att se om den har partiklar från slitna kugghjul eller annat.

Förslag till tester fler mottages????

Bytet av olja kommer att ske under april tror jag återkommer.

Roysan

Du kan även skicka in ett prov på din olja, ifall du vill "veta saker".

Oljeanalyser - Hur vi kan hjälpa dig
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Intressanta inlägg!
Denna gången jag byter olja i VX-lådan skall jag ta prover på dels den gamla oljan och dels den nya.
Bilen kör 60 000 km enligt de bytesintervall som står i den servicehandbok jag har.
Jag skall gör några tester för att se om den gamla oljan har försämrats, eller förändrats. Och därmed försöka vets om det är lönt att byta oljan.
Dvs jag vill veta saker och inte tro. (Försöka i alla fall).

1. Kolla färgen om den har förändrats
2. Ta en droppe av varje olja på en plåt och känna med fingern om den är lika fet eller smörig som den nya
3. Någon form av glidtest, ev en större droppe på en plåt och placera en tung sak på oljan och efter någon dag luta plåten för att se om den tunga saken glider, mer eller mindre.
4. Titta i mikroskop på en liten oljedroppe, för att se om den har partiklar från slitna kugghjul eller annat.

Förslag till tester fler mottages????

Bytet av olja kommer att ske under april tror jag återkommer.

Roysan
Kolla även på avtappningspluggarna. De är magnetiska. Partiklar där kan säga en del om växellådan.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Magnetiska avtappningspluggar.
Jo, men är det så numera?
På 60 talet hade jag en BMC 1100 Austin, den stora hundkojan.
Köptes med 2700 mil och hade renoverad motor och VX-låda.
Min första bil, riktigt kul att köra men....
Vid oljebyte, som då var samma olja för både motor och VX-låda, fann jag pluggen som då hade magnet se ut som en borste.
Mängder av magnetiskt lull satt där.
Efter ytterligare 2500 mil var lådan slut.

Så det är lite längre livslängd på våra bilar numera.
Tnx för tipset om oljetest. Jag börjar med egna tester så får vi se sen.

Skall i alla fall bli intressant att se om oljan blir sliten.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja på många lådor, i alla fall förr fanns det ju inga bytesintervaller alls inlagda. Det som förstör oljor mest är kanske hög värme och allra mest förbränningsrester i motoroljor,problem som inte finns i enbart växellådsoljor, inte ens värme om allt är ok.
Man får väl en känsla av att största problemet i så fall är finspånor som nöts bort och cirkulerar med oljan inne i lager m.m.
Det finns ju i troligen de flesta lådor en magnet inne i lådan och även magnetiska oljepluggar som samlar på sig i alla fall magnetiska spånor.
Jag har nog ofta haft det svaret på frågor om byte av olja i växellådor, manuella alltså. Om man köper en ny bil och det inte finns någon bytesintervall så kan det kanske vara lämpligt om man vill, att byta oljan efter kanske 2000mil när allt har nött in sig, och öppna pluggen precis efter färd innan ev, spån hinner lägga sig på botten av lådan, som sker om den står på en köplats utanför en verkstad länge innan pluggen öppnas. Byta då och sedan glömma bort problemet om ingen intervall anges.
Eller kanske byta när man nyligen har köpt en begagnad bil och har lite nytändning på underhåll.

I USA brukar en magnetoljeplugg med metallspånor kallas "frightened kitten" och en viss likhet finns onekligen.
P8010142.JPGimagesCAR6XLC4.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
NU har jag bytt VX-lådsolja.
Som jag nämnde tidigare tog jag prov på den gamla oljan och skall jämföra med den nya. För att försöka utröna om den gamla har blivit sämre på något sätt.
Avtappningen gick fint med 8 mm fyrkanverktyget jag tillverkade. avtappningspluggen sitter längst ner på diffdelen av lådan, dvs där drivaxlarna kommer ut, avtappning på vänster sida.
Den där berömda backljuskontakten, jo den fann jag, men ovanpå och långt bak på lådan.
Med en 22 mm ringnyckel gick det att få loss den, sen skruva ur den för hand.
Tog en tratt och satt på en 40 cm lång slang för att fylla. Tog sin tid då olja rinner sakta.
Den gamla oljan var röd, ,in nya olj var gul så det är olika sort. Men förmodligen av samma spec.
Prov 1. Känna på oljan genom att gnida dem mellan tumme och pekfinger, känner ingen skillnad.
Prov 2. En droppe olja på ett papper, och se hur stor yta den väter, es flyter ut. Verkar som den nya olja flyter ut med, vad det nu kan betyda?
Prov 3. En droppe av ny resp gammal olja på en balnk avfettad plåt, droppen flyter ut, olj kryper ju, men dropparna verkar stanna på omkring 15 mm. Dvs lika.
Prov 4. En bottensats i röret på den gamla oljan bildades under natten. Bottensatsen är magnetisk. Dvs slitagerester. Kanske inte så bra. Men nu är det mesta av den sörjan borta i alla fall.

Så är det gjort nu då¨, bilen har kört 180 000 km, och oljan i VX-lådan bytt varje 60 000 km, enlig serviceintervallen. Men då lät jag byta den på verkstad.

Att sköta oljebyte är nog viktigt för att få ut max livslängd och kanske slippa haverier. Men kanske svårt att verifiera huruvida den gamla olja verkligen är utsliten eller ej. (mina försök att mäta oljan)

Att göra det själv, kräver lite verktyg, fantasi och krypa under bilen. Men man sparade omkring en tusenlapp.
Renlighet är en dygd, och det gäller i synnerhet vid arbete på en bils skitga underrede.... inte minsta smuts får komma in i låddan.

Jo det var en magnet på avtappningspluggen, lite svart smörja där ja, ngn mm bara.

Roysan
 
Toppen