• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Objudna gäster som råttor och möss

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Här finns det lite tidigare diskussioner om detta.
Det kommer säker fler tips

 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hur låsa ute objudna gäster som råttor och möss under vinterförvaring, på bästa sätt?
Du kommer troligen att få väldigt många förslag på både det ena och andra...

Jag har musfällor och råttgift i bilen och enris runt hjulen.

Elektroniska s.k. musskrämmor har jag läst tester om och de hade ingen effekt alls (i dessa tester iaf)
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi brukar sätta in skål med ättika för två syften ! det ena är för mössen de gillar inte lukten och det andra är att det luktar fräscht ! klarat oss utan på påhälsning !
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Du kommer troligen att få väldigt många förslag på både det ena och andra...

Jag har musfällor och råttgift i bilen och enris runt hjulen.

Elektroniska s.k. musskrämmor har jag läst tester om och de hade ingen effekt alls (i dessa tester iaf)
Jag har provat elanslutna musskrämmor på 2 ställen i huset. Ingen hjälp. Rekommenderar gammeldags musfällor.
 

Algot

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30283
Medlemskap
2022
Tack för alla fiffiga förslag varav det bör gå att göra en effektiv mix. Om jag gillrar fällor som ger fångst blir dom ju kvar kanske betydligt längre än vad dom tänkt sig. Min gamla mor brukade säga "efter tre dagar luktar fisk och främmande illa". Troligen kommer det att få gälla råttor också men då kommer ättikan väl till pass. Jag skulle förstås kunna bjuda på några av mina egna små piller, fast dom på mig har motsatt verkan. Men om man överdoserar lär även folk stryka med så varför inte göra ett försök med mössen. Dom små rackarna kommer att bli förfärligt törstiga och eftersom jag tömt barskåpet liksom vattendunkarna kommer dom att smita ut samma väg som dom kom in. Det bästa är förstås om det skulle gå att få dom att helt avstå från att komma in och på den vägen sätta upp en varningsskylt typ "I som här inträden låten hoppet fara". Nä, det kanske inte funkar men att lägga enris, det skulle nog stöta mitt och alla djurvänners blöta sinne.
Hej då!
Algot
 
F

F.d. 58689

Guest
vi brukar sätta in skål med ättika för två syften ! det ena är för mössen de gillar inte lukten och det andra är att det luktar fräscht ! klarat oss utan på påhälsning !
Har ni värme på eller fryser inte ättika?!
Granngården säljer en fälla som vi har i huset och i husbilen, när vi är bortresta. Laddas med färska Vingummin på vippbrädan. Fungerar utmärkt.
Hoppas ni är medvetna om att den egentligen är olaglig, om man har vatten i hinken alltså och utan vatten är den ju ganska meninglös!

Står så här på bl a Granngårdens sida!
Musfällan ska inte användas med vatten.
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
För fem år sedan fick jag gjort ramar i plåt med utvik på ovankant.
Delade i ena hörnet så dom hakas ihop där.
Höjden är max vad som får plats under hjulupphängning.
Än så länge har inga möss orkat klättra över.
Lars
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Har ni värme på eller fryser inte ättika?!

Hoppas ni är medvetna om att den egentligen är olaglig, om man har vatten i hinken alltså och utan vatten är den ju ganska meninglös!
Står så här på bl a Granngårdens sida! Musfällan ska inte användas med vatten.

Med en skvätt glykol i fryser det inte. I tidigare bruksanvisning så skrev dom dock att det var olämpligt.
Så, ingen vätska av något slag, då dör mössen snabbare.

ojdå, nu blir det liv...
 
Toppen