• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika försörjningsbatterier och laddning av dessa

Jonny Munter

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
33112
Medlemskap
2024
Hej, jag har ett nytt försörjningsbatteri som sattes i när jag köpte min husbil ni i somras, och jag vill köpa ett till något större fast ett AGM.
Det som sattes i var ett blybatteri (om jag minns rätt). Jag har en CTEK D250 SA över från min båt som jag tänkte använda till att styra laddning för båda två.
Blybatteriet som är monterat har också laddning från generatorn och båda batterier kommer få laddning från solceller. Min tanke här var att låta CTEK tro att blybatteriet (2) som också är orginalmonterat är ett ”startbatteri” och mitt extra andra större AGM batteri får den se som ett ”försörjningsbatteri”. Då kommer CTEK se till att försörjningen för AGM prioriteras vid laddning och blybatteriet laddas av solceller när AGM batteriet är fullt. Min tanke här är att blybatteriet får mycket laddning av körningen och 230V som inte AGM får.
Jag kommer att ha en manuell batteriväljare sedan för att koppla in och ur batterierna som matning till husbilen. Detta för att de är olika stora och olika uppbyggda så jag inte kan parallellkoppla dem. Vad tror ni, skulle detta fungera?F4792CBB-A434-482F-86F6-27D407E38971.png
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej!
Du kommer säkert att få lika många olika svar som det finns husbilar men spontant skulle jag istället satsa på att få till två likadana bodelsbatterier och bara parallellkoppla dem. Då slipper du alla speciella kopplingar.
Kanske kan du sälja det du fick nytt i somras och köpa två nya likadana?
AGM är för övrigt också ett blybatteri så det kan ju vara så att det du redan har i bilen nu faktiskt är ett AGM blybatteri och du då behöver bara köpa ett exakt likadant till.
 
Toppen