• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte östra Algarve

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Hej,
Instrumentpanelen indikerar att det är dags för oljebyte. Och husbilen har jag i Portugal. Kan ngn rekommendera en bra verkstad mellan, typ Faro och Huelva, där jag kan få oljan bytt. Har kollat med den auktoriserade Fiat-verkstaden i Faro där väntetiden var mkt lång. Och ngr små verkstäder i Tavira där problemet är för låg port att köra in en husbil.
Mvh Michael
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Hej plastpelle,
Har du ngn närmare adress och namn på en verkstad i Olhão? Finns att antal att välja på där. Skulle vara smidigt att veta om de kan ta in en husbil i garaget innan.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sök på forumet om oljebyte indikering på instrumentbrädan, det är kanske bara någon som glömt nollställa, resetta vid förra servicen
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Resettade faktiskt mätaren när den började blinka. Men den har gått ca 1100 mil och 1 1/2 år sedan senaste oljebyte så det är väl dags nu.
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Hej Olof,
Ja det hade jag läst tidigare, men i manualen för min bil, Ducato 130 Multijet 2013. EURO 5
står: "Den faktiska intervallen för byte av motoroljan och oljefiltret beror på användningsvillkoren för bilen och signaleras med varningslampan eller meddelande (om så förutses) på instrumentpanelen (se kapitlet "Varningslampor och meddelanden") eller minst vartannat år."
I andra manualer har jag sett milantal eller 2 år vilket som kommer först. Nu verkar varningslampa el 2 år gälla
! PS Jag är inte speciellt insatt i bilmotorer, så jag tänker att det är bäst att byta för säkerhets skull. Eller tänker jag fel?
Enl. protokollet från Mekonomen som senast utförde oljebytet ska oljeindikatorn vara återställd
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Vill inte måla någon fuling på väggen, men utifrån mina erfarenheter med Mekonomen så skulle jag inte lita ett dugg på vad som gjorts och inte gjorts utifrån deras protokoll.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof,
Ja det hade jag läst tidigare, men i manualen för min bil, Ducato 130 Multijet 2013. EURO 5
står: "Den faktiska intervallen för byte av motoroljan och oljefiltret beror på användningsvillkoren för bilen och signaleras med varningslampan eller meddelande (om så förutses) på instrumentpanelen (se kapitlet "Varningslampor och meddelanden") eller minst vartannat år."
I andra manualer har jag sett milantal eller 2 år vilket som kommer först. Nu verkar varningslampa el 2 år gälla
! PS Jag är inte speciellt insatt i bilmotorer, så jag tänker att det är bäst att byta för säkerhets skull. Eller tänker jag fel?
Enl. protokollet från Mekonomen som senast utförde oljebytet ska oljeindikatorn vara återställd
Hur långt har bilen gått totalt?, med största sannolikhet har inte oljan nollats vid service,har du papper på att olja är bytt då skulle inte jag byta igen.
Lampan tänds aldrig på en husbil efter 1100 mil ,att verkstaden missar att nolla både service och olja(2 nollställningar) är alltför vanligt,man nollställer enbart service om man inte är van vid FIAT.
Leta upp service resp. olja i menyerna på bilen, då borde du se när service nollades.
 
Toppen