• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Oljebyte för kopplingen i automatlåda Fiat 2015 150 hk

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har en checklista där det står att: vid 48000km service skall oljan bytas i kopplingens hydraliska ställdonssystem för versioner med Comfort-Matic lådan.
(Kontakta endast servicenät.)

Är det nåt man kan/får göra själv?
Gör all annan service med oljebyten osv enligt Fiats lista utom diagnos och ovanstående som inte varit aktuellt tidigare.

Mvh Göran S.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Det är vätskan i den lilla runda behållaren som ska bytas, den är till kopplingen. Det som används till detta är bromsvätska, och den drar ju åt sig vatten med tiden. Det finns en nippel nedtill vid lådan som ska användas för urtappning och luftning. Men jag har för mig att det inte bara är att byta, att det ska återställas något. Byter olja och servar själv, men just detta har jag överlåtit till märkesverkstad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är vätskan i den lilla runda behållaren som ska bytas, den är till kopplingen. Det som används till detta är bromsvätska, och den drar ju åt sig vatten med tiden. Det finns en nippel nedtill vid lådan som ska användas för urtappning och luftning. Men jag har för mig att det inte bara är att byta, att det ska återställas något. Byter olja och servar själv, men just detta har jag överlåtit till märkesverkstad.
Det lär finnas ytterligare en behållare strax bredvid med hydraulolja, förväxla dom inte!
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
OK, är det en liten rund vit burk med svart lock ovanpå växellådan med en slang neråt, intill en lite större kantigare behållare?
I så fall vet jag var den är men lutar åt att det kan bli krångel med luftning osv. Kollar lite med verkstan imorron.
Tack för ert intresse!

Göran S.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Det är den högra lilla runda burken som innehåller bromsvätska och som ska bytas. Den större kantiga burken innehåller hydraulolja till växlingsmekanismen, som byter växel. Den finns det ingen angiven intervall på, bara nivåkontroll vid service.
 

Bilagor

  • 20170912_095607.jpg
    20170912_095607.jpg
    1,5 MB · Visningar: 34

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är den högra lilla runda burken som innehåller bromsvätska och som ska bytas. Den större kantiga burken innehåller hydraulolja till växlingsmekanismen, som byter växel. Den finns det ingen angiven intervall på, bara nivåkontroll vid service.

Det lär numera finnas ett servicemeddelande att båda skall bytas med tvåårsintervall, men de flesta verkstäderna känner utav någon anledning inte till detta!
 
Toppen